راهکارهای برخورد با افراد بهانه گیر

«من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود آستین مال کُتَم بود کُتَم مال بابام بود». این شعر کودکانه به خوبی نشان می‌دهد که چقدر راحت می‌توان از هر چیزی بهانه ساخت. افراد بهانه گیر یک مهارت عجیب دارند، از جایی که فکرش را هم نمی‌کنید دلیل پیدا می‌کنند. البته معمولاً خودمان هم هر موقع که کارمان عقب می‌افتد و تنبلی می‌کنیم بهانه تراشی می‌کنیم. حال تصور کنید هر بار یک کار مهم را به شخصی می‌سپارید اما او کارش را خوب انجام نمی‌دهد و بهانه می‌آورد. در این مواقع چطور با افراد بهانه گیر رفتار کنیم؟ بهترین روش برخورد با افراد بهانه گیر چیست؟

در ادامه با انواع بهانه‌ها و راه‌های برخورد با افراد بهانه گیر آشنا می‌شویم تا دیگر ساده لوحانه توجیه نشویم و بتوانیم کارهایمان را بدون مشکل پیش ببریم یا حداقل اجازه ندهیم که فردی مزاحم ما شود!

 

افراد بهانه گیر

 

بهانه یعنی چه؟

در برخورد با افراد بهانه گیر ابتدا باید بهانه را بشناسیم. بهانه یعنی دلیل بیجا آوردن برای انجام ندادن کاری، بهانه توضیحی است که ما ارائه می‌دهیم به عنوان توجیه برای نرسیدن به اهداف، قول‌ها و برنامه‌هایمان. در کل بهانه یعنی عذر بیجا!

مثلاً من برنامه ریزی می‌کنم که از فردا روزی یک ربع، مطالعه کنم. اما با گوشی و فضای مجازی سر خود را گرم می‌کنم و بعد بهانه می‌آورم که اگر دوستم به من زنگ نمی‌زد، سراغ گوشی نمی‌رفتم و به مطالعه خود می‌رسیدم! همان ماجرا آستین کُت که در ابتدای مقاله گفتم را به خاطر آورید.

جالب و تاسف‌آورتر اینجاست که برای نداشتن هدف در زندگیمان نیز بهانه می‌آوریم. خلاصه اینکه بهانه‌ها زیادند… افراد بهانه گیر، دروغگوهای حرفه‌ای هستند و برای پوشاندن هر حقیقتی می‌توانند یک سرپوش بسازند. تکرار این بهانه‌ها در روابط کاری، اجتماعی، عاطفی و خانوادگی به تدریج اعتماد و اعتبار را می‌خورد! در مقاله برخورد با افراد دروغگو، راهکارهای مواجه شدن با این افراد را مطرح کرده‌ایم.

اگر واقعاً بخواهید کاری انجام دهید، راهی پیدا خواهید کرد. در غیر این صورت، بهانه ای برای فرار از کار خواهید یافت.

__جیم ران

مغز ما برای بقا طراحی شده است نه موفقیت! موفقیت نیز دقیقاً برعکس مغز، نیاز به ریسک و شجاعت دارد! طبیعی است که برای کارهای خود بهانه بیاوریم چون مغز ما دوست ندارد به زحمت بیفتیم و انرژی صرف کنیم! مغز می‌خواهد دایره امن فعلی را حفظ کند. بنابراین برای رسیدن به موفقیت باید هم جلوی بهانه‌های خود و هم بهانه‌های دیگران را بگیریم.

 

انواع بهانه‌ها

در برخورد با افراد بهانه گیر معمولاً بهانه‌های زیر را زیاد شنیده‌اید و می‌شنوید و خواهید شنید:

خانواده‌ام حمایتم نمی‌کنند!

همسرم با من خوب رفتار نمی‌کند!

اگه مامانم اینطوری برخورد نمی کرد.

بقیه باباشون پولداره!

وضعیت اقتصادی اینجا خیلی خرابه!

مردم ایران فرهنگ بالایی ندارند!

اگه فلان کشور به دنیا میومدم!

کنکور همه زندگیمو ازم گرفت!

اگه تو اون مصاحبه ی شغلی قبول می شدم.

کاش شرایط مهاجرتم اوکی میشد!

اون منو رها کرد!

اگر باز هم بهانه‌ای می‌شناسید، به این لیست اضافه کنید و در قسمت نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

بهانه‌ها سد راه موفقیت هستند…

بهانه‌ها ما را از مسیر موفقیت منحرف می‌کنند چون باعث می‌شوند که ما اشتباهات خودمان را نپذیریم و دائم با بهانه‌های مختلف خودمان را گول می‌زنیم. شکست و ناتوانی ما از جایی شروع می‌شود که اشتباه خود را نمی‌پذیریم. از طرفی بهانه گیر بودن ما را در نظر دیگران یک فرد ضعیف جلوه می‌دهد و عزت نفس ما را هم پایین می‌آورد.

در برخورد با افراد بهانه گیر، مراقب باشید که خودتان هم در تله بهانه آوردن گرفتار نشوید! اگر فرد بهانه گیر یک بهانه آورد، شما هم شروع به بهانه سازی نکنید! این اتفاق معمولا در بحث با افراد سطحی و غیر منطقی رخ می‌دهد.

این مطلب را هم بخوانید: برخورد با افراد سطحی و غیر منطقی

 

روش های برخورد با افراد بهانه گیر

 

روش برخورد با افراد بهانه گیر

 

روش‌های زیر برای مدیریت افراد بدقلقی چون بهانه گیرها، بسیار مؤثر است:

 

آیا بهانه است؟

در برخورد با افراد بهانه گیر باید ابتدا بهانه او را تشخیص دهیم. مهم‌ترین معیار بهانه این است که «آیا افراد دیگر هم در این شرایط توانسته‌اند این کار را انجام دهند یا نه؟». به عنوان مثال:

فرد می‌گوید «اوضاع کار در ایران خراب است و همه با پارتی میرن سرکار»!

اما آیا همه بیکار هستند؟ آیا افراد دیگر هم وجود دارند که بدون پارتی و با تکیه بر مهارت خود توانستند در یک شرکت خوب استخدام شوند؟

اگر جواب «بلی» است پس فرد مورد نظر بهانه می‌گیرد. این بهانه‌ها معمولاً به خاطر منفی نگر بودن فرد است. در واقع به جای دیدن نیمه پُر لیوان، نیمه خالی را می‌بیند و نمی‌تواند از همان نیمه پر هم استفاده کند. نحوه برخورد با افراد منفی و سمی نیز به شما کمک می‌کند چگونه با افراد بهانه گیر رفتار کنید.

 

رفتار با افراد بهانه گیر

 

طی کردن از قبل

افراد بهانه گیر از هر چیزی می‌توانند بهانه بسازند و به قول معروف «مو را از ماست هم بیرون می‌کِشند»! بنابراین احتمال دارد بعد از انجام کار، هزاران ایراد از آن بگیرد و مجبور شوید دوباره آن کار را انجام دهید و به زحمت بیفتید. این اتفاق انرژی و زمان شما را هدر می‌دهد.

برای جلوگیری از این اتفاق، حتماً از قبل استانداردها را از او بپرسید و با هم به توافق برسید. به عنوان مثال برای چای دم کردن بپرسید که آیا غلیظ باشد یا روشن؟ حاوی هل و دارچین دوست دارد یا نه؟

البته در موضوعات مهم‌تر مانند همکاری در یک پروژه کاری که سرمایه گذار شوخی هم ندارد، بهتر است که قرارهای خود را با همکار و کارمندان مکتوب کنید و تبعات انجام ندادنش را مشخص کنید. شاید کارمند یا همکار شما کمال گرا باشد و کمال طلبی او تحویل پروژه را با تأخیر مواجه کند. برای چنین مواقعی چگونه همه چیز را از قبل طی می‌کنید؟

 

با فرد بهانه گیر چگونه رفتار کنیم؟

 

برنامه قبلی داشته باشیم

یکی از بهترین راهکارهای برخورد با افراد بهانه گیر، داشتن برنامه قبلی است. برای هر احتمالی یک برنامه قبلی داشته باشید و زمانی که با فرد بهانه گیر مواجه می‌شوید بدانید که چکار باید کنید. اگر اوضاع بحرانی شد، چکار کنیم؟ اگر اوضاع بر وفق مراد بود، چکار کنیم؟ به عنوان مثال اگر پروژه را زودتر از موعد تحویل دهیم و مدیر دستمزد را دیر پرداخت کند، اگر پروژه را دیر تحویل دهیم و مدیر بهانه جدید به دست بگیرد و… در هر حالت چکار باید کرد؟

در برخورد با افراد کمال گرا حتماً باید این روش را به کار گیرید در غیر این صورت منتظر بهانه‌های آن‌ها باشید.

 

طرز برخورد با افراد بهانه گیر

 

پل طلایی بسازیم

گاهی اوقات فرد بهانه گیر قصد دروغ گفتن ندارد و می‌خواهد یک حقیقت را پنهان کند، حقیقتی که گفتن آن به صلاح نباشد. در این مواقع بهتر است او را درک کنیم و به او فرصت دوباره دهیم. اصطلاحاً پُل طلایی برای او بسازیم.

 

رفتار با فرد بهانه گیر

 

خُب حالا الان چکار کنیم؟

اگر طناب را از دو طرف بکِشیم شکافته می‌شود، روابط ما هم به همین صورت است، لجبازی دو طرف می‌تواند رابطه را کاملاً از بین ببرد. در این مواقع که خواسته ما با طرف مقابل در جهت مخالف است، بهترین روش پرسیدن یک سؤال است «حالا با این شرایط چیکار کنیم؟». این سؤال به حدی تأثیرگذار است که مخاطب را خلع سلاح می‌کند و باعث می‌شود در تیم شما قرار بگیرد و راهکار مناسب ارائه دهد. همین نکته را در برخورد با افراد بهانه گیر به کار گیرید.

 

تکنیک های برخورد با افراد بهانه گیر

 

سخن آخر

در این مقاله با ۵ روش اصولی برخورد با افراد بهانه گیر آشنا شدیم. در انتها از نظرات و پیشنهادات شما خوشحال می‌شویم. اگر راهکار دیگر در نظر دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

4 راهکار برخورد با افراد بهانه گیر

2 پاسخ
  1. نورآغا تلاش
    نورآغا تلاش گفته:

    درود دوست عزیز ازین که زحمت می کشی و مطالب زیبا می نویسی و راهکار های خیلی خوب میدهد خیلی خرسند ام

    تجربه خودم . من در یک رستوران آشپز هستم و خودم استارت کار را زدم صاحب کار میگه اینجا هم مردم بدبخت اند کسی پول نداره که خرید کند تا وقتی که توی مغازه است مشتری های بدبخت به مغازه می آیند
    بعضی روز ها برایش تلقین میکنم آدم های پولداری هم هستند این منطقه همین که سکوت می کند خدایش مشتری پولدار میاید مغازه
    گفتم و همیشه این را می گم همه چی به باور های ما بسته گی دارد اگر باور کنیم مردم بهانه می آورند ، مردم بهانه می آورند

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.