آیین سخنرانی دیل کارنگی

کتاب آیین سخنرانی دیل کارنگی

آیا شما هم با این نظر موافق هستید: «باید اسرار حرفه‌ای و راز موفقیت را برای خود نگه داشت تا دیگران به آن پی نبرند و برای خود رقیب تراشی نکنیم»؟! جدا از اینکه این باور درست است یا نه، تصمیم گرفتم یکی از مهم‌ترین رموزی که فن بیان خودم را دگرگون کرد، در این مقاله با شما به اشتراک بگذارم. کتاب آیین سخنرانی نوشته دیل کارنگی یکی از معروف‌ترین‌ها در زمینه فن بیان و سخنرانی است و سخنران یا مدرسی نیست که آن را نشناسد.

 شاید تا کنون دوره‌های متفاوتی شرکت کرده باشید و برایتان هم نتیجه‌ای نداشته‌اند، اما بیشتر از ۶۰ درصد کتاب آیین سخنرانی را داستان‌های شخصی خود دیل کارنگی تشکیل می‌دهند و تکنیک‌های ناب یا اصطلاحاً فوت کوزه‌گری را در قالب صحبت‌های معمولی و روزانه بیان می‌کند؛ این همان چیزی است که به دنبالش هستیم! ما در مجموعه ایرج شرفی، این نکات را در دوره طلایی فن بیان و سخنرانی ارائه می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر با این کتاب با ما همراه باشید.

 

چرا دیل کارنگی یکی از معروف‌ترین سخنرانان دنیاست؟

دیل کارنگی یکی از سخنرانان معروف آمریکایی است که زندگی پر فراز و نشیبی را طی کرده بود و علاقه وافری که به سخنرانی داشت او را به این عرصه کشاند تا تمام تجربیات با ارزش خود را در اختیار انسان‌ها قرار دهد. دیل کارنگی در ۲۴ نوامبر سال ۱۸۸۸ پا به این دنیا گذاشت، خانواده او در یک مزرعه کشاورزی زندگی می‌کردند و وضعیت مالی مساعدی نداشتند. دیل صبح‌ها در دوشیدن شیر گاو به خانواده کمک می‌کرد.

کارنگی بعدها به کالج ایالتی آموزگاران وارنزبرگ، میزروی راه یافت. بعد از دانشگاه شغل فروش را پیشه گرفت که در بخش‌های مختلف از کتاب آیین سخنرانی به داستان‌های خود در این زمینه اشاره می‌کند و فروشندگان متبحر متعددی را هم آموزش و تعلیم داده است.

دیل کارنگی تنها یک سخنران نبود که دوره آموزشی گذرانده باشد و در قالب چند ویدئو به دیگران ارائه دهد؛ خود او صاحب یک تجارت موفق بود و بعد از آن که توانست ۵۰۰ هزار دلار پس انداز کند، به علاقه دیرینه خود که سخنرانی و آموزش بود روی آورد و افراد مشهور مانند وارن بافت (یکی از ثروتمندترین مردان جهان) از او تعلیم دیدند. دیل در سال ۱۹۵۵ چشم از جهان فروبست، کتاب آیین سخنرانی ثمره سال‌ها تجربه با ارزش اوست که از او به یادگار مانده و سیاستمدارها، مجریان، فروشندگان و مدرسان متعددی از آن استفاده می‌کنند.

 

دیل کارنگی

 

مهم‌ترین قسمت کتاب آیین سخنرانی کدام بخش است؟

این کتاب ۱۴ فصل دارد که از سیر تا پیاز سخنرانی را آموزش می‌دهد و حتی مخفی‌ترین ترفندهای سیاستمدارانی مانند لینکلن (رئیس جمهور سابق آمریکا) را فاش می‌کند.

زمانی که صفحه اول را بخوانید، با پاراگراف زیر تمام داغ دلتان تازه خواهد شد:

 

وقتی از من می‌خواهند سخنرانی کنم چنان دستپاچه و وحشت‌زده می‌شوم که قادر به تمرکز کردن افکارم نیستم و هر آنچه را که می‌خواستم بگویم فراموش می‌کنم؛ می‌خواهم اعتماد به نفس داشته باشم و بر خود تسلط پیدا کنم تا هنگام سخنرانی قادر به فکر کردن باشم، بتوانم افکارم را به روشی درست مرتب کنم و آنچه را که در ذهن دارم به راحتی در مقابل شنوندگان به زبان بیاورم.

 

این پاراگراف دغدغه و حرف دل خیلی از ماست که با تمام وجود می‌خواهیم در جمع با قدرت صحبت کنیم، بدرخشیم و لذت تحسین را در چشمان مخاطبان ببینیم. اما کمبود اعتماد به نفس، ما را مجبور به سکوت و حسرت خوردن می‌کند. سخنرانی یک مهارت است و مهارت هم آموختنی! تنها کافیست آموزش اصولی و درست ببینیم و با تمرین آن را در خود نهادینه کنیم، به همین سادگی!

 کتاب آیین سخنرانی دیل کارنگی، ابتدا راهکارهایی برای تقویت اعتماد به نفس و شهامت ارائه می‌دهد و در ادامه به ساختار سخنرانی، شروع، پایان و بدنه می‌پردازد. به شخصه کتاب‌های متنوعی در زمینه سخنرانی خوانده‌ام اما کتاب آیین سخنرانی دیل کارنگی به تکنیک‌های حرفه‌ای و زیرکانه اشاره می‌کند که عیناً از زبان سایر مدرسان گرامی می‌شنوم و اکثراً نیز این کتاب را خوانده‌اند!

 

یک تصویر و هزاران کلمه!

در یک فصل از کتاب دائم تکرار می‌کند که کلام خود را طوری تصویری کنید به روشنی شاخ گوزن در غروب آفتاب! شاید برایتان کمی عجیب باشد اما مطمئناً بعدها این عبارت را سریع و راحت به خاطر می‌آورید! فکر می‌کنید چرا؟ علتش این است که تصویرش در ذهن شما ساخته شد و بخش عمده‌ای از حافظه انسان تصویری است. این مبحث آنقدر مهم است که در مقاله رازی که در هیچ دوره فن بیانی به شما نمی‌گویند، به صورت جداگانه به آن پرداخته‌ایم.

 

معرفی سخنران‌های دیگر

انتهای کتاب آیین سخنرانی دیل کارنگی، یک فصل کاملاً متفاوت دارد: «معرفی سخنران‌های دیگر، قبول و دادن جایزه» و اگر تمام فصل‌های قبلی کتاب را به خوبی یاد بگیرید، با خواندن این بخش تبدیل به یک مجری توانمند خواهید شد که به صورت حرفه‌ای می‌توانید در مقابل مخاطبان یک برنامه‌ زنده را اجرا کنید.

 

راز نیروی ذخیره

یک بخش از کتاب به «راز نیروی ذخیره» می‌پردازد و به نکته‌ای طلایی اشاره می‌کند که شاید کمتر سخنرانی به آن توجه کند:

 

لوتر برباک مدتی قبل از فوت گفت: «من طی مدت‌ها یک میلیون نمونه گیاه پرورش داده‌ام که فقط یکی دو مورد از آ‌ن‌ها خیلی عالی بودند، نمونه‌های مرغوب زیادی داشته‌ام که آن‌ها را از بین برده‌ام». یک نطق نیز باید به همین صورت باشد، صد مطلب بنویسید و نود تای آن را دور بریزید. آنقدر مطلب جمع‌آوری کنید که به حد اشباع برسید. این کار برای به دست آوردن اعتماد به نفس و اطمینان خاطر و همچنین برای اثری که بر فکر و قلب و طریقه سخنرانی شما دارد انجام دهید!

 

آموزش فن بیان و سخنرانی

 

چه افرادی کتاب آیین سخنرانی را نباید بخوانند؟

کتاب آیین سخنرانی دیل کارنگی قلم کاملا روان و عامیانه دارد و هر فردی با هر سطح تحصیلی و سواد می‌تواند آن را درک کند بنابراین خواندن آن هیچ کجا کوچک و بزرگ ندارد! هر جمله این کتاب فشرده‌ای از یک صفحه کتاب است که با هر بار مطالعه، نکته‌ای جدید از آن یاد می‌گیرید. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا کتاب را یک دور کامل بخوانید و بعدها سوالی برایتان پیش آمد، به بخش مورد نظر مراجعه کنید. در انتها از نظرات و پیشنهادات شما خوشحال می‌شویم.

 

5 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.