تمرینات افزایش هوش کلامی

تمرینات افزایش هوش کلامی

چند سال است که در مجموعه ایرج شرفی افتخار همکاری دارم و به شرکت‌ کنندگان کمک می‌کنیم با انجام تمرینات افزایش هوش کلامی، کلام خود را قوی‌تر کنند. طی این مدت دائم این جملات را می‌شنویم: «وقتی یه نفر بهم بی‌احترامی میکنه نمی‌دونم اون لحظه چی جوابشو بدم… قفل می‌کنم و بعدش فقط حرص می‌خورم»، «چیکار کنم حرف کم نیارم و تو صحبت‌های جمع مشارکت داشته باشم»، «می‌خوام کلامم جذاب‌تر باشه»، «دلم می‌خواد شوخ طبع باشم اما نمی‌دونم چجوری بقیه رو بخندونم»، «میخوام کلامم اثرگذار باشه»، «فروشم کمه… چطوری مشتری رو متقاعد کنم؟»، «چرا کارمندام از حرفام حساب نمی‌برن»، «نمی‌تونم منظورمو خوب برسونم» و… .

اگر بخواهم همه این میخوام‌ها و چکارکنم‌ها را بنویسم باید تمام دریاها جوهر و درختان قلم شوند! هوش کلامی یک مهارت دوست داشتنی و فوق العاده است که فقط با تمرین به دست می‌آید. شرکت کنندگان دوره هوش کلامی ایرج شرفی در گروه واتساپی عضو می‌شوند و طبق یک برنامه منظم تمرینات خاصی را انجام می‌دهند که به صورت عمیق هوش کلامی خود را تقویت می‌کنند. در ادامه چند تا از این تمرینات زیرزمینی را برای شما آورده‌ایم.

 

تقویت کلام

 

تندگویی (بهترین تکنیک افزایش هوش کلامی):

تندگویی یکی از بهترین تمرینات افزایش هوش کلامی به شمار می‌رود. از این تمرین هر چقدر تعریف کنم باز هم کم است، تنها کافیست یک کلمه را انتخاب کنید و بلافاصله (تاکید می‌کنم بلافاصله) سه دقیقه راجع به آن تند تند حرف بزنید! همین! البته انجام این تمرین برای دو سه بار اول کمی سخت است، شخصاً سه ماه این تمرین را هر روز تکرار می‌کردم و دفعات اول برایم زجرآور بود.

ممکن است چیزی به ذهنتان نرسد، بعد از ۳۰ ثانیه دیگر ندانید که چه بگویید اما فایده تندگویی چیزی جز این نیست! اینکه مغزتان مجبور شود کلمات جدیدی را پیدا کند و جملات جدید بسازد.

ما برای راحتی تمرین و تقویت هوش کلامی، سوالات کمکی زیر را پیشنهاد می‌کنیم. این سوالات را روی کاغذ بنویسید و مقابل چشمان خود قرار دهید سپس سه دقیقه راجع به یک موضوع  مثلا ماشین وویس ضبط کنید. هر جا که ندانستید چه بگویید به یکی از این سوالات روی بیاورید. این سوالات به شما کمک می‌کند که از زوایای مختلفی به آن موضوع فکر کنید و حرف کم نیاورید:

  • چرا هست
  • تاریخچه
  • چجوری ساخته میشه
  • اجزاش چیه
  • کجاها پیدا میشه
  • استفاده شخصی خودتون
  • چه کسی بهتون داده
  • خودتون به چه فردی تا حالا دادین
  • قیمتش چطوره
  • خریدنش
  • حجمش
  • کاربردهاش چیه
  • چه فوایدی داره
  • معایبش چی هست
  • اولین بار کجا دیدین
  • بهترین نوع و بدترین نوعش چیه
  • تا حالا خرابش کردین
  • تا حالا تجربه تعمیرش داشتین
  • چه داستانهایی درباره اش شنیدین
  • آیا میتونید به دیگران هدیه بدید
  • چه زمانی وارد جامعه شد
  • چقدر طرفدار
  • و..

فکر نمی‌کنم ۳ دقیقه در روز، زمان زیادی را بگیرد که کسی نتواند آن را انجام دهد. همین قدم‌های کوچک و موثر است که باعث پیشرفت می‌شوند به قول معروف قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود!

 

تندگویی پیشرفته

 

شرکت در بحث‌ها و مکالمه‌های دیگران

اسم این مورد را عمداً تمرین گذاشتیم چون تمرین نیست بلکه یک کار روزانه است که می‌توانید از این به بعد هوشمندانه‌تر از آن بهره ببرید. جسور باشید و خود را در جمع شرکت دهید، نظر خود را بگویید، استدلال کنید، مثال نقض بیاورید و تا جایی که می‌توانید از مغز خود برای بهتر صحبت کردن استفاده کنید.

فایده این تمرین این است که حالت لایو (برنامه زنده) دارد و شما در مقابل مخاطبین صحبت می‌کنید. بدر این شرایط مغز چاره‌ای که موتورهای بیشتری را روشن کند تا با سرعت بیشتری حرف سازی کند. به قول معروف تا نباشد چوب تَر / فرمان نبر گاو نَر.

 

گفتگو با دیگران

 

حل جدول کلمات متقاطع

یکی از بهترین راه‌های افزایش هوش کلامی، حل جدول کلمات متقاطع است. تقریباً عاشق این جداول هستم و زن عمویی هم دارم که مثل خودم هست. خدا نکند من، زن عمویم و یک جدول در یک مکان باشیم، دیگر هیچ کس را نمی‌شناسیم و غرق حل کردن جدول می‌شویم. این جدول‌ها عالی هستند و کمک می‌کنند با مترادف‌ها و متضادهای کلمات آشنا شوید.

تاکنون برایتان پیش آمده که یکی از کلمات این جدول را حل کنید و تا مدت‌ها در خاطرتان بماند؟ فکر می‌کنید علتش چیست؟ چون خدا اینطور مغز را آفریده است! اگر مغز در مسأله‌ای گیر کند و سپس آن را حل کند، تمامی جزئیات موضوع در حافظه ثبت می‌شود دقیقاً مانند خط میخی روی منشور حقوق بشر!

این تمرینات افزایش هوش کلامی، جنبه سرگرمی دارند و به گسترش دایره لغات شما کمک شایانی می‌کنند.

 

حل جدول کلمات متقاطع

 

پیام‌های متنی ممنوع!

این تمرین برای تقویت هوش کلامی عالی است. خود را ملزم کنید از این به بعد در واتساپ یا تلگرام یا هر پیام رسان دیگری، به جای اینکه پیام متنی بنویسید، وویس بفرستید. با انجام این تمرین، همزمان چند هدف را نشانه زده‌اید: مخاطب بیشتر تحت تاثیر صدای شما قرار می‌گیرد، ایرادات فن بیان خود را متوجه می‌شوید، مجبور می‌شوید همزمان با صحبت کردن فکر کنید.

ما از شرکت کنندگان خود می‌خواهیم که از زیاده گویی بپرهیزند و منظور خود را در غالب الگوهای بداهه گویی به صورت خلاصه و مفید بگویند که اثرگذاری کلامشان بیشتر شود. به شما هم همین پیشنهاد را داریم که خواهشاً وویس ۱۰ دقیقه‌ای نفرستید و خود را نهایتا به همان ۳ دقیقه عادت دهید.

 

ضبط صدای خود

 

نوشتن یکی از موثرترین تمرینات افزایش هوش کلامی

اگر در تمرین قبل گفتیم ننویسد، اینجا می‌گوییم بنویسید حداقل در هفته ۵۰۰ کلمه! نوشتن یکی از موثرترین تمرینات افزایش هوش کلامی است و به همین دلیل نویسندگان هوش کلامی بالایی دارند! نوشتن نوعی صحبت کردن بدون صداست!

معمولاً افراد در مقابل نوشتن بیشتر مقاومت می‌کنند در مقایسه با صحبت کردن یا وویس ضبط کردن. اما یادمان باشد که فقط افراد موفق حاضر به انجام کارهایی می‌شوند که دیگران حوصله یا علاقه‌ای برای آن‌ها صرف نمی‌کنند.

جمعه‌ها یا هر روزی که راحت هستید، مهم‌ترین خاطره هفتگی خود را در غالب ۵۰۰ کلمه بنویسید. همین نوشتن ساده به مغز شما یاد می‌دهد که هنگام حرف زدن بهتر فکر کند چون ما به چیزی که می‌نویسیم و روی کاغذ می‌آوریم بیشتر فکر می‌کنیم تا چیزی که به زبان می‌آوریم! یک فرد حرفه‌ای حتما در برنامه ریزی خود برای تمرینات افزایش هوش کلامی، این تمرین را قرار می‌دهد.

 

 

مطالعه، مطالعه، مطالعه

قبل از اینکه من بگویم، فکر می‌کنید چرا مطالعه کردن برای تقویت هوش کلامی مفید است؟ هر کتابی که می‌خوانید حاصل تفکرات یک فرد دیگر است و هر فردی دایره لغات خاص خود را دارد. بنابراین شما با مطالعه، دایره لغات آن فرد را به دایره واژگان خود اضافه می‌کنید. شما هر چه کلمات بیشتری بلد باشید، به روش‌های مختلفی می‌توانید منظور خود را برسانید و افراد بیشتری ارتباط بگیرید.

روزانه چقدر مطالعه می‌کنید؟ می‌دانید که بیل گیتس روزانه ۶۰۰ صفحه مطالعه می‌کند؟

 

نقش مطالعه در گسترش دایره لغات

 

این آخری را هم بخوان

حقیقتاً به این باور رسیده‌ام که «هوش کلامی بالا = تاثیرگذاری و جذابیت بالا». البته روانشناس‌ها هم به این نتیجه جالب دست یافته‌اند: «بین مقدار و قدرت واژگان و موفقیت شخصی افراد، ارتباط مستقیمی وجود دارد».

تا کنون شده که دقایق طولانی را مسحور سخنرانی فردی شوید و گذر زمان را متوجه نشوید؟ این افراد نه معجونی خورده‌اند و نه جادو جَمبَلی خوانده‌اند بلکه هوش کلامی بالایی دارند و به واسطه کلام خود می‌توانند به راحتی دیگران را جذب و متقاعد کنند. هوش کلامی چیزِ خواستنی و فوق‌العاده‌ای است که به ما کمک می‌کند بدون هزینه به خواسته‌های خود دست یابیم.

تمرینات افزایش هوش کلامی بسیار زیاد هستند اما مهم‌تر از تعداد آن‌ها، موثر بودن آن‌ها اهمیت دارد. ۶ مورد از بهترین‌ها را برایتان در مقاله ذکر کردیم اما باید هر روز استمرار داشته باشید و یک روز هم پشت گوش نیندازید تا نتیجه آن را ببینید. گروه پشتیبانی ما در دوره هوش کلامی به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان ممکن و تحت برنامه منظم، کلام خود را جذاب و اثرگذارتر کنید.

 

8 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.