تحلیل سخنرانی هیتلر

تحلیل سخنرانی هیتلر

سخنرانی ‌های هیتلر بسیار عجیب است، به احتمال زیاد هیتلر را بشناسید. خیلی‌ها از او به عنوان شیطانی‌ترین سیاستمدار تاریخی یاد می‌کنند که مسبب شروع جنگ جهانی دوم شد. هیتلر با اینکه مقصر مرگ تعداد زیادی افراد بی‌گناه است، با این حال یک سؤال در ذهن ما ایجاد می‌کند؛ او چطور توانست این کارها را انجام دهد؟ چطور توانست مردم و ارتش آلمان را با خود همراه کند؟

پاسخ این سؤال در قدرت سخنوری او نهفته است. کافیست یک بار به سخنرانی هیتلر گوش دهید، حتی بعد از گذشت این همه سال، باز هم آدم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قدرت صدا و سخنانش بسیار نافذ و انگیزه بخش بودند. هر چند زبان بدن او کمی مشکل داشت که در ادامه با جزئیات کامل یکی از سخنرانی ‌های هیتلر را بررسی می‌کنیم. کشف رازهای تأثیر گذاری کلام هیتلر به ما کمک می‌کند فن بیان خود را قدرتمندتر و نافذتر کنیم، البته در جهت مثبت!

 

هیتلر که بود و چه کرد؟

هیتلر در ۲۰ آوریل ۱۸۸۹ در اتریش متولد شد (بیش از ۱۳۰ سال پیش). او در سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۵ صدراعظم آلمان بود که به خاطر سیاست‌های جنگ طلبانه او، انسان‌های زیادی (حداقل ۱۱ میلیون نفر) کشته شدند. جنگ جهانی دوم در نتیجه سیاست‌های هیتلر به وقوع پیوست. سخنرانی های هیتلر در همین سال‌ها باعث شورش مردم و کشتار افراد زیادی شد.

هیتلر فرزند چهارم از بین شش فرزند خانواده‌اش بود که رابطه چندان خوبی با پدرش نداشت اما مادرش را بسیار دوست داشت و حتی بعد از مرگش عکس مادرش همیشه همراهش بود. هیتلر به هنر علاقه زیادی داشت و به آکادمی هنر‌های زیبا دو بار درخواست داد اما هر دو بار درخواستش رد شد. شاید اگر نقاشی‌های زیبای هیتلر را می‌پذیرفتند، تاریخ شاهد آن اتفاقات وحشتناک نبود!

انرژی و انگیزه هیتلر در سخنرانی‌هایش بسیار شگفت آور بود که در نتیجه همان سختی‌هایی بود که از کودکی متحمل می‌شد. هر بیننده‌ای مسحور و جذب سخنرانی هیتلر می‌شود و عجیب نیست که چرا مردم آلمان آن زمان تحت تاثیر او قرار گرفتند و او را همراهی کردند.

 

چرا سخنرانی ‌های هیتلر اینقدر تاثیرگذار است؟

هیتلر فضایی نبود و از کلمات فضایی هم استفاده نمی‌کرد بلکه راز تاثیر گذاری روی آدم‌ها را می‌دانست و به زبان دل خودشان با آن‌های صحبت می‌کرد. در ادامه یکی از سخنرانی ‌های هیتلر را آورده‌ایم و با جزئیات کامل بررسی کرده‌ایم. این نکات را حتماً چند بار مرور کنید تا ملکه ذهنتان شود:

 

 

  1. ساختار زمانی از آینده به گذشته و حال
  2. تصویرسازی آینده: «زمان فرا خواهد رسید… زمانی که با افتخار بیان خواهید کرد آلمانی هستیم…» هیتلر با این جمله آینده آزاد و درخشان را به تصویر می‌کشد و احساس غرور و افتخار را در مخاطب برمی‌انگیزد.
  3. سرزنش گذشته: «وقتی که به تاریخمان نگاه می‌کنیم… باید از زندگی امروزمان خجالت بکشیم… زمانی که میلیون‌ها نفر آدم….» در واقع با این کار نمک به زخم مخاطب می‌زند.
  4. همدلی با مردم: هیتلر در ادامه می‌گوید «کلمات قادر به توصیف زجر و تحمل مردم در طول تورم اقتصادی نیستند….» با این حرف‌ها هیتلر همدلی خود را نشان می‌دهد و به مردم یادآوری می‌کند که چه سختی‌هایی کشیده‌اند. وقتی از زبان مخاطب صحبت کنید، به شما جذب می‌شود.
  5. فاش کردن مقصر اصلی ماجرا: او می‌گوید که «تمامی مسئولیت‌ها به خاطر امضای آن‌ها….». نتیجه این کار ایجاد حس انتقام و خشم در مخاطب است.
  6. ایجاد حس آزادی طلبی: «ما اجازه نمی‌دهیم مورد ظلم قرار بگیریم… ما قبول این ظلم و فشار را برای مردم آلمان رد می‌کنیم… ما برای انجام کاری از کسی اجازه نمی‌گیریم». این قسمت از سخنرانی هیتلر بسیار برانگیزاننده است چرا نهایت خواسته مردم آلمان را مطرح می‌کند و احساس غرور را در آن‌ها بیدار می‌کند.
  7. استفاده دائم از ضمیر جمع «ما»: یکی از تکنیک‌های هیپنوتیزم کلامی که مخاطب را به شدت با ما همراه می‌کند، این است که او و خودمان را در یک تیم قرار دهیم. به عنوان مثال از ضمیر جمع ما استفاده کنیم «ما متعصب هستیم… ما اجازه نمی‌دهیم…»
  8. جمله کانونی: استفاده از جملات کانونی به شدت جلب توجه می‌کنند و مانند ذره بین روی کلام ما عمل می‌کنند. طبق این تکنیک ما خودمان روی یک قسمت خاص از سخن تاکید می‌کنیم و می‌گوییم که این قسمت از همه مهم‌تر است. مثلاً هیتلر در اینجا می‌گوید «هدف من فقط یک چیز است… ».
  9. جملات با بار احساسی بالا: سخنرانی هیتلر پر از جملاتی است که از قلب مردم برمی‌خیزند. مردم آلمان خواستار نابودی حزب مارکسیسم بودند و هیتلر آن را به زبان می‌آورد «اظهار نابودی و تباهی حزب مارکسیسم آلمان… ».
  10. ارزشگذاری روی اشتباهات خودش: هیتلر در این قسمت می‌گوید «شاید از نظر ما اشتباه کرده باشم اما…» کلمه اما یک خاصیت دارد، اینکه هر جمله‌ای بعد از آن بیاید، جمله قبل را نفی می‌کند. در اینجا معنایش این است که اشتباه من اشتباه نبود بلکه خیلی هم خوب بود.
  11. تکرار: هیچ سخنرانی‌ای بدون تکرار وجود ندارد. یکی از تکنیک‌های بلاغی این است که با تکرار سخنان خود را اثربخش‌تر کنیم تا مقصود اصلی ما در ذهن مخاطب ثبت شود. این قسمت از سخنرانی هیتلر، تکرار خوبی دارد «uspd فردا، spd فردا، KPD پسفردا و…»
  12. استفاده مجدد و تکرار جمله کانونی به صورت تیم سازی: «ما یک هدف داریم… نابودی ظلم… ».
  13. ساخت متضاد شدید: «شما می‌توانید ما را پایین بکشید… شما می‌توانید ما را بکشید اما ما هرگز تسلیم نخواهیم شد». با این تکنیک به کلام خود اعتبار می‌بخشیم.
  14. استفاده از کلمات قدرتمند و تاثیر گذار: حقیقت، غرور آفرین، ظلم، تباهی، هدف، اجازه، صداقت، عدالت،
  15. خبر خوب و حس برتری دادن: در این سخنرانی هیتلر یک جمله جالب وجود دارد «من شک دارم دشمنانمان که امروز به ما می‌خندیدند، امروز هم به ما بخندند». یعنی دیگر مجال نمی‌دهیم و به زودی انتقام می‌گیریم.
  16. انتقال حس وطن پرستی: «زنده باد حزب ناسیونال سوسیالیسم… زنده باد آلمان». دقت کنید که هیتلر خیلی زیرکانه جنبش ناسیونال را به کل آلمان تعمیم می‌دهد و کل آلمان را با خود همراه می‌کند.

 

جمع‌بندی

سخنرانی ‌های هیتلر همیشه پر از نکته‌های سخنوری است که الگوبرداری از آن می‌تواند کلام ما را قدرتمندتر کند. مهم‌ترین ویژگی‌های سخنرانی هیتلر شامل:

  • انرژی بالا
  • تحریک احساسات رقابتی
  • نمک به زخم پاشیدن
  • تصویرسازی پیروزمندانه از آینده

با استفاده از نکاتی که در قسمت تحلیل آوردیم، حتماَ خودتان یک بار در نقش یک رهبر سخنرانی کنید و ببینید چطور می‌توانید در مخاطبان انگیزه ایجاد کنید. ایجاد انگیزه یکی از مهارت‌های هر سخنران باید باشد. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و از نظرات شما بسیار خوشحال می‌شویم.

 

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.