روانشناسی انواع خنده

روانشناسی انواع خنده | فریب هر خنده‌ای را نخور!

قبل از آشنایی با روانشناسی انواع خنده، یکبار که در اینستاگرام گشت می‌زدم، چشمم به عکس یک خانم بازیگر معروف و اصطلاحاً سلبریتی افتاد که کنار یک خانم دیگر ایستاده بود. هر دو لباس‌های زیبایی به تن داشتند اما خانمِ کناری، چهره طبیعی و بدون عمل داشت. نکته جالب برایم نحوه خندیدن خانم سلبریتی بود که کاملاً نشان از خنده زورکی داشت. گویا به اجبار و تعارف کنار آن خانم عکس انداخته بود. شاید اگر جای آن خانمِ کناری بودم، هیچگاه اجازه انتشار این عکس را نمی‌دادم! تا کسی فکر نکند من به اجبار خودم را به آن سلبریتی آویزان کرده‌ام!

هر خنده‌ای واقعاً خنده نیست گاهی اوقات یک خنده می‌تواند از گریه غم انگیزتر یا از ناسزا شنیدن خشمگینانه‌تر باشد. خنده یکی از لحظه‌ای‌ترین حالات زبان بدن است که برای تشخیص درست آن باید همان لحظه اول را در نظر گرفت. در غیر این صورت مخاطب بعد از چند لحظه می‌تواند احساسات خود را کنترل و پشت خنده پنهان کند.

اگر با روانشناسی انواع خنده آشنا باشیم، آدم‌های اطراف خود را بهتر می‌شناسیم که کدام‌ها واقعاً دوست ما هستند و کدام‌ها نیستند. در ادامه با ۸ مورد از انواع خنده آشنا می‌شویم که در روانشناسی خنده بسیار رایج هستند چون ما آدم‌ها خودمان در طول روز بارها استفاده می‌کنیم و می‌بینیم.

 

فایده آشنایی با روانشناسی انواع خنده

 

خنده از نظر روانشناسی

روانشناسان زحمتکش، خنده را اینگونه تعریف کرده‌اند: «خنده یک رفتار طبیعی در انسان است که هنگام شادی بروز پیدا می‌کند». اما این فقط یک روی سکه است و دلیل خندیدن فقط شادی نیست بلکه می‌تواند از عصبانیت، ناراحتی و غم هم باشد. تا کنون برای شما پیش آمده که از موضوعی ناراحت باشید اما بخواهید با خنده، احساسات خود را پنهان کنید؟

مهم‌ترین دلیل خنده، مشاهده تناقض است، یعنی ما معمولاً زمانی می‌خندیم که با اتفاقی غیر منتظره مواجه شویم. غیر منتظره از این نظر که با منطق و دانش قبلی ما اصلاً جور نباشد و در این حالت ذهن دستور خنده می‌دهد تا حال خود را متعادل کند.

یکبار یک فیلم سینمایی جالب دیدم که مردی ثروتمند ورشکسته شد و تمام ثروتش جلوی چشمانش از بین رفت. چنان خُشکش زده بود که فرقی با مجسمه نداشت. ناگهان شروع به خندیدن کرد، خنده‌های بلند و عمیق که اصلاً هم حس خوبی به من نداد چون کاملاً مشخص بود از شدت عصبانیت می‌خندید.

واقعاً جالب است که یک خنده می‌تواند چقدر معنا داشته باشد و یک ریز حالت مهم است که کمتر کسی به آن آگاه می‌باشد. در ادامه با ما همراه باشید و با ۸ نوع خنده در روانشناسی انواع خنده آشنا شوید.

 

خنده محبوب سیاستمداران

در این خنده، لب‌ها کشیده اما بسته هستند و دندان‌ها دیده نمی‌شوند. معنای مرموز مانندی دارد و معمولاً سیاستمداران به این نوع لبخند علاقمند هستند و در عکس‌ها با این لبخند دیده می‌شوند. پیام این لبخند این است «من از چیزی باخبرم که برای تو اهمیت خاصی دارد اما من آن را فاش نمی‌کنم»!

اگر یک مجله موفقیت را ورق بزنید و به قسمتی که مطالبی مربوط به رازهای کسب ثروت است برسید مشاهده می‌کند که در عکس‌ها، مردان موفق با لبان کشیده لبخند می‌زنند که با لبخندشان به شما می‌گویند «من راز موفقیت را کشف کرده‌ام اما به شما نمی‌گویم! خودتان باید کشف کنید».

 

خنده با لب‌های بسته

 

البته اگر این لبخند با یک نگاه مهربان همراه باشد، حالت مودبانه دارد و نشان می‌دهد که «من برای تو احترام قائل هستم». به شخصه از روانشناسی انواع خنده، این نوع لبخند را مؤثرتر دیده‌ام.

 

مردان دقت کنند

این نوع لبخند معمولاً توسط زنانی که نمی‌خواهند نشان دهند که از کسی خوششان نمی‌آید بکار می‌رود و جالب است که بیشتر مردان این معنا را نمی‌فهمند. زنان با این لبخند می‌خواهند عدم تمایل خود را نشان دهند. این لبخند همچنین به معنای رد یک پیشنهاد می‌باشد.

 

خنده اجباری

آن خانم سلبریتی که ابتدای مقاله مثال زدم را یادتان هست؟ لبخند او هم دقیقاً زورکی و اجباری بود! خنده اجباری با خنده واقعی تفاوت دارد و می‌توان به کمی دقت آن را تشخیص داد.

پروفسور پل اکمان روشی را ایجاد کرده است که به وسیله آن می‌توان از طریق روش‌های کدگذاری چهره، لبخندهای جعلی را از واقعی تشخیص بدهند. در روانشناسی انواع خنده، دروغین بودن خنده را می‌توانید از نشانه‌های زیر تشخیص دهید:

  • لبخند دروغگو معمولاً سریع‌تر روی صورت نقش می‌بندد
  • مدت طولانی‌تری نگه داشته ‌می‌شود.
  • لبخند‌های دروغین معمولاً در یک طرف صورت بیشتر نمایان می‌شوند.

 

خنده واقعی

زمانی که لذت واقعی را احساس می‌کنید، از طریق بخشی از ناخودآگاه پردازش‌هایی صورت گرفته، تغییرات در گونه‌ها، چین و چروک اطراف چشم و دهان و پاییم آمدن ابروها صورت می‌گیرد که برای تشخیص مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که در یک خنده واقعی، فاصله میان ابرو و پلک رو به پایین و کمی شیب‌دار است.

در واقع روانشناسی انواع خنده، خنده واقعی را اینطور معرفی می‌کند: «لب‌ها به سمت بالا کشیده شوند طوری که گوشه‌های چشم کمی چروک و گونه‌ها برجسته‌تر شوند.

 

تفاوت خنده دروغین و واقعی در روانشناسی خنده

 

لبخند زدن در عشق

پژوهش رابرت پرو-وین نشان می‌دهد که در زمان نامزدی و انتخاب همس، این خانم‌ها هستند که همیشه لبخند بر لب دارند. در واقع در این گونه روابط هر چه آقا بیشتر بتواند خانم را به خنده بیاندازد در نظر خانم‌ها جذاب‌تر است. ریشه این جذابیت شاید در این است که قابلیت خندان دیگران نشانه قدرت محسوب می‌شود و خانم‌ها نیز مردان مقتدر را بیشتر می‌پسندند.

مطالعات نشان می‌دهد که خانم‌ها بیشتر به سمت مردانی جذب‌ می‌شوند که شوخ طبع باشند و آن‌ها را بیشتر می‌خندانند و مردان به سمت خانم‌هایی جذب می‌شوند که به حرف‌های آن‌ها می‌خندند. البته خانم‌های شیرین زبان دل‌رباتر هستند.

 

نحوه جذابیت آقایان و خانم‌ها با خنده

 

خنده هیجان انگیز (با دهان باز)

امروز که باشگاه بودم، روی تردمیل می‌دَویدم که ناگهان صدای قهقه چند نفر را پشت سرم شنیدم و توجهم جلب شد. نمی‌دانم مربی چه گفته بود که شاگردانش از خنده در حال انفجار بودند. همگی با دهان باز و چشمانی اشک‌بار (از شدت خنده) می‌خندیدند.

خنده هیجان انگیزه در لحظه اتفاق می‌افتد و تأخیر ندارد. در این خنده، فرد آنقدر شاد و هیجان زده است که با دهان باز، بلند می‌خندد. این خنده بسیار مسری و شادآور است و دیگران را هم به خنده می‌اندازد.

 

معنای خنده با دهان باز در روانشناسی خنده

 

خنده تمسخر آمیز

در روانشناسی انواع خنده، این لبخند نشان دهنده نوعی احساسات متضاد در فرد می‌باشد که در هر طرف صورت ممکن است نشان داده شود. برای درک بهتر این نوع لبخند، به تصاویر زیر نگاه کنید.

در تصویر ۱ ابروی سمت چپ بالا رفته، عضلات زیگوماتیک باعث بالا رفتن گونه‌ چپ شده تا نوعی لبخند در سمت چپ صورت نمایان شود در حالیکه در سمت راست ابروها پایین افتاده و گونه و لب به سمت پایین کشیده شده تا حالت اخم و عصبانیت ایجاد کند. اگر یک خط وسط تصویر بکشید متوجه می‌شوید که هر طرف صورت یک حس متضاد را منتقل می‌کند. بازتاب سمت چپ صورت در تصویر ۳ و بازتاب سمت راست در شکل ۲ مشخص شده است. این لبخند پیچ خورده، پیام تمسخر را برای فرد مقابل دارد.

 

پوزخند زدن

 

لبخند همراه با نگاه به چپ و راست و بالا

در این نوع لبخند، فرد در حالیکه سرش را پایین گرفته با لب‌های خندان بسته به طرف بالا نگاه می‌کند و فرد را مانند کودکی شاد و بازیگوش نشان می‌دهد. این لبخند در تمام دنیا محبوب مردان است، در روانشناسی انواع خنده دلیلش این است که وقتی خانمی با این روش لبخند می‌زند مرد حس پدرانه پیدا می‌کند و احساس حمایت از این زن به او دست می‌دهد.

 

 

چکار کنیم مخاطب واقعاً بخندد؟

نشاندن گل لبخند بر چهره دیگران کار سختی است همانطور که گریاندن و رنجاندن دیگران کار راحتی می‌باشد. ما با کلام خود می‌توانیم دیگران را متقاعد کنیم، بخندانیم و عاشق خودمان کنیم. البته برعکس این کار هم شدنی است اینکه با کلام خود باعث شویم دیگران از ما متنفر شوند، از چشم دیگران بیافتیم و حتی برای ما تره هم خورد نکنند. جا نماند که یک عده هم هیچکدام از این کارها را نمی‌کنند و بی‌تفاوت هستند. اما انتخاب با خودمان است و می‌توانیم از کلام خود بهتر استفاده کنیم و راحت‌تر به خواسته‌های خود برسیم یا اینکه همین روال عادی را پیش برویم مانند هزاران آدم دیگر!

 

بهترین روش خندان دیگران

ما با انواع خنده در روانشناسی انواع خنده آشنا شدیم و اگر می‌خواهیم آن خنده واقعی حتی با دهان باز را چهره مخاطب بنشانیم، می‌توانیم از قدرت شوخ طبعی خود استفاده کنیم. افراد زیادی دوست دارند که شوخ طبع باشند اما نمی‌دانند چطور اینطور باشند! برای تقویت قوه طنز، تنها یک راه وجود دارد «تقویت هوش کلامی».

شما با تقویت هوش کلامی خود، حاضرجواب‌تر، نافذتر، جذاب‌تر، خوش مشرب‌تر، شوخ طبع‌تر و متقاعد کننده‌تر خواهید شد چرا که دیگر می‌دانید چطور از کلام خود استفاده کنید. برای آشنایی با هوش کلامی روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.