دایره لغات

افزایش دایره لغات فقط با ۴ راهکار ساده

تاکنون چند بار در موقعیتی قرار گرفته‌اید که حرف کم آوردید؟

تاکنون چند بار از تیکه و متلک انداختن اطرافیان عصبانی شده‌اید اما در آن لحظه نتوانستید حاضرجوابانه حرف خود را بزنید؟

تاکنون چند بار تلاش کردید منظور خود را به فردی برسانید اما طرف مقابل متوجه منظور شما نشده است؟

یکی از ریشه‌های اصلی حرف کم آوردن، کمبود دایرهِ لغاتِ فعال است به همین دلیل نمی‌توانیم به صورت آنی واژه‌ای پیدا کنیم که بیانگر احساسات و افکار ما باشد و در عین حال مخاطب به وضوح مقصود ما را درک کند.

منظور از دایره لغات تعداد لغاتی است که می‌دانیم و در گفتگوهای روزمره خود به کار می‌بریم یا اینکه می‌دانیم ولی به کار نمی‌بریم. با لغات بخش اول مشکلی نداریم چون خود به خود فعال هستند و ناخود آگاه به زبان می‌آیند، مسئله اصلی در افزایش دایره لغات، کلمات دسته دوم هستند که در گوشه‌ای دور افتاده از حافظه ما خاک می‌خورند! این موضوع شبیه زمانی است که در کمد خود انواع لباس‌های خوش‌رنگ، رسمی، مجلسی و… آویزان هستند اما همیشه همه جا همان لباس دم دستی و تکراری را می‌پوشیم! دقیقاً به همین شکل، در حافظه خود هزاران لغت زیبا، شیک، لفظ قلم و جذاب داریم اما سال به ۱۲ ماه، در گفتگوهایمان جاری می‌شوند.

شاید با خودتان فکر کنید که «خب که چی… مهم نیست… تا حالا همینطوری زندگی کردیم چیزی نشده!» اما اینطور نیست!

هر چه گستره واژگانی که در صحبت‌های خود می‌آوریم وسیع‌تر باشد، کلام ما قدرتمند‌تر و جذاب‌تر می‌شود مانند سفره‌ای که غذاهای متنوع و خوشمزه دارد طوری که هر آدم سیری با دیدن آن گرسنه می‌شود.

در ادامه یک سورپرایز برای شما آورده‌ام! ویدئویی کوتاه از یک دختر بچه بانمک که با شیرین زبانی، بزرگان محل را میخکوب می‌کند. فن بیان و گستره دایره لغات این کودک باورکردنی نیست!

 

 

چگونه دایره لغات خود را افزایش دهیم؟

برای افزایش دایره واژگان، تمرینات زیادی وجود دارد که با سرچ کردن در اینترنت پیدا می‌شوند. در این مقاله فقط راهکارهایی را آورده‌ایم که صد در صد اثرگذار هستند و خودمان تجربه کرده‌ایم. این تمرینات به تقویت هوش کلامی شما کمک می‌کنند تا تعداد لغاتِ فعالِ شما افزایش یابد و در لحظه حاضرجواب‌تر شوید. البته این امر به استمرار نیاز دارد و شرکت کنندگان ما در دوره هوش کلامی، به صورت روزانه این تمرین را انجام می‌دهند.

 

افزایش دایره لغات

 

۱. دقت به گفتگوهای دیگران

صحبت‌های اطرافیان یک منبع بزرگ از لغات است که به رایگان در اختیار ما قرار دارد همانطور که دختر بچه فیلم بالا داشت! دایره لغات برای هر کدام از ما به یک شکل و اندازه نیست! به عنوان مثال یک پزشک در حوزه تخصصی خودش کلمات خاصی می‌داند، یک مهندس یا وکیل هم همین طور. از طرفی زبان محلی، لهجه و فرهنگ خانواده‌ها متفاوت است که در صحبت‌های آن‌ها مشخص می‌شود. بنابراین با گوش دادن به صحبت‌های افراد مختلف، لغاتی را یاد می‌گیریم که قبلاً نمی‌شناختیم.

با تیزحسی به گفتگوهای دیگران دقت کنید و هر واژه‌ای که به نظرتان عجیب، جالب و جدید آمد، در دفترچه دزدی خود بنویسید! دفترچه دزدی شما می‌تواند یک دفتر یادداشت کوچک یا گوشی همراهتان باشد!

اما کار به همین جا ختم نمی‌شود! با درج کلمه در دفترچه که فعال نمی‌شود! در مرحله بعد باید هر روز یکی از این لغات را در صحبت‌های خود جا دهید، سعی کنید آن کلمه را به موضوعی ربط دهید و در کلام خود بیاورید.

 

دایره لغات در روابط

 

۲. نوشتن

این روش و دو روش بعدی را سال‌هاست که شخصاً خودم بکار می‌گیریم و هر بار نشده است که لغت جدیدی یاد نگرفته باشم. این روش کاملاً عملی است و ذهن هنگام نوشتن، تمرین می‌کند تا کلمات را درست و در جای مناسب قرار دهد.

فوت کوزه گری برای نتیجه گرفتن از این راهکار این است که ۳ کار انجام دهید؛ یک موضوع را برای نوشتن انتخاب کنید و کلمات مرتبط، مترادف و متضاد آن را در یک برگه یادداشت کنید. این برگه را رو به روی چشمان خود بگذارید و بنویسید. بعد از یک بار امتحان کردن، خودتان از نوشته و لغاتی که به کار برده‌اید، متعجب خواهید شد.

 

تمرین نوشتن برای افزایش دایره لغات

 

۳. مطالعه

یادتان هست که در روش قبلی چکار کردید؟ نویسنده هر کتابی هم همین کار را انجام می‌دهد! و شما با مطالعه کتاب، دایره لغات او را به ذهن خود انتقال می‌دهید. در واقع یک نفر دیگر (نویسنده) زحمت مرحله قبل را کشیده است و شما فقط باید نوش جان کنید! اگر حین مطالعه از دفترچه دزدی خود استفاده کنید، ذکاوت زیادی به خرج داده‌اید!

 

نقش مطالعه در گسترش دایره لغات

 

۴. افزایش دایره لغات با تندگویی

هیچ وقت فراموش نمی‌کنم که ابتدای تمرینات فن بیان و سخنرانی، با چه زجر و رنجی تمرین تندگویی را انجام می‌دادم! اما بعد از گذشت چند سال، اکنون می‌فهمم که چقدر به افزایش دایره لغات و حاضر جوابی‌ام کمک کرده است. ما در مجموعه ایرج شرفی، در تمامی دوره‌های آموزشی خود اعم از فن بیان و سخنرانی، این تمرین روزانه را از شرکت کنندگان می‌خواهیم.

تمرین تندگویی خیلی قدرتمند و خیلی ساده است، به اطراف خود نگاه کنید و یک شی را به صورت تصادفی انتخاب کنید. بدون هیچ درنگی (تأکید می‌کنم بدون هیچ درنگی) به مدت ۳ دقیقه راجع به آن شی به صورت فی البداهه صحبت کنید. در هر جمله آن کلمه را بیاورید و هیچ گونه مکث یا « اِاِاِاِ…» نباید داشته باشید. البته مفهوم جملاتی که می‌گویید مهم نیست واقعی باشند یا چرت و پرت! فقط هر چه به زبان آمد،  بگویید!

مطمئنم الان با خودتان می‌گویید: « چقدر سخت… ۳ دقیقه؟؟… زیاده… چی بگم آخه؟…» این سوالی است که حین تمرین کردن باید از خود بپرسید! تمرین کردن را برای این مواقع انجام می‌دهیم تا کاری را که بلد نیستیم، یاد بگیریم و به مهارت تبدیل کنیم! اگر به سخنرانی دکتر قمشه‌ای گوش دهید، متوجه می‌شوید که در بداهه چه قدرت خارق العاده‌ای دارند و حتی می‌توانند چند روز بدون مکث درباره یک موضوع صحبت کنند! بدون شک چنین مهارتی را با انجام سخنرانی‌های طولانی و زیاد به دست آورده‌اند.

 

سختی این تمرین فقط تا دفعات سوم و چهارم ادامه دارد اما بعد از آن به راحتی و بدون مکث می‌توانید درباره هر موضوعی صحبت کنید.

 

این راهکارها فایده‌ای ندارد…

۴ راهکاری که ذکر شدند، بسیار ساده هستند و برای انجام دادن آن‌ها نیازی به زحمت آنچنانی ندارید اما بسیار موثر هستند. منتها حافظه انسان چندان قوی نیست و نمی‌تواند همه لغاتی را که می‌بیند یا می‌شنود را نگهداری کند و بعضی را فراموش می‌کند. بهترین راه این است که این لغات را در جایی یادداشت کنید و روزانه در کلام خود استفاده نمایید. پیشنهاد می‌کنیم اپلیکیشن واندرلیست را روی گوشی نصب کنید و هر لغت جدیدی به گوشتان خورد را یادداشت کنید و هر لغت را کافیست که ۷ روز پشت سر هم و روزی ۷ بار استفاده کنید تا ملکه ذهنتان شود، به همین راحتی! با این کار دایره لغات شما گسترده‌تر می‌شود بدون آنکه خودتان متوجه شوید و با بلبل زبانی دیگران محسور کنید.

 

سخن آخر

بعد از انجام تمرینات گفته شده، دایره لغات شما افزایش خواهد یافت و خودتان از حاضرجوابی و قدرت کلامی که به دست می‌آورید، حیرت زده خواهید شد. فقط باید صبور باشید و با حوصله و منظم تمرین کنید. معمولاً افراد گول سادگی این تمرینات را می‌خورند و آن را جدی نمی‌گیرند. اما یادمان باشد که موفقیت در تکرار لجوجانه کارهای ساده است!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.