۵ تمرین جالب برای تقویت بداهه گویی

در مقاله بداهه گویی، به طور کامل بداهه گویی را معرفی کردیم و فهمیدیم که بداهه گویی سخنرانی بدون آمادگی قبلی نیست بلکه سخنرانی بدون اطلاع قبلی است. در این مقاله ۵ نوع تمرین بداهه گویی معرفی می‌کنیم.

اکثراً به اشتباه فکر می‌کنند که برای سخنرانیِ بداهه نیازی به آمادگی نیست و باید ناگهانی و اولین باره باشد. اما یک سوال، اگر شما در خانه هیچ سبزی، لوبیا، گوشت و… نداشته باشید و از طرفی طرز تهیه قورمه سبزی را هم ندانید، چطور می‌خواهید ناگهانی بلند شوید و همان لحظه قورمه سبزی درست کنید؟ اگر هم به سوپرمارکت بروید و بخرید که دیگر نامش بداهه نیست! خدا می‌داند چه قورمه سبزی هم به بار آید!

مسلم است که برای صحبت درباره یک موضوع باید اطلاعات و آمادگی داشته باشیم. اطلاعات را با مطالعه و آمادگی را با تمرین به دست می‌آوریم. برای تقویت بداهه گویی باید هم مطالعه و هم تمرین داشته باشیم که در ادامه با ۵ نوع از بهترین تمرین های بداهه گویی آشنا می‌شویم. افراد معمولی از این تمرینات ساده می‌گذرند اما افراد موفق و حرفه‌ای می‌دانند که «موفقیت، تکرار لجوجانه کارهای ساده است».

در ویدئوی زیر به مهم‌ترین مساله در بداهه گویی یعنی چطور موقع صحبت کردن حرف کم نیاوریم، پرداخته ایم. حتماً این ویدئو را ببینید:

 

 

تمرینات بداهه گویی

یک بازیکن فوتبال باید شبانه روز تمرین کند تا بتواند از موقعیت‌های پیش آمده در بازی اصلی، خوب عمل کند. موفقیت او در آن چند لحظه کوتاه به تمرینات چند ساعته او در شب و روزهای قبل از آن دارد. شما هم اگر می‌خواهید تمرینات بداهه گویی را مستمر انجام دهید تا قدرت بداهه گویی شما قوی شود و هر لحظه که لازم بود صحبت کنید، پرقدرت، بااعتماد به نفس، روان و زیبا صحبت کنید. در ادامه به تمرینات بداهه گویی می‌پردازیم:

 

تمرین های جالب بداهه گویی

 

 

ماحک سازی

حتماً کلمه «ناجا» به گوشتان خورده است، ناجا مخفف عبارت «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» است. چون این عبارت طولانی است، از هر کلمه آن حرف اول را برداشتند و کنار هم گذاشتند (ناجا) که خواندن آن راحت و سریع باشد. همین کار یک تمرین بداهه گویی است که تأثیر زیادی در افزایش دایره لغات دارد.

شما برای تمرین باید برعکس عمل کنید یعنی یک کلمه معنادار انتخاب کنید و عبارت طولانی آن را بسازید، به این تمرین ماحک سازی گفته می‌شود. مثلاً کلمه «کیف» را در نظر بگیرید، می‌توانیم ماحک آن را اینطور بسازیم:

ک: کلاس

ی: یاران

ف: فارس

این تمرین را در دوره هوش کلامی و به صورت دورهمی با شرکت کنندگان انجام می‌دهیم، گاهی اوقات ماحک‌های عجیب و غریب می‌سازیم که باعث خنده می‌شود. شما هم این تمرین بداهه گویی را همراه با دوستان انجام دهید تا هم سرگرم  شوید و هم هوش کلامی خود را تقویت کنید.

شما چه ماحک دیگه‌ای برای کلمه «کیف» به نظرتان می‌رسد؟ در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

بداهه گویی و جمله سازی

 

شباهت‌ها و تفاوت‌ها

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود حرف کم بیاوریم، تحلیل نکردن است. چون اگر بخواهیم یک پرتقال را هم تحلیل کنیم، یک شبانه روز برای آن حرف پیدا می‌کنیم. حتماً می‌پرسید چطور؟ الان یک تمرین بداهه گویی عالی می‌گویم. تا کنون به این فکر کرده‌اید که دمپایی و کولر چه شباهت‌هایی دارند؟ لطفاً نخندید! جدی پرسیدم! یا مثلاً به تفاوت سیم شارژر گوشی و سه راهی چطور؟

پیدا کردن شباهت بین دو چیز متفاوت و پیدا کردن تفاوت بین دو شیء مشابه، قدرت تحلیل شما را تقویت می‌کند و باعث می‌شود بتوانید از هر چیز بی‌ربطی برای ربط دادن به موضوع خود استفاده کنید. بسیار خوب، با این روش دیگر حرف کم نمی‌آورید! یک مثال برای این تمرین بداهه گویی می‌آورم:

 

شباهت بین دو شیء بی‌ربط

همان دمپایی و کولر را در نظر بگیرید، ۵ شباهت بین آن‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • هر دو خریدنی هستند،
  • هر دو در کارخانه تولید می‌شوند،
  • هر دو در بالا پشت بام هستند،
  • از هر دو می توان در سالن های ورزشی استفاده کرد؛
  • هر دو انواعِ با کیفیت و بی کیفیت دارند؛
  • هر دو جزء اشیاء محسوب می شوند؛
  • هر دو قابل تعمیر هستند؛
  • هر دو مستهلک می شوند؛
  • هر دو قابل دیدن هستند؛
  • هر دو قابل لمس کردن هستند؛
  • و …

حال تماشا کردید که چقدر می‌توان شباهت پیدا کرد! این تمرین بداهه گویی عالی است. بعد از شرکت در دوره هوش کلامی آقای ایرج شرفی، شخصاً روزی ۵ بار تمرین می‌کردم که بعدها برای مثال آوردن در مقالات سایت بسیار کمکم کرد.

این مطلب را بخوانید: یافتن شباهت میان دو شی بی ربط

 

تفاوت بین دو شیء مشابه:

شما خواننده عزیز که مقاله را تا به اینجا خوانده‌اید و بااراده هستید، همان سیم شارژر گوشی و سه راهی را در نظر بگیرید. به نظرتان چه تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد؟ پیشنهاد می‌کنم مانند افراد تنبل نباشید و ۲ دقیقه برای رشد خود زمان بگذارید و این تمرین را انجام دهید. می‌توانید در قسمت نظرات هم با ما به اشتراک بگذارید که تحلیل آن را هم در اختیارتان قرار می‌دهیم.

 

تقویت بداهه گویی با تمرین مقایسه

 

تندگویی، قوی‌ترین تمرین بداهه گویی

مادر تمام تمرینات هوش کلامی، تندگویی است که باعث تقویت بداهه گویی، حاضرجوابی، شوخ طبعی، لحن، فن بیان و حتی زبان بدن می‌شود! برای انجام این تمرین بداهه گویی، یک موضوع را ناگهانی انتخاب کنید و بلافاصله ۳ دقیقه راجع به آن صحبت کنید.

شاید شما هم مانند شرکت کننده‌های دوره هوش کلامی، با خودتان بگویید که آخه مثلاً من ۳ دقیقه راجع به کفش چی بگم؟ امتحان کنید و مطمئنم خیلی از شما این چالش را خواهید داشت و اصلاً خوبیِ این تمرین به همین است. شما باید ذهن خود را مجبور کنید که از انبار حافظه، کلمات خاک خورده و اطلاعات زیرخاکی را پیدا کند. حق می‌دهم این کار راحت نیست اما قول هم می‌دهم که بعد از یک هفته تمرین، ۳ دقیقه که هیچ، یک ساعت هم تندگویی را روان و بدون مشکل انجام دهید.

 

تندگویی پیشرفته

 

جدول کلمات متقاطع

جدول کلمات متقاطع یک تمرین بداهه گویی عالی است چون باعث افزایش دایره لغات می‌شود. در این تمرین با کلمات جدید زیادی آشنا می‌شویم و از آنجایی که برای پیدا کردن هر کلمه، زیاد فکر می‌کنیم، بهتر در حافظه ما ثبت می‌شوند.

آقای احسان علیخانی (یا هر کدام از مجریان توانمند کشورمان) را حتماً می‌شناسید. ایشان در صحبت‌هایشان از افعال و کلمات متنوع و متعددی استفاده می‌کند. همین امر باعث می‌شود که گوش دادن به کلام ایشان خسته کننده نباشد. برای اینکه ما هم اینطور باشیم باید کلمات زیادی را به دایره لغات خودمان اضافه و بداهه گویی خود را تقویت کنیم.

جدول کلمات متقاطع یک تمرین بامزه بداهه گویی است که تهیه آن هم راحت است، خودم قبلاً از دکه‌های سر خیابان مجله جدول می‌خریدم و تا چند هفته سرگرم می‌شدم. البته الان ماشاالله اینترنت دست هر چه مغازه و دکه است را از پشت بسته است و می‌توانید اپلیکیشن‌های بازی در این زمینه وجود دارد و بسیار جذاب هستند را نصب کنید.

 

باز جدول کلمات متقاطع

 

گزارش دادن

این تمرین بداهه گویی را اگر در حضور دوستانتان و دسته جمعی انجام دهید، بسیار جذاب و خنده دار می‌شود. تلویزیون را روشن کنید، صدای آن را کم کنید و به جای گزارشگر، شروع کنید به گزارش دادن. آقای عادل فردوسی پور را به خاطر آورید و دقیقاً مانند ایشان مسابقه را لحظه به لحظه با هیجان توصیف کنید.

 

تمرین گزارشگری برای تقویت بداهه گویی

 

می‌دانم میان مسابقه خنده مانع از ادامه می‌شود اما فایده تمرین گزارش دادن، این است که مجبور می‌شود موقعیت‌های مختلف را توصیف کنید و واژگان زیادی را به کار ببرید. ضمن اینکه فن بیان و زبان بدن را هم تقویت می‌کند.

 

 

بهترین روش تقویت بداهه گویی

آن لحظه را تصور کنید که زیبا، روان و تاثیرگذار صحبت کرده‌اید و مخاطب با تحسین به شما نگاه می‌کند؛ اگر این مقاله را برای رسیدن به این لحظه باشکوه، خوانده‌اید به شما تبریک می‌گویم. هر چه که در این مقاله خوانده‌اید را به کرسی عمل بنشانید تا کاربرد هر تکنیک دستتان بیاد و بداهه گویی شما بهبود یابد.

تمرین کنید تا هوش کلامی شما تقویت شود. هر چه هوش کلامی شما بیشتر شود، می‌توانید در هر موقعیتی سنجیده، هوشمندانه و جذاب صحبت کنید و تأثیرگذاری کلام خود را افزایش دهید.

مجموعه ایرج شرفی با بیش از ۵ سال تجربه تخصصی در زمینه هوش کلامی و فن بیان، دوره بی‌نظیر هوش کلامی را آماده کرده است و که در آن با به روز‌ترین و مؤثرترین تکنیک‌های هوش کلامی، آشنا می‌شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی دوره هوش کلامی کلیک کنید.

 

دوره تخصصی هوش کلامی

5 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.