آداب لبخند زدن در سخنرانی

آداب لبخند زدن در سخنرانی به سبک‌ حرفه‌ای‌ها

لبخند زدن در سخنرانی یکی از نکاتی است که اکثر شرکت کنندگان دوره فن بیان و سخنرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند! شاید با خودتان بگویید: «نکته به این سادگی… دیگه دست و پنجه نرم کردنش چیه!». بله این کار ساده است اما تاثیر آن بیشتر از چیزی است که فکر می‌کنیم. با وجود دنیای مدرن امروزی که کارمان پشت میز نشستن و خیره شدن به کامپیوتر می‌باشد، طبیعی است که چهره ما حالت پوکر فیس به خود بگیرد؛ پوکر فیس یعنی چهره‌ای که کاملاً بی‌تفاوت می‌باشد و هیچ احساسی در آن دیده نمی‌شود نه خنده‌، نه غم و نه خشم. این حالت چه چیز را به یاد شما می‌آورد؟ ربات!

شخصاً تا قبل از انجام تمرینات فن بیان و سخنرانی، از پوکر فیس بودن خودم آگاه نبودم و همیشه برایم سوال بود که چرا هنگام صحبت کردن، در چهره مخاطب حس خوب نمی‌بینم؟! بارها و بارها با فیلم گرفتن، سخنرانی خود را تحلیل می‌کردم تا توانستم خود را به لبخند زدن عادت دهم.

لبخند در سخنرانی یک کار اختیاری نیست که بگوییم: «اگه لبخند نزنم هم میتوانم حرف بزنم!» البته اگر تاثیرگذاری برایمان مهم نیست و فقط می‌خواهیم حرف بزنیم، دیگر جای بحث نمی‌ماند. اما برای گیرا شدن سخن و حرفی که میزنیم باید احساسات مخاطب درگیر شود، اعتمادش جلب شود و پذیرای کلام ما باشد. بهترین روشِ یخ شکن برای برقراری ارتباط موثر، لبخند زدن است که فواید آن برای خودمان بیشتر از فوایدی است که برای دیگران به همراه دارد.

 

شروع سخنرانی با لبخند

 

لبخند زدن در سخنرانی واگیردار است

نکته جالبی که درباره لبخند زدن وجود دارد این است که خندیدن مسری است و اگر شما لبخند بزنید، طرف مقابل شما نیز می‌خندد، حتی اگر این خندیدن واقعی نباشد!

پروفسور اولف دیمبرگ در دانشگاه اوپسالا سوئد تحقیقاتی انجام داد که نشان می‌دهد ذهن به صورت ناخودآگاه جذب حرکات و عضلات طرف مقابل می‌شود. در این تحقیق به ۱۲۰ داوطلب عکس‌هایی نشان داده می‌شد که حالت غم، خشم یا خنده داشتند. داوطلب با دیدن تصویر، باید حالت متضاد به چهره خود بگیرد، مثلاً در مقابل تصویر اخم، بخندد و در مقابل چهره خندان، اخم کند. افراد در مقابل تصاویر لبخند به راحتی عکس العمل لبخند انجام می‌دادند اما در مقابل تصاویر ناراحتی نمی‌توانستند به راحتی حالت خنده به چهره خود بگیرند و لبخند آن‌ها حالت مصنوعی داشت.

لبخند زدن در سخنرانی همین تاثیر را دارد و لبخند سخنران مانند چراغ روشنی است که بازتاب آن به چهره مخاطبان سرایت می‌کند و ناخودآگاه لبخند می‌زنند. نتیجه این کار حس و حال خوبی در فضا پراکنده می‌کند و مخاطب جذب می‌شود.

 

تاثیر لبخند زدن

 

بدون لبخند زدن در سخنرانی حاضر نشوید!

جالب است بدانید که خنده برای مغز مانند ورزش کردن برای ماهیچه‌های بازو است. همانطور که با ورزش کردن، عضله‌ها قدرتمندتر می‌شوند، با خندیدن انرژی بیشتری در مغز جاری می‌شود و آمادگی بیشتری برای فکر کردن و درک مفاهیم پیدا می‌کند. ما به عنوان سخنران، مگر چیزی غیر از این می‌خواهیم که مخاطب به صحبت‌های ما فکر کند و گوش دهد؟ پس چرا از این عنصر جادویی استفاده نکنیم؟

لبخند زدن حالت آینه‌ای دارد و با لبخند ما، لب‌های مخاطبان نیز شکفته می‌شود؛ ما انسان‌ها ذاتاً به کسی که ما را به خنده اندازد، بیشتر اعتماد می‌کنیم و دوست داریم بیشتر او را ببینیم و صحبت‌هایش گوش دهیم. معمولاً دقایق اول حضور در جمع، سخت‌ترین لحظات سخنرانی هستند و حتی بزرگترین سخنرانان هم  اعتراف می‌کنند که در این مواقع ترس از سخنرانی دارند اما با کسب تجربه توانستند روش مدیریت آن را بیابند.

یکی از بهترین روش‌های یخ شکن، لبخند زدن در سخنرانی است که به مخاطب آرامش و حس خوب انتقال می‌دهد. زمانی که روی صحنه و در مقابل مخاطبان حضور یافتید، لبخند داشته باشید و با صدایی پر انرژی شروع به صحبت کنید.

 

اهمیت لبخند زدن

 

فواید لبخند زدن در سخنرانی

  • جوان‌تر به نظر می‌رسید
  • جذابیت شما بیشتر می‌شود
  • مخاطبان به شما بیشتر اعتماد می‌کنند
  • فشار خون را کاهش می‌دهد و منجر به کاش استرس می‌شود
  • صمیمیت بیشتری بین شما و مخاطبان برقرار می‌شود
  • اگر سوال بپرسید افراد داوطلب بیشتری از شما استقبال می‌کنند
  • مخاطبان شما را همراهی می‌کنند
  • کمک می‌کند که هر لحظه خودتان حس خوبی داشته باشید و بهتر صحبت کنید.
  • لبخند زدن شما را خلاق‌تر نشان می‌دهد

 

تمرین صحبت با موبایل

تحقیقات نشان می‌دهد که بزرگسالان در روز ۱۵ بار لبخند می‌زنند در حالی که این عدد برای کودکان روزی ۴۰۰ بار است! هر چه سن ما بالاتر می‌رود، مسائل زندگی بیشتر فکر ما را به خود مشغول می‌کند و برای حل مسائل باید منطقی باشیم و روحیه ما حالت جدی‌تری به خود می‌گیرد. بنابراین باید برای بازگشت به حالت قبل باید انرژی و زمان بیشتری صرف کنیم.

البته تمرین ساده‌ای وجود دارد که ما در مجموعه ایرج شرفی، همیشه به شرکت کنندگان دوره فن بیان و سخنرانی توصیه می‌کنیم هر روز به مدت ۳ دقیقه انجام دهند این است که با گوشی دوربین دار خود روزی سه دقیقه صحبت کنند و درصد لبخند زدن خود را بررسی کنند.

این تمرین خیلی ساده اما تاثیر گذار است و بعد از سه هفته اثر شگفت انگیز آن را خواهید دید.

 

تمرین برای ساخت لبخند خود

 

سخن آخر

یادمان باشد که مخاطبان ما انسان و هوشمند هستند و تفاوت بین لبخند مصنوعی و واقعی را می‌فهمند. باید خودمان پر انرژی باشیم تا لبخند واقعی برلب ما بیاید. از طرفی لبخند نباید عمیق باشد و بهتر است که ملیح به نظر بیاید و تنها اثر آن مشاهده شود. البته با انجام تمرین گفته، این حالت خنده در چهره شما نهادینه می‌شود.

5 پاسخ
  1. آلاله کریمی
    آلاله کریمی گفته:

    به همه همه جور خنده نمیاد یعنی هر آدمی یه مدل خنده خاصه که بهش میاد
    هر کدوم باید خنده متناسب با چهره خودمون رو پیدا کنیم

    پاسخ
    • ایرج شرفی
      ایرج شرفی گفته:

      همینطوره
      اگر هنوز دقیق نمیدونیم که چه خنده ای بهمون میاد، بهتره به خنده های دیگران توجه کنیم و دونه دونه اونها رو روی صورت خودمون امتحان کنیم

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.