تحلیل سخنرانی الهه قمشه‌ ای

دیگر نوبتی هم که باشد، نوبت تحلیل سخنرانی سخنرانان ایران، کشور خودمان است. بله ما در کشور خودمان کم سخنران عالی نداریم، به عنوان نمونه سخنرانی‌های دکتر الهه قمشه‌ای را که دیگر همه دیده‌ایم و چقدر که از کلام او انگیزه و آرامش می‌گیریم. اما قبلش یک نکته باید بگویم.

شاید شما هم تا کنون در دوره‌های فن بیان و سخنرانی شرکت کرده باشید، یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت کنندگان دوره‌های فن بیان این است «چطوری تمرین کنم؟ این تکنیکا رو نمیدونم چحوری استفاده کنم! چیزی به ذهنم نمیرسه بگم… یه عده آدم از کجا بیاریم که براشون سخنرانی کنیم؟ و… ». این دغدغه کاملاً قابل درک است چون تا زمانی که تمرین نباشد، یادگیری اتفاق نمی‌افتد. اما مشکل اصلی اینجاست که ما دوست داریم از قدم‌های سخت شروع کنیم، اقدامات ساده و کوچک به چشممان نمی‌آید.

دکتر الهه قمشه‌ای یکی از بهترین سخنرانان کشور عزیزمان، که گوش کردن به سخنرانی‌های او تمام تکنیک‌های فن بیان را برای شما آشکار می‌کند. به شخصه تمرینات فن بیان را با تحلیل کلیپ‌های ۲ دقیقه‌ای از سخنرانی دکتر الهه قمشه‌ای شروع کردم و بسیار برایم نتیجه بخش بود. به دوستا عزیز شرکت کننده هم بارها گفته‌ایم و می‌گوییم که تحلیل سخنرانی‌های دیگران به شما کمک می‌کند هر آنچه یاد گرفته‌اید را اجرا کنید. اما نمی‌دانم چرا این اقدام ساده را جدی نمی‌گیرند، شاید چون خیلی ساده به نظر می‌رسد. اما موفقیت‌های بزرگ از همین اقدامات ساده شروع می‌شود.

در ادامه یک سخنرانی از دکتر الهه قمشه ای را آورده‌ایم که در مدت زمان کوتاه تمام نکات فن بیان برایتان مرور شود.

 

 

سخنرانی دکتر قمشه ای

  • استناد به مرجع و آیات قرآن: دکتر قمشه ای در سخنرانی‌های خود از نقل قول بزرگان، آیات قرآن، داستان و اشعار استفاده فراوانی می‌کند و این نشان از حافظه قوی و مطالعه بالای او دارد. سعی کنید در شروع سخنرانی از این موارد بسیار استفاده کنید چرا که هم کلام شما را زیباتر می‌کند هم اعتبار شما را بالاتر می‌برد.
  • نتیجه گیری از آیه قرآن و ارتباط آن با موضوع سخنرانی: همیشه یادتان باشد، اگر داستان یا مثالی به زبان می‌آورید، حتماً از آن نتیجه گیری کنید تا مخاطب متوجه ارتباطش با موضوع شود نه اینکه ناگهان به بحث ادامه دهید و ذهن مخاطب را خلاً نگه دارید که «خب که چه… این مثال چه ربطی داشت… چی شد….». این اشتباه باعث می‌شود مخاطب از ادامه همراهی باز بماند.
  • توضیح معنی اصطلاحات تخصصی: اگر این قسمت را مجدداً نگاه کنید، متوجه می‌شوید که دکتر در جایی به «کریستوفر» اشاره می‌کند و بلافاصله معنای آن را هم توضیح می‌دهد تا مخاطبان او را بشناسند و سوالی در ذهنشان باقی نماند.
  • داستان کریستوفر: داستان در سخنرانی معجزه می‌کند و سخنرانی‌های دکتر قمشه‌ ای همیشه داستان‌های متنوع دارد. این داستان‌ها کاملاً آموزنده هستند و حتی برای سخنرانی‌ها یا صحبت‌های معمولی هم می‌توانید استفاده کنید. به جزئیات داستان دقت کنید که دکتر چقدر عالی تصویر سازی می‌کند.
  • طنزپردازی: دکتر قمشه‌ای با وجود اینکه مخاطبان رسمی دارد اما باز هم طنز را در صحبت‌های خود جاری می‌کند. یکی از جذاب‌ترین کارهای هر سخنران طنزپردازی است، اصلاً مخاطب می‌میرد برای طنز. اگر بتوانید مهارت طنزپردازی خود را افزایش دهید، سخنران موفقی خواهید بود.
  • دیالوگ‌ وار سخن گفتن: اگر دقت کرده باشید، دائم در سخنرانی‌های ایشان صحبت‌های شخصیت‌ها را به صورت دیالوگ وار می‌شنوید و این بهترین کار برای توصیف داستان است.
  • نتیجه گیری از داستان: دقیقاً مانند مثال آوردن، از داستان هم باید نتیجه گرفت. سخنرانی دکتر قمشه‌ ای این نکته را به شما به خوبی نشان می‌دهد.
  • ارتباط داستان با آیه قرآن
  • معنا کردن آیات قرآن به صورت تکه تکه: همین نکته را خودم الان توجه کردم، اگر عبارتی قرآنی یا به زبان دیگر را در سخنرانی می‌آورید که متن آن طولانی است، پیشنهاد می‌شود که به صورت تکه تکه آن را بیان کنید و معنایش را خرد خرد به مخاطب بخورانید. در غیر این صورت و یک دفعه‌ای بیان کردن آن، باعث سر رفتن حوصله مخاطب و از دست دادن توجه او می‌شود.
  • استفاده از قدرت مقایسه: دکتر قمشه ای با مقایسه‌ای بین مسیحیان و مسلمانان، میزان شناخت ما را از قرآن گوشزد می‌کند.
  • سوالات بی جواب پرسیدن: این مهارت ذاتی در همه ما انسان‌ها وجود دارد که برای به فکر بردن مخاطب از او سوالات بی جواب می‌پرسیم و جواب را خودمان می‌دهیم. هدف از این سوالات فق تلنگر زدن به مخاطب است. از این تکنیک غافل نشوید اگر می‌خواهید حرفه‌ای و اثرگذار سخنرانی کنید. سوالات درست و مناسب با موضوع سخنرانی را حتماً پیدا کنید و در میانه صحبت به کار ببرید. بی شک سوال طراحی کردن به شناخت شما از مخاطبین بستگی دارد. هر چه شناخت شما از مخاطب بیشتر باشد، سوالات بهتری خواهید پرسید.
  • شعری از مولانا بیان کردن: یک بیت شعر به اندازه یک ساعت سخنرانی معنا دارد و کار شما را راحت می‌کند بنابراین نیازی با زیاد توضیح دادن ندارید. تصور کنید که شاعران عزیز سال‌ها زحمت کشیده‌اند و این بیت‌ها را به زیبای تزئین کرده‌اند تا بقیه لذت ببرند، خب چرا استفاده نکینم؟ چرا کلام خود را زیباتر نکنیم؟
  • وصل شدن به تیتر بعدی سخنرانی: سخنرانی دکتر الهه قمشه‌ای همیشه حالت طبیعی خود را دارد و ایشان به صورت طبیعی مطالب را به یکدیگر ربط می‌دهند و مرحله به مرحله به قسمت بعدی سخنرانی می‌روند.

 

زبان بدن:

دکتر الهه قمشه‌ای معمولاً در حالت نشسته سخنرانی می‌کنند و زبان بدن ایشان به بالا تنه یعنی سر، چشم، دست‌ها محدود می‌شود. با این حال خیلی عالی از این عناصر بهره می‌برند و با دستان خود شکل کلمات را تصویر سازی می‌کنند، سر خود را می‌چرخانند به نشانه تایید یا… ، ارتباط چشمی را هم روی کل مخاطبان پخش می‌کنند. البته در دوره فن بیان و سخنرانی توصیه می‌کنیم که روی سکوی سخنرانی بی حرکت نایستید و حرکت داشته باشید.

لحن:

این قسمت را خودتان خوب دقت کنید و سخنرانی دکتر قمشه‌ ای را یک بار دیگر گوش دهید. به فراز و فرود، نازک و بم بودن و حسی که در صدا وجود دارد دقت نمایید. به نظرتان لحن ایشان چگونه است؟ در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

جمع بندی

سخنرانی‌ دکتر الهه قمشه‌ ای یکی از بهترین منابع برای تمرین و تحلیل است. با دقت گوش کنید و نکات فن بیان را تشخیص دهید. سپس سعی کنید خودتان یک بار با همین موضوع و طبق نکاتی که یاد گرفته‌اید اجرا کنید و با مقایسه نقاط قوت و ضعف خود را متوجه می‌شوید.

 

5 پاسخ
  1. ترانه شاهد
    ترانه شاهد گفته:

    قسمت زبان بدن رو خیلی خوب توضیح دادین
    به نظر منم باید بدونیم تو هر موقعیتی چطور از زبان بدن بهره ببریم چه حالت نشسته چه ایستاده

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.