بازی های موثر برای تقویت هوش کلامی

۹ بازی مؤثر برای تقویت هوش کلامی

هوش کلامی موضوعی است که برای تقویت آن می‌توانیم بازی‌های جذاب و متنوعی پیدا کنیم. ابتدا باید از اجدادمان تشکر کنیم برای اختراع «بازی». بله بازی… بازی کردن یکی از بهترین راهکارها برای یادگیری است. هنگام بازی آنقدر سرگرم می‌شویم، حس رقابت و انگیزه به ما دست می‌دهد که گذر زمان از دستمان می‌رود و بی آنکه خبردار شویم یاد می‌گیریم.

در ادامه ۱۰ بازی برای تقویت هوش کلامی معرفی کرده‌ایم که کمک می‌کنند مهارت‌های کلامی و ارتباطی خود را بهبود دهید.  این را هم بگویم که این بازی‌ها اصلاً کوچک و بزرگ ندارند و هر فردی در هر سن و سالی می‌تواند انجام دهد و یادگیری را برای خود راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر کند.

 

بازی های هوش کلامی

 

گل یا پوچ

این بازی برای تقویت هوش کلامی بسیار جالب است و به صورت دو نفره یا بیشتر انجامش دهید (هر چه تعداد بازی‌هایتان بیشتر باشند هیجان انگیز‌تر می‌شود). ابتدا نام یک شیء را در ذهن خود انتخاب کنید و اسمی از آن نبرید. تنها ویژگی‌ها و مشخصات آن را توضیح دهید و همگروهی‌هایتان باید نام آن شیء را حدس بزنند.

البته اگر با کودکان بازی می‌کنید، بهتر است یک شیء اطرافتان انتخاب و با دست پشت خود پنهان کنید سپس ادامه بازی. وجود شئ برای جلب توجه کودک بسیار موثر است و همه می‌دانیم که کودکان بسیار بازیگوش هستند و آرام کردن آن‌ها خلاقیت زیادی می‌خواهد.

 

بازی پل یا پوچ برای تقویت هوش کلامی

 

تکرار کلمات زبان‌گیر

از کودکی این بازی را انجام می‌دادیم؛ یک جمله پیچیده که کلمات هم‌آوا داشت را انتخاب می‌کردیم و باید چند بار پشت سر هم و بدون اشتباه تکرار می‌کردیم. جملاتی مانند:

  • کشتم شِپِشِ شِپِش کُشِ شِش پا را
  • شیش سیخ جیگر سیخی شش هزار
  • افسر ارشد ارتش اتریش
  • کانال کولر تالار تونل
  • غولا رو با قند گول می‌زنیم
  • قوری گل قرمزی

بعضی از جملات خیلی حساس هستند و اگر اشتباه کنیم ممکن است باعث خنده دیگران شود که جذابیت این بازی هم به همین است. مثلاً جمله «کانال کولر و تالار تونل»! این بازی برای تقویت هوش کلامی عالی است چون کمک می‌کند:

  1. با کلمات هم‌آوا آشنا می‌شویم
  2. قدرت تلفظ و لحن ما تقویت شود
  3. کمی دور هم بخندیم!

 

جملات زبان گیر

 

زنجیره کلمات

در دوره هوش کلامی این بازی برای تقویت هوش کلامی پیشنهاد می‌شود و شرکت کنندگان روزی یک بار آن را انجام می‌دهند. این تمرین برای دفعات اول و دوم راحت نیست چون باید کلمات زیادی را از حافظه خود پیدا کنید.

از یک کلمه شروع کنید و کلمه دوم باید با دو حرف آخرِ کلمه قبل آغاز شود و کلمه سوم باید با دو حرفِ آخرِ کلمه دوم شروع شود و به همین ترتیب کلمه پیدا کنید تا یک دقیقه پُر شود. هر چقدر بیشتر تمرین کنید می‌توانید کلمات بیشتری را در یک دقیقه به خاطر آورید مثلاً ۵۰ یا ۷۰ یا حتی بیشتر!

بازی زنجیره کلمات را می‌توانید با دوست، آشنا یا حتی کودک انجام دهید که هم هوش کلامی خودتان و هم کودک تقویت شود.

 

بازی زنجیره کلمات

 

ماحک سازی

ماحک سازی یکی از پرطرفدارترین تمرینات دوره هوش کلامی ما هست و هر بار که از شرکت کنندگان می‌خواهیم آن را انجام دهند، همگی ارسال می‌کنند و بهانه‌ای هم برای انجام ندادنش نمی‌آورند. حتماً تاکنون کلمه «ناجا» به گوشتان خورده است، ناجا مخفف عبارت «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» است. به نظرتان گفتن ناجا راحت‌تر است یا آن عبارت طولانی؟! معلوم است که ناجا!

حال برای انجام این بازی تنها کافیست یک کلمه را انتخاب کنید و برعکس بالا عمل کنید یعنی خودتان برایش یک جمله معنا دار بسازید. مثلاً کلمه ناجا را به شما بدهند و شما با هر حرف آن یک کلمه بسازید تا در نهایت یک جمله معنادار مانند «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی» ساخته شود.

این تمرین را به شکل بازی برای تقویت هوش کلامی انجام دهید حتی می‌توانید برای آن مسابقه بچینید.

 

جدول کلمات متقاطع

در دوران کودکی و نوجوانی به شدت به این جدول‌ها علاقه داشتم و همسر عمویم هم علاقه زیادی به حل کردن این جداول دارد. هر بار که به خانه آن‌ها می‌روم در مسیر رفتن یک جدول از دکه‌های سر خیابان می‌خرم و می‌برم که با همسر عمویم حل کنیم.

این بازی برای تقویت هوش کلامی بسیار تاثیرگذار است و به صورت خودکار باعث می‌شود که دایره لغات شما افزایش یابد. در حل کردن جدول کلمات متقاطع، برای پیدا کردن یک کلمه باید فکر کنیم و ذهن درگیر می‌شوید، با مترادف‌ها و متضادها آشنا می‌شویم که همین موضوع به تقویت دایره لغات کمک بزرگی می‌کند.

 

باز جدول کلمات متقاطع

 

گزارشگری، جالب‌ترین بازی برای تقویت هوش کلامی

اگر به دنبال یک بازی برای تقویت هوش کلامی هستید که هم مؤثر باشد و هم هیجان انگیز، تمرین گزارشگری را پیشنهاد می‌کنم. حتی خودم این بازی را با دوستان و آشنایان به صورت دورهمی انجام می‌دهیم و کلی هم می‌خندیم و شاد می‌شویم.

هنگامی که مسابقه فوتبال پخش می‌شود یا در حال تماشای مستند حیات وحش هستید، صدای گزارشگر را قطع کنید و خودتان به جای او گزارش دهید! خودتان را به جای آقای عادل فردوسی پور تصور کنید که چطور یک مسابقه فوتبال را با هیجان توصیف می‌کند! این بازی را با کودکان انجام دهید که نگرانی بابت تپق زدن و مسخره شدن نداشته باشید.

به شخصه طرفدار این بازی هستم و حتی ترجیح می‌دهم که صدای خود را ضبط کنم. حتی با شوخ طبعی ترکیب می‌کنم و با دوستانم به اشتراک می‌گذارم! زمانی که یک کاری را برای مخاطبان زیادی انجام می‌دهید هم تعهدتان بیشتر می‌شود و هم دقتتان بالا می‌رود. خود به خود با نظراتی که دریافت می‌کنید انگیزه شما برای پیشرفت بیشتر می‌شود.

 

بازی گزارشگری برای هوش کلامی

 

پیدا کردن کلمات مرتبط

۳ کلمه مرتبط انتخاب کنید و از کودک خود یا دوست یا هم بازی خود بخواهید که کلمه چهارم را با توجه به ۳ کلمه دیگر بگوید. مثلاً شما ۳ کلمه بربری، سنگگ، لواش را انتخاب کنید و او نان باگت را بگوید. برای این بازی اپلیکیشن‌های مختلفی وجود دارد که بسیار جذاب هستند و می‌توانید با دوستان خود مسابقه دهید. این بازی برای تقویت هوش کلامی یک مقدار خشک است و پیشنهاد می‌کنم برای آن مسابقه طراحی کنید که جذاب شود.

البته یک بازی مشابه و جالب‌تر هم وجود دارد، سه کلمه کاملاً بی‌ربط انتخاب کنید و شباهت‌های آن‌ها را بیان کنید. مثلاً شباهت کولر و عینک! کمی سخت است اما خلاقیت کلامی را به شدت افزایش می‌دهد و ایده‌های شوخ طبعی زیادی به شما می‌دهد.

یافتن شباهت میان دو شئ بی ربط

 

ربط دادن بی ربط

 

تکمیل جملات ناقص

یک جمله نصفه بگویید و از همبازی خود بخواهید که آن را تکمیل کنید، مثلا بگویید «صبح داشتم میرفتم کتاب رو از کیفم دربیارم که گربه…. ». همبازی هم می‌تواند بگوید «گربه از آسمان افتاد و کتابم را …. ». ادامه جمله را شما بسازید. شاید با خودتان بگویید «گربه این وسط چه میگه… » اتفاقاً جذابیت بازی هم به این است که ما نمی‌دانیم در فکر همبازی چه می‌گذرد و ما باید از خلاقیت خود استفاده کنیم. با انجام این بازی می‌توانیم درک کنیم که نویسندگان کتاب‌های تخیلی چطور آن صحنه‌های عجیب و غریب به ذهنشان خطور می‌کند!

از کم حرفی رنج می‌برید؟ نمی‌دانیم چطور حاضرجوابی کنید؟ این بازی برای تقویت هوش کلامی شما در این زمینه است که کم حرفی خود را برطرف کنید.

 

داستان‌گویی

یادش بخیر قبل از کرونا که دروه هوش کلامی را به صورت حضوری برگزار می‌کردیم، از شرکت کنندگان می‌خواستیم این بازی را انجام دهند. همگی دور یک میز می‌نشستیم و از نفر اول شروع می‌کردیم. نفر اول یک داستان می‌ساخت و از نصفه رها می‌کرد (می‌داد به بغلی) و نفر بعد باید آن را ادامه می‌داد و نفر سوم هم همینطور الی تا آخرین نفر!

این بازی برای تقویت هوش کلامی عالی است و پیشنهاد می‌کنیم حداقل سه نفره انجام دهید. گاهی اوقات با کودکان این بازی را انجام دهید چرا که کودکان بسیار خلاق هستند و خودتان از آن‌ها یاد می‌گیرید.

 

روش بهتر…

در ین مقاله ۹ بازی برای تقویت هوش کلامی معرفی کردیم که هر کدام به تنهایی می‌تواند به تقویت هوش کلامی کمک کنند. زیاد به خودتان سخت نگیرید و لزومی ندارد که همه را انجام دهید و تنها کافیست یکی یا دو مورد از آن‌ها را انتخاب کنید اما هر روز و دائمی انجام دهید. ترجیحاً همراه با یک همبازی یا کودک بازی کنید ک هنتیجه بهتر و سریع‌تر بگیرید. البته همه بازی‌ها جذاب هستند و گلچین کردن آن‌ها کمی سخت است اما خودم تمرین گزارشگری را دوست دارم چون همزمان هم صحبت کردن هم زبان بدن و هم اجرا را شامل می‌شود.

برای تقویت هوش کلامی بهتر است تحت نظر یک مربی و فرد با تجربه آموزش ببینید که طبق یک برنامه منظم و با انجام تمرین و رفع اشکال، دوره یادگیری خود را طی کنید. برای ثبت نام در دوره هوش کلامی روی لینک مربوطه کلیک کنید.

12 پاسخ
  1. سمیراقاسمی
    سمیراقاسمی گفته:

    سلام آقای شرفی .چقدر قشنگ و کامل توضیح میدین راحت ارتباط برقرار میکنیم .و مطالب به راحتی در ذهن ما گنجانده میشوند .ازشما سپاسگزارم

    پاسخ
    • ثریا شکری پور
      ثریا شکری پور گفته:

      سلام آقای همایون کبیری
      وقتتان بخیر
      ممنون از نظرتان
      بله کمی سخت است اما بعد از دو سه بار تمرین تقویت می‌شود
      این تمرین کمک می‌کنه که حرف کم نیارید و هر چیزی را به موضوع ربط دهید

      پاسخ
    • ثریا شکری پور
      ثریا شکری پور گفته:

      سلام جناب فریبرز
      وقتتون بخیر
      ممنون از نظر ارزشمندتان
      تمرین ماحک سازی، همانطور که در مقاله اشاره شد، باید یک کلمه رو انتخاب کنیم و یک عبارت طولانی از آن بسازیم طوری که هر کلمه آن عبارت، با یکی از حروف کلمه مورد نظر شروع شود.
      به عنوان مثال کلمه کویر را انتخاب میکنیم
      حال با هر کدام از حروف آن یک کلمه میسازیم، کنار هم قرار میدهیم تا یک عبارت معنادار شود:
      ک: کشور
      و: وزیران
      ی: یاران
      ر: رزمنده
      کمی پیچیده شد اما با دقت بخوانید متوجه میشوید

      پاسخ
  2. رستگار
    رستگار گفته:

    بازی زنجیره کلمات خیلی عالیه واقعا هم میشه کروهی انجام داد هم تکی. البته فکر کنم گروهی بهتر باشه به خاطر حس رقابت و جمعی که وجود داره

    پاسخ
    • ثریا شکری پور
      ثریا شکری پور گفته:

      سلام دوست عزیز وقتتان بخیر
      خیلی ممنون از نظر ارزشمندتان
      بله با هر روشی که دوست دارید و فکر میکنید برایتان جذابتر است انجام دهید که زودتر و بهتر نتیجه بگیرید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.