تحلیل سخنرانی برایان تریسی

تحلیل سخنرانی برایان تریسی

تا قبل از شروع این مقاله، کلیپ‌های سخنرانی متنوعی را از برایان تریسی دیدم تا یکی از بهترین آن‌ها را برای تحلیل انتخاب کنم. راستش آنقدر سخنرانی‌های برایان تریسی عالی و پر نکته هستند که انتخاب بین آن‌ها کار راحتی نیست. برایان تریسی یکی از ثروتمندان خودساخته است که در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمده بود اما با تلاش و پشتکار خودش توانست به یکی از افراد معتبر، پولدار و محبوب جهانی تبدیل شود.

سخنرانی‌های برایان تریسی یکی از پرطرفدارترین‌های دنیاست که برترین مدیران افتخار حتی یک بار عکس انداختن کنار او را سعادت بزرگی می‌دانند. برایان به دلیل فن بیان و سخنرانی خوبی که دارد، به عنوان یکی از سخنرانان معروف دنیا شناخته شده است. در این مقاله بخشی از یکی از بهترین سخنرانی‌های او آورده‌ و تحلیل کرده‌ایم تا با رمز و رازهای فن بیان این سخنران مشهور آشنا شوید. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا فیلم سخنرانی را دانلود کنید و سپس تحلیل‌ها را بخوانید.

 

برایان-تریسی

 

برایان تریسی کیست؟

به احتمال زیاد کتاب «قورباغه‌ات را قورت بده» را شنیده یا حتی خوانده باشید. نویسنده این کتاب برایان تریسی می‌باشد البته تریسی کتاب‌های زیادی را نوشته که همگی به میلیون‌ها نسخه در تمام دنیا به چاپ رسیده و به فروش رفته‌اند. کتاب «روانشناسی فروش» او بسیار مفید است و فروش حرفه‌ای را آموزش می‌دهد.

این جمله را زیاد می‌شنویم که «ای بابا فلانی باباش پولدار بوده… ما که پدرمون پولدار نیست نمیتونیم موفق بشیم….» اما محض اطلاع باید عرض کنیم که برایان تریسی (Brian Tracy) در یک خانواده فقیر به دنیا آمد. او سه برادر داشت که همراه پدر و مادرش زندگی می‌کردند که حتی توان پرداخت قبض آب و برق را هم نداشتند به همین دلیل مدرسه را در سنین پایین کنار گذاشت و به کار مشغول شد.

برایان تریسی جاهای مختلفی کار کرده، اعم از گارسونی، ظرف شستن، کارگری، کشاورزی و… . بزرگترین سوال برایان تریسی همیشه این بود «چرا بعضی از افراد از کیفیت زندگی بالاتری برخوردار هستند؟». برای پاسخ به این سوال به مطالعه و تحقیق می‌پردازد، سخت کار می‌کند، نا امید نمی‌شود تا به تدریج به درآمد بالایی می‌رسد و اکنون صاحب شرکت برایان تریسی در ونکوور کانادا است. برایان مشاور کسب و کارهای بزرگ بوده و هست و عمل کردن به سخنان او از شما مانند او یک فرد موفق خواهد ساخت.

 

سخنرانی برایان تریسی

در ادامه چند دقیقه اول سخنرانی فروش برایان تریسی را بررسی می‌کنیم:

 

  1. شروع با یک خبر خوب: «تعداد پولدارهای دنیا در چند سال آینده بیشتر از تعداد فعلی خواهد بود». مژده و امید دادن، باعث جلب توجه مخاطب می‌شود و این موضوع در شروع سخنرانی اهمیت زیادی دارد.
  2. دلیل آوردن برای خبر گفته شده به همراه آمار و ارقام: این روش اثباتی باعث بالاتر رفتن اعتبار سخنران و اعتماد مخاطب می‌شود. دقت کنید که برایان تریسی چگونه به کار فروشندگی ارزش بالایی می‌بخشد، آنجا که می‌گوید «بیشتر این سود نصیب فروشندگان می‌شود». ارزشگذاری روی موضوع را هر سخنرانی باید بداند.
  3. طنز پردازی در ابتدای سخنرانی: این کار کمی سخت است و برای سخنرانان تازه کار پیشنهاد نمی‌شود. اما طنز در طول سخنرانی مخاطب را شیفته شما می‌کند و حوصله‌اش سر نمی‌رود.
  4. ورود به موضوع سخنرانی یا بیان کردن یک مساله: برایان به یک مساله همیشگی اشاره می‌کند و جزئیات زندگی مخاطب را به زبان می‌آورد: «همه دوست داریم به اهدافمون برسیم، درآمد بالا، کاهش بدهی، داشتن خانواده خوب و… اما هیچ وقت شروع نمیکنن و میگن امروز که وقت نداریم….». مطرح کردن مشکل در ابتدای سخنرانی، در مخاطب ایجاد نیاز می‌کند و چاره‌ای جز گوش دادن برایش نمی‌گذارد. دقت کنید که جمله حالت طنز دارد و جمله ضمیر سوم شخص می‌باشد نه اینکه مستقیماً مخاطب را نشانه گرفته باشد.
  5. ارائه راه حل به صورت انگیزشی: «اگر میخواهید موفق شوید… همین الان شروع کنید… همین الان… اگر ….».
  6. مقایسه بین آدم‌های عادی و موفق: برایان خیلی حرفه‌ای دو دسته افراد را مقایسه می‌کند و بدون خطاب قرار دادن مخاطب حس رقابت با افراد موفق و انزجار از معمولی بودن را در مخاطبان روشن می‌کند.
  7. بیان کردن یک حقیقت مهم با خطاب قرار دادن مخاطب: برایان تریسی مستقیم می‌گوید که: «باید بدانید که هر ایده‌ یا کاری اولش جواب نمیده… حتی چند بار اول جواب نمیده… باید آنقدر تکرار کنید تا جواب دهد.
  8. گفتن تجربه شخصی خود برای اثبات حقیقت بالا: با این کار مخاطب احساس همدلی می‌کند و به راحتی با شما همراه می‌شود.
  9. پرسیدن سوال: «در این مسیر دو اتفاق می‌افتد… به نظرتان چه است؟…»
  10. نتیجه گیری و رفتن به تیتر بعدی یعنی ساخت عادات
  11. داستان شخصی و تجربه ملاقات با یک مشاور در شرکت: اگر می‌خواهید صحبت‌هایتان در حافظه مخاطب بنشیند، تنها راهش داستان گویی است و هیچ چیز بهتر از داستان شخصی نیست.

 

زبان بدن

زبان بدن کاملاً پر انرژی و عالی است و شکل کلمات و احساسات روی بدن خود برایان مشخص می‌باشد. یادتان باشد که زبان بدن ما در هر ثانیه ۱۰۰۰ سیگنال انتقال می‌دهد حتی اگر هیچ کلامی بر زبان نیاوریم. زبان بدن یک سخنران باید پر انرژی و دوستانه باشد تا مخاطب جذب شود و احساس راحتی کند. حالت دست به سینه یا نگاه کردن به پایین، بالا و اطراف نشان از بی‌میلی سخنران دارد طبیعتاً مخاطبان چنین سخنرانی هم بی‌میل خواهند شد.

 

لحن

به لحن برایان تریسی خوب دقت کنید، انرژی، احساس، تغییرهای به موقع در گفتار او کاملاً مشهود است و حوصله مخاطب را سر جایش نگه می‌دارد.

 

جمع بندی

سخنرانی‌های برایان تریسی عالی هستند و همه جا طرفدار دارد. خود را به شنیدن سخنرانی‌های او عادت دهید و تلاش کنید خودتان هم چند بار به سبک او سخنرانی کنید تا نکات گفته شده در این مقاله برایتان کاربردی شود. در انتها از نظرات شما عزیزان خوشحال می‌شویم.

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.