روش برخورد با افراد تعارفی

۳ روش برخورد با افراد تعارفی

روش برخورد با افراد تعارفی در کشور ما امری بسیار چالش برانگیز است. افراد تعارفی فقط در فرهنگ ما وجود دارند و بس! یکبار مصاحبه یک خانم دانشجوی جوان را دیدم که اهل یکی از کشورهای اروپایی بود. خانم دانشجو در حال تعریف کردن یکی از خاطراتش از سفر به ایران بود. موضوع داستان او مربوط به فرهنگ تعارف کردن می‌شد. این خانم گفتند که هیچ آشنایی با تعارف کردن نداشتند و مثل همیشه در حالی که از تاکسی پیاده می‌شد از راننده پرسید، کرایه چقدر می‌شود و راننده می‌گوید «قابل نداره… بذار باشه…». خانم هم نمی‌دانستند این‌ها اصطلاحات تعارفی هستند و منظور راننده اینکه «آره بده کرایه رو..»، برای همین پول را داخل کیفش گذاشت و بعد از تشکر کردن، پیاده شد. راننده که شوکه شده بود، بوق زد و سرش را پنجره بیرون  آورد «کرایتو چرا ندادی… بده کرایه رو…». بنده خدا این خانم هم روحش از تعارف و این چیزها خبر نداشت و کلی شاخ درآورده بود!

فرد تعارفی هم خود را به دردسر می‌اندازد هم اطرافیان را معذب می‌کند، گاهی اوقات خودمان بدون اینکه بدانیم باعث آزار افراد تعارفی می‌شویم بنابراین لازم است روش برخورد با افراد تعارفی را بدانیم.

 

 

تعارف کردن خوب است یا بد؟

برخورد با افراد تعارفی در ایران رایج می‌باشد چون تعارف کردن یک فرهنگ و سنت دیرینه در ایران است و هیچ کجای دنیا چنین رسمی ندارند. این رفتار نشان از ادب و احترام دارد. اگر فردی در ایران زندگی کند اما تعارف نکند، فردی بی ملاحظه و بی‌ادب تلقی می‌شود! در کل تعارف کردن یعنی شخص چیزی را بگوید ولی احساس و منظور واقعی‌اش چیز دیگری باشد. مثلاً شرایط و آمادگی پذیرایی ندارد اما می‌گوید «بفرما منزل… شام در خدمت باشیم»!

در واقع تعارف آن چیزی نیست که ما می‌شنویم، آن چیزی نیست که گوینده می‌خواهد، بلکه بر عکس آن مد نظر می‌باشد. اما گاهی اوقات واقعاً تشخیص تعارف کار راحتی نیست و جز معذب بودن چیز دیگری برای ما نمی‌گذارد. خیلی‌ها فکر می‌کنند با تعارف کردن خیلی شیرین و مودب به چشم می‌آیند ولی عواقب آن را هم باید بپذیرند.

اگر واقعاً مخاطب تعارف ما را قبول کند و ما هم شرایطش را نداشته باشیم، آن وقت چه کنیم؟ در این حالت اگر زیر حرف خود بزنیم، اعتبار و آبروی خود را زیر سوال می‌بریم. از طرفی مخاطب هم عذاب وجدان می‌گیرد و یا کلی دلخور می‌شود که «خب خودت گفتی بفرما…».

بنابراین تعارف کردن چیزی جز زحمت اضافه برای دو طرف ندارد. درست است که این رسم و فرهنگ تاریخی کشور ماست، با این حال ما در عصر مدرن زندگی می‌کنیم و بایستی در راستای بهتر شدن فرهنگ خود قدم برداریم. بخشی از فرهنگ گذشتگان، فقط برای آن زمان مناسب بوده نه برای الان. روش برخورد با افراد تعارفی یک استراتژی مناسب برای رهایی از افتادن در تعارف خودمان یا انداختن دیگران در تعارف خودشان می‌باشد.

 

روش برخورد با فرد تعارفی

 

معنای اصلی تعارف

قبل از اینکه نکات مربوط به روش برخورد با افراد تعارفی را بیان کنیم، لازم است یک نکته مهم را یادآور شویم. تعارف کردن فقط برای یک طرف ارتباط نیست که یک نفر درخواست کند و دیگری قبول کند. تعارف کردن حتی در قبول یا رد کردن درخواست هم بروز پیدا می‌کند. مثلاً:

اگر از یک فرد تعارفی، بخواهیم به ما پول قرض دهید و او هم نمی‌خواهد پول بدهد اما رودربایستی می‌کند و مهارت نه گفتن ندارد.

اگر از یک نفر بخواهیم نظرش را در مورد چیزی بگوید و او نظر واقعی‌اش را نگوید و فقط به گفتن «خوبه…» اکتفا می‌کند.

و…

یعنی تعارف کردن در دو طرف رابطه وجود دارد و در کل تعارف کردن یعنی فرد چیزی بگوید که خواسته یا منظور واقعی او نباشد. خیلی از اوقات این موارد باعث کدورت و دلخوری می‌شود.

در ادامه ۳ روش عالی معرفی می‌کنیم که در برخورد با افراد تعارفی به شما کمک می‌کند تا از عواقب آن جلوگیری کنید.

 

۳ روش برخورد با افراد تعارفی

سه روش گفته شده برای برخورد با افراد تعارفی، بر اساس مطالعه و تحقیق به دست آمده و شما عزیزان خودتان هم می‌توانید بر حسب تجربه موارد بیشتری را اضافه کنید و در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

قبول کردن تعارف

این روش برخورد با افراد تعارفی، حالت شیطنت و تنبیه کردن دارد. اگر فرد تعارفی دست از تعارف‌های خود برنداشت می‌توانیم خیلی راحت بگوییم «باشه پس شام میام خونتون…». شاید فرد تعارفی کمی جا بخورد و اذیت شود اما شما نگران نباشید. یادتان باشد که قبول تعارف حق ماست و ما با این عکس العمل به فرد مقابل می‌فهمانیم که ما هم اهل تعارف نیستیم و قبول کنیم بنابراین برای حفظ منافع خودش هم که شده، دیگر دست از این کارهایش برمی‌دارد و دفعه بعد آن را تکرار نمی‌کند.

 

مکث کردن در برخورد با افراد تعارفی

زمانی که فرد مقابل، از روی رودربایستی و خجالت تعارف می‌کند و ما هم نمی‌توانیم از روش قبلی استفاده کنیم، بهتر است که به او فرصت دهیم که فشار از روی او برداشته شود و با خیال راحت تصمیم بگیرد. به عنوان مثال زمانی که می‌گوییم «سوار شو… میرسونمت» اما او بگوید «نه… ممنون»، در این شرایط بهتر است که ما بگوییم «اصلاً تعارف نمی‌کنمااا! مطمئنی؟!». سپس چند ثانیه صبر کنیم.

این روش برخورد با افراد تعارفی خیلی موثرتر از روش قبل است ولی روش اول را برای زمانی استفاده می‌کنیم که تعارف‌های او خیلی الکی و زیاد می‌شود.

این مقاله را بخوانید: هنر سوال پرسیدن

 

از قبل طی کردن 

«از قبل طی کردن» یک روش عالی برای رفع اکثر مسائل ارتباطی می‌باشد. این روش برخورد با افراد تعارفی، کمی پیشگیرانه‌تر عمل می‌کند و مخاطب و ما را از فشار تعارف کردن خلاص می‌کند. یک بار با فرد تعارفی از قبل طی می‌کنیم که «عزیزم من اصلاً اهل تعارف نیستم… تو هم راحت باش» و در عمل هم نشان دهیم.

مثلاً هنگام رد شدن از در، بگوییم «آقا یا خانم فلانی من تعارف نمیکنم، یه وقت ناراحت نشید جلوتر از شما میرم…» یا اگر هم از قبل طی نکردیم می‌توانیم بگوییم «با اجازتون من جلوتر برم..»

 

جمع بندی

دوستان عزیز با ۳ روش برخورد با افراد تعارفی آشنا شدیم که به ما کمک می‌کند هم خودمان و هم طرف مقابل را از دام تعارف نجات دهیم. عذاب و شکنجه‌ای که خودمان با تعارف به وجود می‌آوریم، فقط با دست خودمان برطرف می‌شود. از امروز این روش‌های متمدنانه را در عادت‌های خود قرار دهید و این مطلب را برای هر کسی که فکر می‌کنید، بفرستید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.