تقویت حافظه

تقویت حافظه با ۷ راهکار عالی

یکی از مهم‌ترین دلایل فراموشی، عدم تمرکز است یعنی اینکه حواسمان روی یک موضوع نباشد و فکرمان یک پایش آن طرف و پای دیگرش این طرف باشد. بنابراین همین جا از شما یک خواهش دارم، اگر واقعاً تصمیم گرفته‌اید که این مقاله را بخوانید و برای قوی‌تر شدن حافظه خود کاری کرده باشید، حتماً عوامل حواس پرتی دیگر مانند شبکه‌های اجتماعی، چت، تماس، تلویزیون، اینترنت و… را از خود دور کنید. تقویت حافظه فقط با فعالیت ذهنی امکان پذیر است و فعالیت ذهنی هم نیاز به تمرکز دارد.

این روزها دغدغه فکری به حدی بالاست که بخواهیم یا نخواهیم حافظه ما را در محاصره گرفته‌اند و دائم حافظه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در گذشته احتمال آلزایمر در افراد مسن بسیار کمتر از امروز بود و افراد نگران پیر شدن نبودند. اما امروزه علاوه بر بیماری‌های جسمانی مانند پا درد، کمر درد و… باید نگران آلزایمر هم باشیم. همانطور که می‌دانیم «پیشگیری بهتر از درمان است» بنابراین بهتر است از امروز برای تقویت حافظه خود اقدام کنیم تا در آینده با این معضل مواجه نشویم. یادمان باشد هر چقدر ذهن فعال‌تر باشد، مغز سالم‌تر خواهد بود اما فعال نگه داشتن ذهن هم اصول خودش را دارد.

 

مشکل ضعف حافظه

 

در ادامه با راهکارهای اساسی برای تقویت حافظه آشنا می‌شویم:

تقویت حافظه با حفظ تمرکز 

در طول تاریخ هر کسی که جنگاور و شمشیر زن ماهر بود، قهرمان محسوب می‌شد اما امروزه هر کسی که بتواند در این هیاهوی تکنولوژی و ارتباطات تمرکز خود را حفظ کند، قهرمان است. شاید سخت‌ترین کار همین تمرکز کردن باشد. به نظر خودتان چه عواملی باعث می‌شوند که حواستان پرت شود و تمرکزتان را گم کنید؟

  • موبایل
  • شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام
  • برنامه ریزی نداشتن
  • مشخص نبودن هدف
  • عدم انگیزه
  • گرسنگی
  • استرس
  • و…

امان از دست این عوامل آزار دهنده که آرامش را ذهن بیچاره ما گرفته‌اند. اما باید جلوی آن‌ها را بگیریم بالاخره برای هر چیزی راه حلی وجود دارد. به عنوان مثال اگر استفاده از موبایل را محدود کنیم، دیگر شبکه اجتماعی و فیلم و چت و… در دسترس نخواهند بود و تمرکز ما بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه ما نمی‌توانیم در حالت گرسنه تمرکز کنیم چون مغز هم آدم است! یعنی جزئی از بدن آدم است و به سوخت نیاز دارد بنابراین در این مواقع ابتدا خوب بخوریم سپس به فعالیت خود بازگردیم. تقویت حافظه با تغذیه ارتباط مستقیم دارد.

 

تقویت حافظه با تقویت تمرکز

 

به یاد آوردن خاطرات

برای تقویت حافظه باید مغز خود را فعال‌تر کنیم مثلاً آن را مجبور به یادآوری خاطرات گذشته کنیم تا در چالش قرار گیرد و اطلاعات را از حافظه اصلی به حافظه موقت واکشی کند. با این کار جریان حافظه به راه می‌افتد و یادآوری اطلاعات راحت‌تر می‌شود. دقیقاً مانند سدی که مقابل آب قرار می‌گیرد حال ما به صورت کنترل شده و لوله کشی، آب را از آن استخراج می‌کنیم به جای اینکه بگذاریم آب یک جا بماند و راکت یا بخار شود!

 

چگونه حافظه خود را تقویت کنیم

 

انجام محاسبات روزانه به صورت ذهنی

فردی را می‌شناسم که حتی محاسبات ساده مانند ۱۵ + ۱۰ را با ماشین حساب گوشی انجام می‌دهد و حتی زحمت یک جمع ساده را به خود نمی‌دهد. با این کار مغز تنبل می‌شود و به مرور از پس محاسبات ساده هم برنمی‌آید دیگر چه برسد به واکشی اطلاعات از حافظه! این معضل گرفتار همه ما شده است. یادمان باشد هر چه مغز را فعال‌تر نگه داریم، حافظه ما هم قوی‌تر می‌شود. از عمد تلاش کنید تا محاسبات روزانه خود مانند محاسبه کرایه ماشین، خرید از سوپرمارکت، خرید لباس و… را ذهنی انجام دهید. با این کار ساده و کوچک لطف بزرگی در حق مغز و حافظه خود می‌کنید.

 

راهکار برطرف کردن ضعف حافظه

 

گسترده کردن دایره ارتباطی

دایره ارتباطی هر چه گسترده‌تر باشد و با آدم‌های بیشتری ارتباط داشته باشیم، از افکار و منفی بافی ذهن خود خارج می‌شویم و با دنیای واقعی بیشتر ارتباط می‌گیریم. داشتن دوستان خوب که در مواقع سختی کنارمان هستند و از آن‌ها مشورت می‌گیریم روی آرامش ما تاثیر به سزایی دارد که این امر ذهن و در نتیجه حافظه ما را بهبود می‌بخشد.

 

ارتباط موثر برای تقویت حافظه

 

صحبت در مقابل جمع

بسیاری از افراد دائم از این مشکل رنج می‌برند که «من حرفام یادم میره… نمیدونم چی گفتم یا چی میخواستم بگم… ». این موضوع اعتبار ما را نزد مخاطب پایین می‌آورد و باعث می‌شود دیگران فکر کنند که ما «به موضوع مسلط نیستیم… حرفه‌ای نیستیم… ضعیفیم… » کلام ما به همان اندازه که به موفقیت ما کمک می‌کند، می‌تواند مانع از رشد ما شود. البته با یادگیری مهارت فن بیان و سخنرانی، این مشکلات حل می‌شود. ما در دوره‌های فن بیان و سخنرانی تمرینات و تکنیک خاصی را آموزش می‌دهیم که با استفاده از آن‌ها به خاطر سپاری متن سخنرانی بسیار راحت می‌شود.

 

فراموش کردن متن سخنرانی

 

تقویت حافظه با یادگیری یک مهارت جدید

باز هم این نکته را برای بار چندم تکرار می‌کنم، هر چه بیشتر از مغز کار بکشید فعال‌تر می‌شود. به نظرم یک مثال باید برای این موضوع بزنم، همان مثالی که معلم جغرافیای سوم راهنمایی‌ام گفت و هنوز خاطرم هست:

مغز مانند سوپ است؛ اگر شعله زیر سوپ را خاموش کنیم، سرد می‌شود و می‌بندد. اما اگر شعله را ملایم روشن نگه داریم، هیچ وقت نمی‌بندد و گرم و خوشمزه باقی می‌ماند. بافت مغز هم از جنس عضله است، هر چه بیشتر از آن کار بکشیم قوی‌تر می‌شود اما اگر به حال خودش رهایش کنیم مچاله و افتاده می‌شود.

مغز از خدایش است که به حال خودش رها شود اما ما باید کنترل آن را در دستان خود بگیریم، هر بار مغز را به چالش بکشیم، کار جدید انجام دهیم تا مجبور به پردازش و ساخت مسیر عصبی جدید شود. این اقدام تاثیر به سزایی روی تقویت حافظه دارد و ارتباط مغز با حافظه را بهبود می‌بخشد.

 

یادگیری و تقویت حافظه

 

آرام و خونسرد بودن

احتمالاً این داستان معروف را شنیده باشید:

روزی پادشاهی دستور می‌دهد تا تمام نقاشان شهر هر کدام آرامش را به تصویر بکشند و هر نقاشی که کارش بهتر بود، پاداش می‌گیرد. نقاشان متعددی با کشیدن، جنگل، باران، منظره غروب و… تعریف خود را از آرامش نقاشی کردند. اما فقط یک نقاشی بود که توجه همه را به خود جلب کرد؛ این نقاشی یک جوجه کوچک و بی پناه را نشان می‌داد که در هوای طوفانی و رعد آسا در دل صخره‌های کوه نشسته و با خیال راحت به رو به رویش می‌نگرد.

این نقاشی تعریف حقیقی آرامش را نشان می‌دهد، آرامش داشتن در شرایط آرام کار سختی نیست، مهم این است که در روزهای سخت و پراسترس آرامش خود را حفظ کنیم. استرس حافظه سوز است و اجازه بودن در زمان حال را نمی‌دهد. برای تقویت حافظه باید ابتدا آرامش و خونسردی خود را حفظ کنیم تا بتوانیم با تمام قوا موقعیت فعلی خود را درک کنیم و به حافظه خود فرصت ثبت اطلاعات را بدهیم.

 

جمع‌بندی

برای تقویت حافظه، سلامت جسم و روان فقط و فقط باید به فکر سلامت مغز باشیم: خوب بخوریم، خوب بخوابیم، ورزش کنیم، مطالعه داشته باشیم، کارهای جدید انجام دهیم و ارتباطات خود را بهتر کنیم. در انتها از نظرات شما عزیزان خوشحال می‌شویم و اگر سوالی دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت پاسخ دهیم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.