روش درست و اصولی برخورد با افراد سطحی و غیر منطقی

راستش را بخواهید مثال‌های زیادی مد نظرم هست که تمایل دارم همین ابتدا مطرح کنم تا ببینیم که در طول شبانه روز چند بار برخورد با افراد سطحی و غیر منطقی داریم! از اخبار سیاسی و مذهبی گرفته تا حرف و حدیث‌هایی که نزدیکان و آشنایان برای یکدیگر نقل می‌کنند! اما ترجیح می‌دهم خودتان به خاطر آورید که کدام افراد از اطرافیانتان، این ویژگی را دارند؟ آیا تا کنون با استدلال‌های سطحی و غیر منطقی یا اخبار نادرست شما را آزار داده یا به دردسر انداخته‌اند؟

خیلی خوب یادم هست که پارسال بعد از جراحی بینی، هنگامی که به هوش آمدم حالت تهوع داشتم و سه بار حالم بد شد. وقتی این اتفاق را برای دخترخاله و یکی از دوستانم تعریف کردم، گفتند «وای… الان بخیه‌ها پاره شدن… خدا به دادت برسه»! خدا می‌داند که تا یک هفته از استرس مانند مرده‌های متحرک بودم و بعد از اینکه این موضوع را با پزشک خودم و چند متخصص دیگر در میان گذاشتم، فقط به من خندیدند و گفتند «یعنی میگی ما دکترا کارمون رو بلد نیستیم و اونا که دکتر نیستن بهتر از ما می‌دونن؟». من از اینکه حرف سطحی دیگران را زود پذیرفتم احساس تحقیر شدن کردم!

برخورد با افراد سطحی و غیر منطقی به ما کمک می‌کند تا به اشتباه و دردسر نیفتیم. از طرف دیگر با بحث‌های بیهوده آرامش و کارهای خود را مختل نکنیم. در ادامه ۷ تکنیک عالی برای این موقعیت معرفی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

 

نحوه برخورد با افراد سطحی و غیر منطقی

 

کدام دسته از افراد سطحی و غیر منطقی هستند؟

غیر منطقی بودن به شکل‌های مختلف در افراد مختلف ظاهر می‌شود و روش برخورد با افراد غیر منطقی با هر کدام فرق دارد. افراد غیر منطقی به صورت‌های زیر رفتار می‌کنند:

  • شما هر چقدر هم توضیح دهید، برداشت اشتباه خود را دارند و منظور اصلی شما را نمی‌پذیرند.
  • به حد و مرزهای شما احترام نمی‌گذارند و از به هم ریختن اعصاب و روان شما لذت می‌برند.
  • از دید شما به قضیه نگاه نمی‌کنند یا بهتر بگویم، خود را جای شما نمی‌گذارند بلکه دائم می‌گویند «چرا فلان کارو کردی؟… کاش این حرفو نمی‌زدی!… میتونستی فلان کار رو انجام بدی و… ». او می‌گوید «۹» و شما می‌گویید «۶»!
  • معمولاً دروغگوها برای دفاع از خود، هر استدلال سطحی و غیر منطقی را غنیمت می‌شمارند.
  • کاری می‌کنند که فقط جنبه‌های منفی زندگی خود را ببینید و افسرده شوید. در واقع باعث می‌شوند که نسبت به خودتان حس بدی پیدا کنید.
  • هر خبر غیر موثق و نامعتبر را باور می‌کنند و انتشار می‌دهند.
  • برای استدلال کردن حتی حرف‌های قبلی خود را هم نقض می‌کنند.
  • گاهی متوسل به ناسزا و توهین می‌شوند چون حرفی برای دفاع پیدا نمی‌کنند.

شک ندارم که حداقل یکبار در طول زندگی با یکی از این افراد مواجه شده‌اید. مراقب باشید که بازیچه آن‌ها نشوید و اجازه ندهید که افسار احساسات شما را در دست بگیرند. حتماً می‌پرسید «چطوری؟» در ادامه به ۷ روش برخورد با افراد سطحی و غیر منطقی را معرفی کرده‌ایم.

 

 

تا جای ممکن با آن‌ها وارد بحث نشویم!

به نظرتان کدام حالت بهتر است: اجازه دهیم دزد وارد خانه شود و سپس با آن مقابله کنیم یا اینکه از همان ابتدا جلوی ورود آن را بگیریم؟ قطعاً راه دوم! چرا؟ چون پیشگیری بهتر از درمان است و خسارت آن کمتر و راه برطرف کردن آن آسان‌تر است.

همین نکته را در برخورد با افراد غیر منطقی و سطحی به کار بگیرید و از همان ابتدا وارد بحث با آن‌ها نشوید. با این کار او را خلع سلاح می‌کنید و بهانه‌ای برای بازی کردن با روح و روان شما نخواهد داشت!

 

افراد سطحی و غیر منطقی

 

با حمله زیرکانه او را گیج کنید

این روش کمی بی‌رحمانه است اما باز هم یک راه حل مؤثر برای رهایی از چنگال افراد غیر منطقی است. سعی نکنید درباره موضوع اصلی، دلیل منطقی بیاورید و دل خودتان خوش نکنید که اینگونه روی او کم می‌شود! زیرک باشید و با حمله به یک موضوع دیگر، او را گیج کنید البته این کار را باید در لفافه و اصطلاحاً زیر آبی انجام دهید.

مثلاً اگر بحث بر سر این است که کدام رئیس جمهور قبلی بهتر بوده، خیلی زیرکانه به یکی از شکست‌های او در دوره ریاست جمهوری مورد نظرش اشاره کنید. با این کار شوکه می‌شود و از بحث فاصله می‌گیرد و از موضوع بیهوده قبل خارج می‌شوید.

 

در جمع او را به چالش بکشید (تو جمع گیرش بنداز)

یکی از بدترین نقطه ضعف‌های افراد سطحی و غیر منطقی، ابراز خود در جمع است چون خودش هم می‌داند افراد زیادی با او مخالف خواهند بود. از نقطه ضعف او به عنوان یک برگر برنده استفاده کنید! سعی کنید در جمع او را به چالش بیندازید. شما از طرف دیگران مورد حمایت قرار می‌گیرید و استدلال‌های غیر منطقی او مورد تمسخر و سرزنش دیگران واقع می‌شود.

افراد سطحی و غیر منطقی زمانی که کف گیرشان به ته دیگ می‌خورد، معمولاً مجبور می‌شوند دروغ بگویند. در مقاله روش برخورد با افراد دروغگو نیز گفته‌ایم که کمک می‌کند در این مواقع چگونه با او رفتار کنید.

 

با افراد سطحی و غیر منطقی چگونه رفتار کنیم

 

آب در هاون نکوبید و انرژی خود را هدر ندهید!

در برخورد با افراد سطحی و غیر منطقی، سعی کنید زیاد وارد بحث نشوید و حتی گاهی اوقات با یک جمله نشان دهید که متوجه صحبتش هستید تا خلع سلاح شود (دقت کنید گفتم متوجه نه موافق) و ادامه ندهد. افراد غیر منطقی از اینکه شما را در دام بیندازند و دائم به بازی بگیرند، لذت می‌برند بنابراین انرژی خود را هدر ندهید و از همان ابتدا در را بر روی آن‌ها ببندید.

 

طرز برخورد با افراد غیر منطقی

 

سوالات خوب بپرسید!

سؤالات خوب مانند سؤالات زیر:

  • از کجا مطمئنی درسته؟
  • کی بهت گفته؟
  • از ۰ تا ۱۰ چقدر بهش مطمئن هستی؟
  • چه گزینه دیگه‌ای هست؟

به عنوان مثال یکی از فامیل یا آشناها به ما می‌گوید:

او: دختر فلانی رفته خونه شوهرشو زده به نام خودش و شوهرشو بیرون کرده

ما: کی گفته؟

او: دوستش بهم گفت.

ما: چقدر به دوستش مطمئنی از ۰ تا ۱۰؟

او: ۱۰ ساله میشناسمش و دروغ ازش نشنیدم!

ما: شاید از روی حسادت میگه و میخواد بنده خدا رو تخریب کنه! هوم؟ تو که نیتشو نمی‌دونی!

او: محو شدن در افق….

کتاب پرسیدن سوال های به جا، نحوه پرسیدن سوال‌های درست و هوشمندانه را مطرح می‌کند.

 

تکنیک های برخورد با افراد سطحی و غیر منطقی

 

زمان مناسب تمام کردن بحث را تشخیص دهید!

این روش برخورد با افراد سطحی و غیر منطقی زمانی کاربرد دارد که طرف مقابل به هیچ صراطی مستقیم نمی‌شود و دست از ناله یا موج منفی دادن، بر نمی‌دارد! سعی کنید با یک جمله مناسب نشان دهید که زمان مکالمه تمام شده است. در مقاله برخورد با افراد منفی، راهکارهای مربوطه را معرفی کرده‌ایم. حتماً بخوانید چرا که اکثر افراد سطحی و غیر منطقی، افراد منفی هستند.

 

چگونه با افراد سطحی و غیر منطقی برخورد کنیم

 

استفاده از «ما» به جای «من» و «شما»

یکی از تکنیک‌های هوش کلامی، تیم سازی است و کلمه کلیدی آن هم ضمیر «ما» است. یعنی به جای استفاده از ضمیر «تو» یا «شما»، مخاطب و خودمان را در یک تیم بنشانیم. مثلاً به جای اینکه بگوییم «تو اگه این کارو کنی فلان میشه»، بگوییم «اگه ما این کار رو کنیم فلان میشه». با این کار مخاطب ما را علیه خودش نمی‌بیند بلکه کنار خود می‌بیند و بهتر حرف ما را می‌پذیرد.

 

سخن آخر…

در این مقاله با ۷ تکنیک برخورد با افراد سطحی و غیر منطقی آشنا شدیم. امیدوارم برای شما مفید واقع شود. نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.