کتاب خودآموز سخنرانی

قبلاً کتاب یا کلاسی برای آموزش فن بیان و سخنرانی وجود نداشت و افرادی که این مهارت را داشتند، خوش به حالشان بود اما افرادی هم که مسلط نبودند باید با کمبود اعتماد به نفس و نداشتن روابط قدرتمند، می‌سوختند و می‌ساختند. اما امروزه سخنرانی یک تخصص است که برای یاد گرفتن آن باید به بخش‌های مختلف اعم از زبان بدن، هوش کلامی، لحن، طراحی متن و ساختار سخنرانی و… مسلط شد. با اینکه هنوز جای این علم درخشان در دانشگاه خالی است اما کتاب‌های آموزشی متعددی وجود دارد که نیاز شما را برطرف می‌کند. کتاب خودآموز سخنرانی یکی از بهترین کتاب‌های این حوزه می‌باشد که هر چه سخنران معتبر می‌شناسم، مطالعه این کتاب را توصیه کرده است.

کتاب خودآموز سخنرانی بسیار علمی به آموزش فن بیان و سخنرانی می‌پردازد البته کمی سطح آن تخصصی است و اکثر مطالب آن به تجربه نیاز دارد. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا در یک دوره آموزشی شرکت کنید و با تمرین کردن با مباحث مقدماتی سخنرانی آشنا شوید، سپس این کتاب را مطالعه نمایید.

 

چرا کتاب خودآموز سخنرانی را بخوانیم؟

آماندا ویکرز و استیو بایستر این کتاب را نوشته‌اند و خودشان مدرسان دوره‌های فن بیان و سخنرانی متعددی بودند. این کتاب حاصل تجربیات چندین ساله آن‌هاست و به صورت علمی تمام جنبه‌های سخنرانی حرفه‌ای را آموزش می‌دهد.

همانطور که از نام کتاب خودآموز سخنرانی پیداست، خودآموز سخنرانی می‌باشد یعنی خودتان با خواندن آن می‌توانید با اصول سخنرانی آشنا شوید، دقت کنید که می‌گویم آشنا شوید، نه اینکه مسلط شوید. چرا که کسب مهارت و تسلط به تمرین و ممارست نیاز دارد تا در جان ما بنشیند تا بتوانیم خیلی راحت از دانش به دست آمده استفاده کنیم. یادگیری مهارت فن بیان، زندگی، روابط و درآمد شما را متحول می‌کند و این گنج بزرگ بها هم دارد، آن هم تمرین کردن است!

قبول دارید که فن بیان عالی نتایج زیر را برای شما به ارمغان می‌آورد:

  • به راحتی از حق خود دفاع کنید
  • نظر خود را با اعتماد به نفس ابراز کنید
  • در جمع به راحتی سخن بگویید
  • جذابیت شما بالاتر می‌رود
  • دوستان بیشتری خواهید داشت
  • کلام شما نافذتر می‌شود
  • ارتباطات شما رنگ بهتری به خود می‌گیرند
  • در محیط کار، خانواده، دوستان و… می‌درخشید

کتاب خودآموز سخنرانی دقیقاً راهکارهای لازم برای رسیدن به این نتایج را با استفاده از قدرت فن بیان و سخنرانی آموزش می‌دهد. با توجه به تجربه چندین ساله‌ که در زمینه فن بیان و سخنرانی دارم، این کتاب را جزء تخصصی‌ترین و بهترین منابع می‌شناسم.

 

آموزش فن بیان وسخنرانی

 

بهترین قسمت‌های کتاب خودآموز سخنرانی

کتاب خودآموز سخنرانی، ۲۰ فصل دارد که از سیر تا پیاز اصول سخنرانی را توضیح می‌دهد. ابتدا با تقویت اعتماد به نفس شروع می‌کند سپس به ساختار سخنرانی، زبان بدن و موقعیت‌های مختلف می‌پردازد. دو قسمت جالب از این کتاب را در ادامه آورده‌ایم:

۱۰ اشتباهی که حضار بیشترین تنفر را از آن‌ها دارند:

برای لحظه‌ای روی سخنرانی‌هایی که تا به حال داشته‌اید فکر کنید. چه چیزی باعث می‌شود دیگر به سخنرانی گوش نکنید؟ چه چیزی واقعاً دیوانه‌تان می‌کند؟ چند مورد از مواردی که فهرست کرده‌اید با ۱۰ خطایی که ما در اینجا فهرست کرده‌ایم مطابقت دارند؟

  1. نداشتن هدف مشخص: شاید این بدیهی به نظر برسد، ولی خیلی از سخنرانان به روشنی برای حضار مشخص نمی‌کنند که هدفشان از ارائه سخنرانی چیست؟
  2. نشناختن حضار: ایراد سخنرانی‌ای که با حضار تناسب یا موضوعیتی ندارد باعث می‌شود حضار از خود بپرسند چرا وقتشان را تلف و در جلسه سخنرانی شرکت کردند. گوش کردن به سخنرانی شما باید برای آن‌ها مفید باشد و شما باید این را مشخص کنید.
  3. مرگ به وسیله پاورپوینت: بسیاری از سخنرانان در این دام می‌افتند که اسلایدهای خیلی زیادی را با اطلاعات زیادی پر به حضار عرضه می‌کنند.
  4. سخنرانی با صدای یکنواخت: هیچ چیز، بدتر از سخن گفتن با لحنی یکنواخت و با صدایی با ارتفاع، سرعت و شدت یکسان نیست. این اشتباه قطعاً حضار را به خواب خواهد برد.
  5. نداشتن آمادگی: اگر سخنرانی‌تان را آماده نکرده باشید، معلوم می‌شود و حضار فکر می‌کنند به خودتان زحمت نداده‌اید تلاشی کنید.
  6. نداشتن سازماندهی: اگر مسیری روشن یا یک جریان اطلاعات ارائه ندهید تا حضار آن را دنبال کنند، آنان دیگر گوش نخواهند داد و حوصله‌شان سر خواهد رفت.
  7. برقرار نکردن پیوند با حضار: بعضی از سخنرانان چنان روی خودشان تمرکز می‌کنند که رابطه‌ای دوستانه با حضار پیدا نمی‌کنند.
  8. ارائه شواهد و مدارک ضعیف: اگر ایده‌های‌تان را با شواهد و مدارک حمایت نکنید، اعتبارتان را از دست خواهید داد. پس کارهای مقدماتی را انجام دهید.
  9. طول دادنِ سخنرانی: اگر سخنرانی را زیاد طول دهید یا آن را به درازا بکشانید، خستگی روحی بر حضار قالب می‌شود و آن‌ها دیگر گوش نخواهند داد. چیزی آماده کنید که سخنرانی‌تان را کمی زودتر از اتمام وقت به پایان برسانید و اطمینان حاصل کنید که برای اینکه سخنرانی‌تان را خوب به پایان ببرید وقت کافی داشته باشید.
  10. استفاده نامناسب از طنز: وقتی شک دارید، لطیفه نگویید. به جای آن از شوخ طبعی استفاده کنید.

اگر از این اشتباهات دوری کنید در مسیر سخنرانی موفق قرار می‌گیرید.

 

تکنیک‌های بلاغی

این قسمت از کتاب خودآموز سخنرانی به انواع تکنیک‌های بلاغی می‌پردازد که ریشه آن‌ها به دو هزار سال پیش در یونان برمی‌گردد. این تکنیکها بسیار قدرتمند هستند و سخنرانی را تاثیرگذارتر می‌کنند.

تکنیک‌های بلاغی به شیوه‌های متعدد و متفاوتی ظاهر می‌شوند و تعداد آن‌ها حدود ۷۰ مورد است. برای شروع کار، بعضی از مفیدترین موارد را با ذکر مثال‌هایی بیان می‌کنیم.

 

تکرار

اگر تقریباً همه سخنرانی‌های مشهور را در طول سالیان متمادی بررسی کنید، نمونه‌هایی از تکرار را در آن‌ها پیدا خواهید کرد. وینستون چرچیل، ملکوم ایکس، بیل کلینتون و تونی بیلر همگی از این تکنیک استفاده کردند.

مارتین لوتر کینگ با استفاده از بلاغت و مخصوصاً تکرار در سخنرانی موسوم به «رویایی در سر دارم» که در سال ۱۹۶۳ ایراد کرد مشهور است. اکثر افراد جمله «من رویایی دارم» را به یاد می‌آورند، ولی او از تکرار به شیوه‌های متعددی استفاده کرده است.

 

تاکید

بعضی از تکنیک‌های بلاغی مخصوصاً زمانی مفید هستند که بخواهید روی یک کلمه یا عبارت تاکید کنید. ما دو نوع تکنیک را معرفی می‌کنیم: تفصیل و جمله پُرکنی. در سخنرانی وینستون چرچیل به نام «با آن‌ها در ساحل بجنگ». از جمله پُرکن‌ها استفاده می‌کند.

 

تقابل

جملاتی که به دل حضار می‌نشینند به احتمال خیلی زیاد بعداً به یاد خواهند آمد. وقتی از تقابل‌هایی مثل آنتی تز استفاده می‌کنید، دارید از شیوه قدرتمندانه‌ای برای این استفاده می‌کنیدکه نشان دهید چطور ایده‌ای با ایده دیگر متفاوت است. ابتدا می‌گویید فلان چیز چگونه است و سپس می‌گویید فلان چیز چگونه نیست. یک مثال معروف سخن فضانوردی به نام نیل آرمسترانگ است که وقتی بر کره ماه فرود آمد، گفت «این یک گام کوتاه برای یک فرد است، ولی یک پرش بزرگ برای بشریت است».

هدفِ ماه پیش چالش برانگیز بود. هدف این ماه راحت‌ترخواهد بود.

ما شاید بزرگ نباشیم، ولی ایده‌های بزرگی داریم.

ما به موعد سررسید رسیدیم، ولی اشتباهات خیلی زیاد بودند.

تکنیک‌های گفته شده تنها بخشی از مطالب خود کتاب خودآموز سخنرانی می‌باشد.

 

جمع‌بندی

کتاب خودآموز سخنرانی پر از نکته‌ها و ایده‌های ناب برای سخنرانی است که فقط یک نفر می‌خواهد آن را بخواند و به آن عمل کند. برای عملی کردن این نکات بهتر است ابتدا در یک دوره سخنرانی شرکت کنید تا پایه‌های اولیه فن بیان را در خود به وجود آورید، سپس با خواندن این کتاب، آن را تکمیل کنید.

 

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.