برخورد با افراد مسخره کننده

بهترین روش برخورد با افراد مسخره کننده چیست؟

جایی داستان جالبی در رابطه با افراد مسخره کننده خواندم که بسیار جالب بود؛ روزی معلمی روی تخته ۵ معادله می‌نویسد:
۲*۳=۶
۴*۳=۱۲
۵*۳=۱۷
۶*۳=۱۸
۷*۳=۲۱
بعد از نوشتن معادله‌ها، معلم رو به دانش آموزان کرد و دید که عده‌ای از دانش آموزان به او می‌خندند! معلم پرسید: «چرا می‌خندید؟» یکی از شاگردان که کمی گستاخ بود با صدای بلند گفت: «معادله سوم را اشتباه نوشتید» معلم با لبخندِ آرامش بخشی جواب داد: «بله… این مورد را از قصد اشتباه نوشتم تا بگویم که چقدر در زندگی بیهوده ناراحت می‌شویم»…
شاگردان کنجکاو شدند و معلم ادامه داد: «من ۴ معادله را درست نوشتم که فقط یکی از آن‌ها اشتباه بود اما شما فقط به خاطر آن یک مورد خندیدید و بقیه را نادیده گرفتید! زندگی هم همین است و دیگران همیشه به خاطر همه ویژگی‌های مثبتی که دارید، تشویقتان نمی‌کنند اما با یک اشتباه کوچک سریعاً جایگاه شما را زیر سوال می‌بَرند!»

این داستان کوتاه است اما برای آرامش یک عمر کافیست! افراد مسخره کننده یا از سَر نادانی یا از سَر حسادت شما را مسخره می‌کنند. بنابراین زمانی که پُستتان به این اشخاص افتاد فقط یک جمله را در ذهن خود تکرار کنید: «مسخره کننده یا نادونه یا حسوده!» و دیگر خود را غرق در افکار منفی نکنید! قوی‌تر از قضاوت‌های دیگران باشید و با ۷ راهکاری که در ادامه معرفی می‌کنیم، به راحتی می‌توانید روی این دسته از آدم‌ها را کم کنید!

 

مسخره کردن دیگران

 

۱. بدانیم که هدف افراد مسخره کننده چیست؟

آدم عاقل قبل از هر کاری خوب فکر می‌کند تا بعداً حرفی یا رفتاری از خود نشان ندهد که موجب پشیمانی شود. فرضاً فردی ما را مسخره کند اما شما را به خدا قسم، کمی خود را جای او بگذاریم و بسنجیم که آیا واقعاً قصد او مسخره کردن بوده؟ آیا فرد مسخره کننده هدفش صرفاً جلب توجه نبوده؟
اصلاً شاید چنین فردی فقط می‌خواسته که جلب توجه کند و نیاز دارد که دیده شود! بهترین روش در این مواقع، همراهی است یعنی خودمان هم با او همراه شویم و بخندیم.
البته گاهی اوقات هم دیگران می‌خواهند تعریف و تمجید کنند اما نحوه بیان آن‌ها اشتباه است به قول معروف می‌خواهند ابرو را درست کنند اما می‌زنند و چشم را هم کور می‌کنند! تمجید باید صادقانه باشد نه طعنه‌وار! حسن جویی یکی از تکنیک‌های عجیب در هیپنوتیزم کلامی است که اگر اصول حرفه‌ای آن را بدانید، می‌توانید دل هر فردی را به دست آورید.

 

۲. تلافی کردن کار اشتباهی است!

حتماً می‌دانید که خوک‌ها موجودات ناتمیزی هستند (یعنی تمیز نیستند) و به خوردن چیزهای ناتمیز هم علاقه زیاد دارند (خودتان می‌دانید منظورم چه چیزی است). از طرفی عاشق گلِ بازی هستند. بنابراین اگر با خوک کَل کَل کنیم و گِلی شویم، چه کسی عصبانی و ناراحت می‌شود؟ معلوم است که خودمان چون برای آن فرقی ندارد گِلی و کثیف شود یا نه و اتفاقاً خوشش هم می‌آید.
بعضی از افراد مسخره کننده از تمسخر و کَل کَل با دیگران لذت می‌برند و بحث کردن با آن‌ها فقط ذهن ما را آشفته‌تر می‌کند. این افراد شاید حتی از فحش‌های بوقی هم ناراحت نشوند و پرروتر شوند آن وقت به شما چیزهای بدتر بگویند و رنجیده‌تر شوید!
«تلافی نکنید… مثل خودشان نباشید» چون با این کار فقط ارزش و شخصیت خود را در حد او پایین آورده‌اید. می‌دانم با شنیدن این جمله خشمگین شوید چون آن لحظه بسیار عصبانی هستید و احساس حقارت می‌کنید اما با این کار به شخصیت خود لطمه می‌زنید که بعدها یادآوری آن، بیشتر شما را عصبانی می‌کند! در واقع ۲ ضربه به شما وارد می‌شود: یکی از طرف فرد مسخره کننده و یکی از طرف خودتان که دومی درد بیشتری دارد!

 

۳. تبدیل تمسخر به پله موفقیت

هیچ آدم موفقی وجود ندارد که از افراد مسخره کننده، تیر نخورده نباشد! مسیر موفقیت پر از فراز و نشیب است و همواره افرادی هستند که بخواهند شما را ناامید و منصرف کنند! طبیعتاً دستاوردهای شما را زیر سوال می‌برند، ایراد می‌گیرند، بی ارزش جلوه می‌دهند و… . در این واقع افراد معمولی سریعاً دلسرد می‌شوند و خود را می‌بازند. اما افراد موفق از تمسخر دیگران پله می‌سازند!
اتفاقاً افراد مسخره کننده بسیار منابع غنی هستند که ما با نقاط ضعف خود آشنا شویم و عیب و نقص‌هایمان را برطرف کنیم تا در آینده بهتر و باشکوه‌تر ظاهر شویم! تصور کنید چقدر لذت بخش است  «دست زدن دیگران برای موفقیت‌هایت، همان افرادی که زمانی می‌گفتند تو فلانی… تو نمی‌توانی… ».

 

انگیزه گرفتن از تمسخر

 

۴. انتقادِ موثر از فرد مسخره کننده 

گاهی اوقات بهتر است مستقیماً با فرد مسخره کننده صحبت کنیم و به او بگوییم که «فلانیِ عزیز، من می‌دونم تو آدم شوخ طبعی هستی و بقیه رو میخندونی اما اون روز از اون حرفت ناراحت شدم…». گاهی اوقات انتقاد می‌تواند شرایط را بدتر کند و طرف مقابل را خشمگین‌تر کند. از چنین فردی نمی‌توان انتظار داشت که دست از مسخره کردن بردارد. در مقاله چگونه از دیگران انتقاد کنیم تا از ما ناراحت نشوند را آماده کرده‌ایم که در این زمینه به شما کمک بزرگی می‌کند.

 

۵. سحابی باشید!

سحابی یک توده عظیم از گرد و غبار و گاز است که در کهکشان وجود دارد. در واقع یک ابر بزرگ از گازها و گرد و غبارهای رنگارنگ است که اتفاقاً منظره جذابی هم دارد. جالب‌ترین ویژگی سحابی این است که ذرات آن آنقدر از هم فاصله دارند و دور هستند که به راحتی از میان آن می‌توان عبور کرد.
تکنیک سحابی هم برگرفته از همین ویژگی جالب است، بد نیست گاهی اوقات سحابی رفتار کنیم. به این صورت که طرف مقابل هرچه گفت ما با او لجبازی و مخالفت نکنیم و از طرفی اجازه ندهیم که حرف‌های او به ما برخورد کند! احتمالاً می‌پرسید که چطور؟!
به عنوان مثال به دیالوگ زیر دقت کنید:
– مگه می‌تونی؟
+ شاید هم نتونم
– نه بابا موفق نمیشی!
+ شاید هم موفق نشوم!
– این راه مشکلات زیادی داره!
+ می‌دونم!
و…

 

۶. فرد مسخره کننده را از دایره روابط خارج کنید!

متاسفانه امکان دارد که کار به جاهای باریک بکشد و ادامه دادن ارتباط با فرد مسخره کننده بهبود نیابد و چه بسا آسیب هم برساند چه از نظر آبرو، سلامت اعصاب، مالی و… . بسیار خوب به قول معروف ما درخت نیستیم و می‌توانیم جای خود را تغییر دهیم و از آدم‌های منفی دور شویم. پیشنهاد می‌کنم تا جای امکان از این افراد فاصله بگیرید و روابط خود را کمتر کنید. با این روش دیگر فرصت مسخره کردن به فرد مسخره کننده نمی‌دهید و آرامش خود را می‌خرید! اعصاب و سلامت را که از سر راه نیاورده‌ایم!

 

ترک رابطه با فرد مسخره کننده

 

۷. حاضرجوابی کوبنده

شخصاً عاشق این روش هستم و مدت‌هاست در دوره‌های هوش کلامی، به شرکت کننده‌ها تمرین می‌دهم و به آن‌ها کمک می‌کنم تا این مهارت فوق العاده جذاب را به دست آورند. افراد حاضرجواب معمولا هوش کلامی بالایی دارند و می‌داند در لحظه چه جواب کوبنده و مناسبی به مخاطب بدهند که دهانش بسته شود! یکی از ویژگی‌های افراد موفق قدرت بالای آن‌ها در حاضرجوابی است که حرف کم نمی‌آورند و می‌توانند به خوبی از حق خود دفاع کنند.
معمولاً می‌شنویم که «حاضرجوابی ذاتیه… نمیشه یادش گرفت» فکر نمی‌کنم شما که این مقاله را می‌خوانید این خزعبلات را باور کنید؛ مطمئناً شما که این مقاله را می‌خوانید برای رشد خود زمان صرف می‌کنید و اعتقاد دارید که هر مهارتی با تمرین به دست می‌آید. حاضرجوابی بخش بسیار مهم و جذابی از دوره هوش کلامی است که برای تمرین آن باید طبق برنامه و تحت نظر مربی آموزش ببینید تا نتیجه زودتر و بهتری کسب کنید.

 

در آخر به خودتان قول دهید که…

افراد مسخره کننده همیشه و همه جا پیدا می‌شوند و ما کنترلی روی این موضوع نداریم. اما حال ما و روال زندگی ما دست خودمان است که می‌توانیم با آرامش از این افراد گذر کنیم و بعدها که موفقیت ما را دیدند، خودشان از حرف‌های که به زبان آوردند شرمنده شوند. البته با مهارت‌های کلامی می‌توانید در جمع طوری جواب این افراد را بدهید که دیگر فردی اجازه تکرار این کار را به خود ندهد، مگر آنکه خیلی گستاخ باشند که آن هم در مقاله راه حلش را گفتیم.

برای شرکت در دوره هوش کلامی روی لینک کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.