فن بیان در جلسه دفاع پایان نامه، آموزش قدم به قدم آپدیت ۲۰۲۲

داشتن فن بیان در جلسه دفاع پایان نامه، بهترین اهرم موفقیت برای شما دانشجویان در این جلسه حساس است. دانشجویانی که به مهارت فن بیان و سخنرانی مجهز هستند، می‌توانند پایان نامه خود را جذاب‌تر و مسلط‌تر ارائه بدهند و بهترین نتیجه را از ماه‌ها تلاش و زحمت خود بگیرند.

ماه‌ها زحمت می‌کشید، شب بیداری، تحقیق و پژوهش، اضطراب، نخوردن، نخوابیدن و تفریح نکردن را پشت سر می‌گذارید و حال باید در کمتر از ۶۰ دقیقه حاصل دست رنج خود را ارائه دهید. شاید یکی از ترس‌های شما، حضور داورانی باشد که با پرسیدن سؤال‌های پیچیده و سخت، شما را زیر سؤال ببرند.

برای اینکه به این چالش‌ها در جلسه دفاع غلبه کنید، مهارت فن بیان یکی از راهکارهای طلایی و هوشمندانه برای شماست. درود بر شما که باهوش هستید و با مطالعه در این زمینه، سکوی پرتاب برای خود می‌سازید. مجموعه ایرج شرفی با چکیده‌ای کاربردی از تخصص خود در زمینه فن بیان و سخنرانی در خدمت شماست.

در ادامه مقاله یاد می‌گیریم که فن بیان در جلسه دفاع پایان نامه شامل چه اقداماتی می‌شود؟ چطور این جلسه سرنوشت ساز را مدیریت کنیم و نتیجه آن را به افتخارات خود بیفزاییم.

 

فن بیان در جلسه دفاع پایان نامه

 

اما قبل از اینکه بریم ادامه مقاله رو بخونیم، گوش بدیم نظر آقای شرفی در این مورد چیه:

 

آماده کردن متن ارائه پایان نامه

شما یک نسخه از متن پایان نامه را برای خود نگه می‌دارید و یک نسخه دیگر هم به دانشکده تحویل می‌دهید. اما متنی که برای روز ارائه روی میز و مقابل خود می‌گذارید، زمین تا آسمان با آن فرق دارد. متن مورد نظر باید حالت دست نوشته داشته باشد، در دست نوشته خبری از جمله نیست و فقط تیتر عناوین مهم را لیست‌وار می‌نویسید که با یک نگاه، مطالب را به یاد آورید.

مزیت این دست نوشته، به یاد آوردن سریع مطالب است نه اینکه یکبار دیگر مطلب را از روی آن بخوانید، این مزیت را آن برگه‌های پایان نامه که با طلق شیرازه تزئین کرده‌اید، ندارد! البته پیشنهاد ما به شما نقشه ذهنی است که ابزار بی‌چون و چرای سخنرانان حرفه‌ای است و آماده کردن آن زمان کمتری می‌گیرد.

در آخر اینکه فن بیان در جلسه دفاع پایان نامه بدون اسلاید معنا ندارد و بعد از تهیه نقشه ذهنی، پاورپوینت ارائه خود را به زیبایی هر چه تمام‌تر آماده کنید.

 

متن سخنرانی با مایند مپ

 

تمرین در مقابل آینه یا دوست

فن بیان در جلسه دفاع پایان نامه و تسلط شما برای ارائه، شامل دو بخش می‌شود:

  1. تسلط شما بر موضوع پایان نامه که ماه‌ها تلاش و تحقیق در دل خود دارد.
  2. میزان تمرین کردن شما برای ارائه!

اگر بخواهیم به میزان اثربخشی هر کدام درصد بدهیم، اولی ۳۵% و دومی ۶۵% در موفقیت دفاع پایان نامه تأثیر دارند. به عبارت دیگر، میزان تمرین کردن شما برای ارائه از خود موضوع ارائه مهم‌تر است. استیو جابز بنیانگذار شرکت غول اپل (خدابیامرز) می‌گوید:

 

نحوه ارائه هر چیز از خود آن چیز مهم‌تر است.

 

بعد از آماده کردن مایند مپ یا همان نقشه ذهنی، ارائه خود را بارها و بارها تمرین کنید. در مقابل آینه هم خوب است اما یکی از بهترین روش‌های تمرین سخنرانی فیلم ضبط کردن است. فیلم را ببینید، ایرادات زبان بدن، لحن و تیکه کلام‌ها و… را شناسایی کنید و پله پله آن‌ها را اصلاح نمایید.

اگر واقعاً تا اینجا برای خواندن این مقاله آمده‌اید و می‌خواهید فن بیان در جلسه دفاع پایان نامه، عصای دست شما شود، تمرین کردن را بیش از هر چیزی دیگری انجام دهید!

 

استخراج سؤالات احتمالی و جواب آن‌ها

استرس ارائه پایان نامه به یک طرف و استرس مربوط به پرسش و پاسخ به یک طرف دیگر! بیشترین نگرانیِ دانشجویان به این قسمت مربوط می‌شود که اگر نتوانند به سؤالات پاسخ دهند، دفاعیه آن‌ها تأیید نمی‌شود. در این صورت باید موضوع جدید انتخاب و دفاع کنند و دوباره روز از نو روزی از نو!

اما یک راهکار طلایی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید داوران را شگفت زده کنید، به جای اینکه آن‌ها با سؤالاتشان شما را شگفت زده کنند! قبل از دفاع، حتماً سؤالات احتمالی را استخراج کنید و برای هر کدام چند جواب محکم پیدا کنید. همانطور که متن دفاعیه را تمرین می‌کنید، این لیست را هم تمرین کنید.

مهم‌ترین هدیه فن بیان در جلسه دفاع پایان نامه، همین نکته است و ارزش آن را دارد که حتی یک روز کامل را به آن اختصاص دهید. خواندن مقاله پاسخگویی به سؤالات در سخنرانی در این زمینه به شما کمک می‌کند.

 

پاسخگویی به سوالات داوران در جلسه دفاع پایان نامه

 

پوشش مناسب

اولین چیزی که داوران از شما می‌بینند، ظاهر شماست و با توجه به آن درباره شما قضاوت می‌کنند. سعی کنید پوشش رسمی و ساده داشته باشید و از پوشیدن لباس‌هایی که جلو باز هستند یا رنگ جیغ دارند، اجتناب کنید.

استفاده از زیورآلات را پیشنهاد نمی‌کنیم مگر اینکه جنبه کاربردی داشته باشند مانند ساعت مچی که اثر هاله‌ای مثبتی هم برای شما به همراه دارد چون نشان دهنده وقت شناسی شما است. احتمالاَ بپرسید که «زیورآلات چه ارتباطی به فن بیان در جلسه دفاع پایان نامه داره؟»، ارتباطش این است که اثر هاله‌ای ایجاد می‌کند و تأثیر زیادی در نگرش مخاطب دارد.

 

پوشش مناسب برای روز دفاع پایان نامه

 

قبل از روز دفاع

چند روز قبل از دفاع حتماً به محل ارائه بروید و آنجا را بررسی کنید تا ذهنتان با فضایش آشنا شود. اتصال کابل پروژکتور، چیدمان میز و صندلی‌ها، موقعیت پنجره و بازتاب نور و…. را بررسی کنید.

به عنوان مثال اگر بدانید نور از پنجره به پروژکتور می‌تابد و دیدن اسلایدها را سخت می‌کند، حتماً برای آن باید فکری کنید مثلاً قبل از ارائه پرده‌ها را بکشید. یا اگر میز برای لبتاپ نیست، حتماً از دانشکده درخواست کنید که فلان روز و فلان ساعت برای دفاع، یک میز به شما بدهند. همینطور سایر موارد… .

این آشنایی موجب بالا رفتن تسلط شما در روز ارائه خواهد شد و برای فن بیان در جلسه دفاع پایان نامه تأثیر زیادی دارد.

 

آمادگی برای ارائه دفاع پایان نامه

 

شروع سخنرانی در جلسه دفاع

شروع صحبت، سخت‌ترین و مهم‌ترین قسمت سخنرانی یا هر نوع ارائه‌ای است. به نمودار زیر توجه کنید، این نمودار میزان توجه مخاطب را با توجه به گذشت زمان نشان می‌دهد:

در دقایق اول دقت و توجه مخاطب خیلی زیاد است چون کنجکاو شده و می‌خواهد بداند سخنران کیست؟ آیا فرد قابل اطمینانی است؟ موضوع صحبتش چیست؟ آیا جذاب و مفید است؟

اگر در این مرحله بتوانید توجه داوران را جلب کنید طوری که هم خود شما و هم موضوع پایان نامه برایشان جذاب باشد، احتمال موفقیت شما در ادامه ارائه، بیشتر می‌شود. در مقاله نحوه شروع سخنرانی، تکنیک‌های حرفه‌ای را معرفی کرده‌ایم. حتماً بخوانید.

 

فن بیان در دفاع پایان نامه

 

استفاده از مثال در سخنرانی

معمولاً دانشجویان ممتاز موضوعات خوبی برای پایان نامه انتخاب می‌کنند اما روز ارائه نمی‌توانند آن را به خوبی ارائه کنند و نظر داورانِ دست به سینه نشسته را نمی‌توانند جلب کنند. نتیجه اینکه آن نمره‌ای که واقعاً لایقش هستند را به دست نمی‌آورند!

یک ابزار عالی وجود دارد که کمک می‌کند منظور خود را سریع و واضح به مخاطب بفهمانید. «مثال»! یک مثال می‌تواند به اندازه یک ساعت صحبت کردن کافی باشد. از طرفی کلام شما با مثال‌ها جذاب‌تر می‌شود و شما را باهوش‌تر نشان می‌دهد.

بگذارید خیالتان را راحت کنم، فن بیان بدون مثال زدن لطفی ندارد! اگر می‌خواهید فن بیان در جلسه دفاع پایان نامه را حرفه‌ای به کار ببرید، حتماً هنگام آماده کردن متن ارائه، برای هر تیتر یک الی دو مثال آماده کنید.

 

استفاده تکنیک های فن بیان در دفاع پایان نامه

 

فراموش نکردن متن ارائه

یکی از مشکلاتی که اکثر ارائه دهندگان و سخنرانان با آن موجه می‌شوند، فراموش کردن متن سخنرانی یا ارائه است. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود حرف‌هایمان را فراموش کنیم، مثلاً: استرس، تمرین کافی نداشتن، کمبود اعتماد به نفس و… . حتی اگر هیچ کدام از این دلایل صدق نکند باز هم احتمال فراموش وجود دارد (آدمیزاد است دیگر! کامپیوتر که نیست)!

در هر حال بهتر است همان مایند مپ که بالاتر گفتیم را همراه خود داشته باشید که اگر نکته‌ای را به خاطر نیاوردید، با یک نگاه به یاد آورید.

 

فراموش نکردن متن ارائه دفاع پایان نامه

 

نحوه تمام کردن سخنرانی

روش‌های زیادی برای تمام کردن دفاع وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها: جمع بندی، نتیجه گیری، نقل قول و یا یک بیت شعر معروف است. هر کدام را می‌توانید به انتخاب خود به کار ببرید. اما فراموش نکنید که به همان اندازه که شروع مهم است، پایان هم مهم است! سعی کنید متفاوت و خاص دفاع خود را تمام کنید.

بعد از پرسش و پاسخ هم از داوران بابت حضورشان و دقت نظری که به خرج داده‌اند، تشکر کنید و با لبخند جلسه را ترک نمایید.

 

بهترین روش یادگیری دفاع پایان نامه به صورت عملی

یک بار دیگر این مقاله را مرور کنید و در عمل به کار ببرید. مثلاً اینکه متن ارائه به مایند مپ درآورید، برای هر تیتر مثال آماده کنید، شروع سخنرانی، تمام کردن و پاسخگویی به سؤالات داوران را با دقت به کار بگیرید. حتماً و حتماً تمرین داشته باشید.

امیدواریم که با فن بیان در جلسه دفاع پایان نامه بدرخشید و به خود افتخار کنید. با کسب مهارت فن بیان و سخنرانی می‌توانید در هر موقعیتی بدرخشید و اعتبار بیشتری کسب کنید. مهارتی که تا آخر عمر برای شما سود و نفع دارد.

مجموعه ایرج شرفی با بیش از ۵ سال تجربه تخصصی در زمینه هوش کلامی و فن بیان، دوره بی‌نظیر فن بیان سخنرانی را آماده کرده است و که در آن با به روز‌ترین و مؤثرترین تکنیک‌های فن بیان، آشنا می‌شوید. برای یادگیری مهارت فن بیان به صورت عملی، در دوره سخنرانی و فن بیان شرکت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.