چگونه خداحافظی کنیم

چگونه حرفه‌ای و موثر خداحافظی کنیم؟

چند شب پیش عموی بزرگم که درواقع بزرگ خاندان محسوب می‌شود، برای کارهای انحصار ورثه مادربزرگ مرحومم به خانه ما آمده بود. خیلی از آمدنش خوشحال شدم و گپ و گفت خوبی با هم داشتیم. بعد از دو ساعت که صحبت‌هایش با پدرم تمام شد، اعلان خداحافظی کرد و بلند شد که برود. با اینکه اصرار کردیم بنشیند و بماند اما فایده نداشت و حتی اگر از آسمان هم سنگ می‌بارید باز هم نظرش عوض نمی‌شد. حین خداحافظی با ایشان، دعای بسیار قشنگ و زیبایی کردند که تا جان در بدن دارم از خاطرم نمی‌رود. با لحن ملایمی گفتند «انشاالله اینقدر تو کارت موفق و پولدار بشی که پولت از هر پاروئه بالاتر بره و به دیگران هم کمک کنی….». این دعای خداحافظی به یک طرف و تمام خداحافظی‌های عمرم به یک طرف دیگر. آنقدر حالم خوب شد که تا صبح خوابم نمی‌برد.

حس خوب هنگام خداحافظی، یاد ما را در قلب و ذهن مخاطب حک می‌کند و اشتیاقش برای دیدار بعدی با ما بیشتر می‌شود. شما تا کنون با فردی اینطور خداحافظی کرده‌اید؟ یا برعکس فردی با شما اینطور خداحافظی کرده است؟

 

اهمیت خداحافظی

 

چرا نحوه خداحافظی کردن مهم است؟

در ارتباط موثر تمام مراحل ارتباط مهم است اما شروع و پایان یعنی سلام و خداحافظی مهم‌تر هستند. حتی به شخصه برای خداحافظی ارزش بیشتری قائل هستم زیرا شما با خداحافظی گرم و صمیمی می‌توانید اشتباهاتی و اثرات ناخوشایندی که در سلام یا مراحل میانی ارتباط داشتید، را بشویید و پاک کنید.

از طرفی در فن بیان و سخنرانی بارها گفته‌ایم که شروع و پایان صحبت از سایر بخش‍ها مهم‌تر است و برای این قسمت‌ها باید دقت و وقت بیشتری صرف کنیم. در مقاله چگونه سلام و احوالپرسی کنیم، کامل به طرز سلام و احوالپرسی حرفه‌ای پرداخته‌ایم. حتما بخوانید که هم سلام و هم خداحافظی‌های خود را زیباتر و حرفه‌ای‌تر کنید.

 

تکنیک‌های میخکوب کننده خداحافظی

همین جا باید بگویم که هیچ اجباری نیست که تکنیک‌های زیر را به کار ببریم و می‌توانیم با همان روال قبل به زندگی خود ادامه دهیم. اما یادمان باشد که موفقیت و محبوبیت فقط برای افراد تاثیر گذار و حرفه‌ای است. ما هم اگر می‌خواهیم در نظر دیگران به خوش صحبتی و زیبایی یاد شویم، تکنیک‌های ارتباط موثر تنها راه حل ما هستند. ارتباط موثر با روابط شما معجزه می‌کند، می‌دانید روابط یعنی چه؟ یعنی ثروت، یعنی محبوبیت، یعنی درآمد بیشتر، یعنی آدم‌های زیادی که حاضرند به ما کمک کنند، یعنی هیچ وقت تنها نمی‌مانیم و… .

۴ تکنیک مهم که در ادامه ‌آورده‌ایم را مانند آیه قرآن حفظ کنید و به استفاده آن‌ها خود را عادت دهید.

 

جمع‌بندی مکالمه

اولین و ساده‌ترین راهکار برای پایان دادن به گفتگو این است که موضوع را جمع بندی کرده و انتهایش را با جمله مخصوص خداحافظی تمام کنیم.

به عنوان مثال هنگام صحبت با دوست درباره دکتر عمل زیبایی:

«اون دکتر رو که دربارش مطمئن نیستم اما دکتر فلانی رو که معرفی کردی حتما وقت مشاوره می‌گیرم… ممنون از راهنماییت…»

یا در جمع فامیل بعد از گذراندن یک شب نشینی خوش:

«خیلی خوش گذشت مخصوصا بازی گل یا پوچ… مرسی از پذیراییتون… شما هم بیایید خونه ما…»

یا در جمع رسمی با مدیران:

«تا چند روز آینده برنامه جدید رو شروع می‌کنیم و برای اقدامات بعدی باهاتون تماس می‌گیریم… تشکر از حضورتون… »

و…

خودتان دیگر چه موقعیت‌هایی به ذهنتان می‌رسد؟ حتما در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

انواع خداحافظی

 

تشکر و حسن‌ جویی

تشکر کردن هم آداب خودش را دارد. متاسفانه خیلی از اوقات می‌بینم که وقتی دیگران از ما تعریف می‌کنند یا هدیه‌ای به ما می‌دهند یا لطفی به ما می‌کنند اما ما در جواب نمی‌دانیم چه بگوییم که مناسب آن لطف و هدیه باشد و همانطور که مخاطب به حس خوب داده، ما هم به او حس خوب بدهیم. در رابطه با تشکر کردن به زودی یک مقاله مجزا و مفصل در رابطه با نحوه تشکر کردن حرفه‌ای و زیبا آماده می‌کنیم.

اما حسن جویی کردن را همیشه چه در دوره هوش کلامی و چه در دوره فن بیان و سخنرانی به دوستان توصیه می‌کنیم که به صورت حال به هم زنی، به حسن جویی معتاد شوید. حسن جویی بهترین، قدرتمندترین، اثرگذارترین و بی‌نظیرترین تکنیک ارتباط موثر است. برای آشنایی با این گشاینده قلب‌ها، روی لینک حسن جویی کلیک کنید. در کتاب آیین دوست یابی دیل کارنگی بسیار به این نکته تاکید شده است.

 

در جواب خداحافظی همکار چه بگوییم

 

این مطلب را بخوانید: لیست جملات زیبا برای خداحافظی

 

اجازه گرفتن برای پایان دادن به گفتگو

خیلی اوقات پیش می‌آید که باید مکالمه را تمام کنیم و به کار مهم‌تری که داریم، رسیدگی کنیم. در این مواقع اصلاً درست نیست که بدون اجازه و ناگهانی مکالمه را رها کنیم و باعث دلخوری مخاطب شویم. خودمان را جای او بگذاریم، آیا از چنین برخوردی ناراحت نمی‌شویم؟ معلوم است که می‌‌شویم. چه کسی از مورد بی‌محلی قرار گرفتن خوشش می‌آید، چه کسی دوست دارد احساس بی‌ارزش بودن و تحقیر شدن کند؟

از طرفی قرار نیست که وقت خود را در مکالمه تلف کنیم و از برنامه عقب بیفتیم. در این شرایط با گفتن جملاتی مانند زیر می‌توانیم خیلی مودبانه به مخاطب بفهمانیم که فعلا شرایط صحبت کردن نداریم و باید به کار دیگری برسیم.

  • اگر اجازه بدید از حضورتون مرخص بشم.
  • با اجازت برم به کارم برسم
  • من دیگه رفع زحمت کنم که شما هم به کاراتون برسین.
  • عذرخواهی می‌کنم باید تماس مهمی بگیرم.
  • ساعت چنده؟ باید جایی برم.
  • کم کم از حضورتون مرخص میشم.
  • برم فلان جا مشتری جدید رو ببینم.
  • و…

شما چه جملات دیگری برای خداحافظی کردن به نظرتان می‌رسد؟

 

خداحافظی احساسی

 

زبان بدن مناسب خداحافظی

اگر در دوره‌های فن بیان و سخنرانی یا هوش کلامی شرکت کرده باشید، حتماً یک نکته مهم در رابطه با زبان بدن را می‌دانید. اینکه زبان بدن ۵۵ درصد در انتقال پیام تاثیر دارد در حالی که لحن ۳۸ درصد اما کلمات فقط ۷ درصد مهم هستند. به عبارت دیگر مهم نیست چه می‌گویم بلکه مهم این است که چگونه می‌گوییم. مخاطبان بیشتر از اینکه ما را بشنوند، ما را می‌بینند. زبان بدن باید دقیقاً گویای کلمات و حس و حال ما باشد.

این نکته را حین خداحافظی باید در نظر داشته باشیم که باید با حس خوب مکالمه را تمام کنیم و آخرین اثر خود را به زیبایی بگذاریم. زبان بدن موقع خداحافظی بهتر است شامل موارد زیر باشد:

  • دست دادن
  • ارتباط چشمی مهربانانه
  • لبخند دوستانه

 

 

زبان بدن هنگام خداحافظی

 

جمع‌بندی

خداحافظی پایان مکالمه و آغازی برای مکالمات و دیدارهای بعدی است و برای تداوم رابطه حتماً باید به صورت حرفه‌ای و موثر خداحافظی کنیم، یا خیلی مودبانه اجازه بگیریم یا از مخاطب حسن جویی کرده و با تشکر کردن مکالمه را پایان دهیم یا خلاصه‌ای از گفتگو را بگوییم و خداحافظی کنیم. این کارها خیلی راحت و ساده هستند اما زمانی به قدرت آ‌ن‌ها پی خواهید برد که تاثیر آن را در چشم و گفتار مخاطب ببینید که با چه ذوق و عشقی با شما ارتباط می‌گیرد. خواهشاً به خودتان لطفی کنید و این نکات را در یک برگه کوچک یادداشت نمایید. این برگه را روی دیوار یا پشت گوشی و جایی بچسبانید که جلو چشمتان باشد. به مدت یک هفته دائم از آ‌ن‌ها استفاده کنید تا ملکه ذهنتان شود.

 

6 پاسخ
  1. میتراعروف زاد
    میتراعروف زاد گفته:

    نهایتا مهربانانه وباصمیمیت وقدردانی از لطف دیگران سلام وخداحافظی کنیم
    اما وقتی کسی از روی عرور ویابه منظورتحقیر کردن پیشنهادی میده چی باید بگیم؟یا درموقعیتی که طرف خودش رو عقل کل میدونه ودر درون داری حرص میخوری وتودلت فحشش میدی؟؟؟؟؟

    پاسخ
    • ایرج شرفی
      ایرج شرفی گفته:

      سرکار خانم عروف زاده سلام. روز بخیر
      میتونید بهشون بگید: «خیلی مغرور نباش. تو هم مثل خیلی های دیگه از عقل فقط دندونش رو داری»

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.