حس مهم بودن

نفوذ در دیگران با انتقال حس مهم بودن

نفوذ در دیگران با انتقال حس مهم بودن

حس مهم بودن نکته‌ای بود که بعد از یکسال جرقه‌اش را دیدم. ساعت ۵ ونیم عصر بود و پیامی ناشناس دریافت کردم. در پیام نوشته بود: « سلام… خوبی؟ کجایی؟ دیگه نمیبینمت تو راه… »!

وقتی پرسیدم: «شما؟» جواب داد: «منم ناهید… تو اتوبوس از سرکار برمی‌گشتی…». یاد زنی افتادم که چهره‌ای مهربان داشت و هر شب که از سرکار برمی‌گشتم تو اتوبوس کنار هم می‌نشستیم و صحبت می‌کردیم.

تعجب کردم که چطور بعد از یکسال مرا یادش هست! پرسدیم: «ناهید هنوز منو یادته!» جواب داد: «مگه میشه یادم نباشه!».

حس مهم بودن رازی بود که بعد از یکسال هنوز مرا در خاطر یک غریبه نگه داشته بود حتی تماس گرفت و حال مرا پرسید.  اگر این گنج را در هر رابطه‌ای: خانوادگی، دوستی، مدیریت و… به کار ببریم چه معجزاتی که رخ خواهد داد!

حس مهم بودن

حس مهم بودن برای چه کسانی حیاتی است؟

 

احساس مهم بودن همان نیازی است که نبودش بسیاری از خودکشی‌ها را سبب می‌شود. شاید این نوشته دردناک را خوانده باشید:

نامه فردی که خودکشی کرده بود را خواندند؛ در نامه نوشته بود: «روی پل میروم… حتی اگر یک نفر به من لبخند بزند به خانه بازمی‌گردم…» و هیچ وقت بازنگشت… !

 

احساس ارزشمند بودن بزرگترین دارایی هر کسی است که خدا نکند فردی از دستش بدهد، دیگر دلیلی برای زندگی نخواهد داشت. زندگی در جایی که کسی به آدم اهمیت نمی‌دهد چه لذت و معنایی دارد؟

 

وقتی نوزاد بودید را یادتان هست؟ (خنده) فکر نمی‌کنم کسی یادش باشد! اما با دیدن نوزاد‌های دیگر متوجه می‌شوید که حس مهم بودن از همان نوزادی در همه وجود دارد… . نوزاد گریه می‌کند که مادرش به او توجه کند و به او اهمیت بدهد!

 

درواقع حکایت ما و حس ارزشمند بودن، حکایت گُل و آب است! اگر به گل آب نرسد پژمرده و خشک می‌شود جانی برایش نمی‌ماند. چه فرقی دارد انسان با گل؟

 اگر برای کسی مهم نباشیم کسی نگران ما نباشد، حال ما را نپرسد، به ما توجه نکند آرام آرام دلخوشی ما هم کمتر می‌شود تا جایی که شاید دست به کارهای نا به جایی بزنیم!

 

انتقال حس مهم بودن ؛ شاه کلیدی در دستان شما

بیایید از بُعد دیگری به موضوع نگاه کنیم. «احساس ارزشمندی» خواسته قلبی هر فردی است. هر کسی دوست دارد دیگران به او توجه کنند، احترام بگذارند، کمک کنند. حالا تصور کنید اگر ما این احساس فوق العاده را در فردی ایجاد کنیم چه می‌شود؟

 

ما هم برای فرد مقابل مهم می‌شویم؛ به ما توجه می‌کند؛ احترام می‌گذارد؛ به ما کمک می‌کند. دقیقاً مانند درختی که به آن آب می‌دهیم رشد می‌کند و در نهایت خودمان از سایه و میوه‌اش بهرمند می‌شویم.

 

اما برعکسش فاجعه به بار می‌آورد. اکثراً فکر می‌کنیم همین که کنار هم هستیم کافیست و دیگر نیازی به توجه نداریم! 

 

حس مهم بودن در خانواده

از چه کسی توقع داریم حس مهم بودن بگیریم؟

از رهگذر سر خیابان توقع نداریم که برای ما تره خورد کند و ۶ تا آمپول و سِرُمی که زدیم او را نگران کند!

خانواده و دوستان کسانی هستند که بیشترین تاثیر را بر ما می‌گذارند و بیشتر از هر کسی توقع داریم که برای آن‌ها مهم باشیم.

 

این دیالوگ بین زن و شوهری است که در آستانه جدایی هستند:

لیلی: تو توی اون زن چی دیدی که منو ول می‌کنی؟

فرهاد: اون منو دید… پای حرفام نشست… می دونه من پرتغال دوست دارم… اما تو چی؟

لیلی: به خاطر یه پرتغال فقط؟

فرهاد: نخیر… به خاطر فهم و شعورش که به من توجه میکنه… من براش مهمم… اما تو به غیر از کارِت به چیز دیگه‌ای اهمیت نمیدی!

لیلی: فرهاد الکی بهونه نیار… تو به من خیانت کردی!

فرهاد: هرطور میخوای فکر کن… من دیگه نمیتونم این زندگیو تحمل کنم!

 

انتقال حس مهم بودن خرج زیادی ندارد. تنها زحمتش توجه به جزئیات طرف مقابل است. قدرت در همین جزئیات است! اما بی‌توجهی به این وظیفه مهم، گران تمام می‌شود.

 

به دیگران نشان دهید برایتان مهم هستند. آنگاه همان قدر شما هم برای طرف مقابل مهم می‌شوید و ارزش شما بالاتر می‌رود.

 

گیره لباسی که سر طناب است برای من خیلی اهمیت ندارد اما گوشی همراهم که کارهای ضرور‌ی را با آن انجام می‌دهم، برایم حکم دست راست را دارد.

 

چطور به دیگران حس مهم بودن را انتقال دهیم؟

راه‌های زیادی وجود دارد که به دیگران نشان دهیم برای ما مهم هستند. چند راهکار عالی در ادامه آورده‌ام که انجامشان هم ساده است.

شما با توجه به تجربه و سلیقه خود می‌توانید موارد دیگری اضافه کنید که البته خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

۱) هدیه دادن

با هدیه دادن مستقیماً به طرف مقابل می‌فهمانید که خوشحالی او برای شما ارزشمند است.

 خوب است هدیه‌ای که می‌دهید متناسب با علاقه و نیاز او باشد مثلاً اگر مطالعه دوست دارد، کتاب گزینه مناسبی است.

 البته هدیه دادنِ چیزی که فرد به آن نیاز دارد بیشتر او را خوشحال می‌کند. مثلاً اگر به مراسم عروسی می‌رود، یک دستبند شیک بسیار مورد توجهش قرار می‌گیرد!

 

تاثیر هدیه دادن

 

۲) اجازه گرفتن

این مورد به شدّت تاثیرگذار است و طرف مقابل خود به خود شوکه می‌شود. مخصوصاً اگر غیرمستقیم اجازه بگیریم.

اجازه گرفتن نشان از ادب ما دارد همین نکته کمک می‌کند ما هم در نظر او مهم‌تر شویم و بیشتر به ما توجه کند.

 

خیلی از جوانان با پدر و مادر خود مشکل دارند چون پدر و مادر می‌خواهند ثابت کنند که: « ما هستیم… اقتدار داریم… از ما اجازه بگیر…» اما فرزندان این کار را انجام نمی‌دهند و می‌گویند: «ما خودمون برای خودمون تصمیم میگیریم… استقلال فکر داریم و نظر دیگران مهم نیست»!

 

اما آدم زرنگ این مواقع چکار می‌کند؟

اگر یک یا دو روز قبلش اجازه بگیرید البته برای موارد ساده اینطور حس مهم بودن در پدر و مادر زیاد می‌شود، ارتباط آن‌ها با شما بهتر می‌شود با خواسته شما بیشتر موافقت می‌کنند!

 اگر کمی زرنگ تر باشید حتی میتوانید بجای اینکه مستقیماً بگوییم «اجازه هست… ؟» از او آنها بخواهیم نظرشان را در رابطه با کاری که می خواهیم انجام دهیم بگویند. مثلاً اگر به یک تولد دعوت شده اید، بجای آنکه بگویید: «اجازه هست به تولد بروم؟» بگویید: «فلانی من رو به تولدش دعوت کرده. نمیدونم برم یا نه؟ به نظر شما برم یا نه؟»

البته این موارد در ارتباط با همسر و مدیر کاری هم بسیار اثرگذار است.

 

اجازه گرفتن

 

۳) حُسن جویی کردن

تعریف کردن از دیگران، بهترین راه برای نفوذ به قلب دیگران است. بارها و بارها معجزه این تکنیک را تجربه کرده‌ام مخصوصاً یک بار در دوره کارآموزی. در مقاله چطور از دیگران تعریف کنیم تا در قلب آن‌ها نفوذ کنیم این داستان را برایتان تعریف کرده ام. حتماً این مقاله را مطالعه کنید و با اصول حُسن جویی حرفه ای آشنا و از معجزه آن بهرمند شوید.

 

نقش حسن جویی در حس مهم بودن

 

۴) جایزه دادن

این مورد مخصوصاً برای کودکان و کارکنان خیلی خوب جواب می‌دهد. با جایزه دادن اعتماد به نفس و عزت نفس فرد مقابل تقویت می‌شود و او را تشویق می‌کنیم که پیشرفت کند. با این کار علاقه و اعتماد او هم به ما بیشتر می‌شود.

 

۵) مشورت گرفتن

مسلماً از کسی مشورت می‌گیریم که نظرش برای ما مهم باشد و طرف مقابل کاملاً متوجه این نکته خواهد شد.

اگر می‌خواهید تصمیمی بگیرید که فرد مقابل اطلاعات خوبی در آن زمینه دارد، حتماً از مشورتش استفاده کنید. این طور هم حس مهم بودن به او می‌دهیم و هم بهتر می‌توانیم تصمیم بگیریم.

حتی اگر از قبل تصمیمتان را گرفته‌اید و می‌خواهید او را در جریان بگذارید، می‌توانید نظرش را بپرسید.

 

مشورت کردن

 

۶) گوش شنوا داشتن

هر چقدر از فواید گوش دادن فعال حرف بزنم، کم گفته ام!

گوش دادن فعال حتی بیشتر از حرف زدن اثرگذار است. همه ما احتیاج داریم کسی باشد که به صحبت‌هایمان گوش دهد و ما را درک کند، بدون قضاوت و پیش داوری.

 

در مقاله گوش دادن فعال به طور کامل به این عصای جادویی پرداخته‌ایم. حتماً آن را بخوانید و از تکنیک‌های طلایی گوش دادن بی‌بهره نمانید.

 

نکته مهم:

حس مهم بودن در ارتباط سازی، عالی عمل می‌کند. هر یک از موارد ذکر شده می‌تواند کلیدی باشد در دستان شما که با هرکسی که می‌خواهید ارتباط بگیرید.

بسته به موقعیت بهتر است ببینید کدام راه بهتر است. به شخصه بارها تجربه کرده‌ام که حُسن‌جویی و گوش شنوا همیشه جواب می‌دهد.

اگر تمایل داریدروی مهارت های ارتباطی بیشتر کارکنید، پیشنهاد می کنم مقاله چطور راحت‌تر پذیرفته شویم را هم حتماً مطالعه کنید.

 

جمع‌بندی

حس مهم بودن فقط یک احساس نیست بلکه نیاز روحی هر انسان است، این نیاز توسط اطرافیان تامین می‌شود. همه دوست داریم که دیگران به ما توجه کنند، احترام بگذارند، کمک کنند و به فکر ما باشند.

 

این نکته فقط موضوعی برای نوشتن این مقاله نیست بلکه عمل به آن می‌تواند در کل زندگی شما تحول بزرگی ایجاد کند. هرچه بیشتر به دیگران حس ارزشمند بودن را انتقال دهید، خودتان هم برای آن‌ها ارزشمندتر می‌شوید.

 

توجه به علاقیات و خواسته دیگران می‌تواند به شما سرنخ بدهد که چطور این حس را در آن‌ها ایجاد کنید.

هدیه دادن، اجازه گرفتن، حسن جویی، گوش شنوا، مشورت گرفتن و جایزه دادن؛ این دسته کلید را همه جا با خود داشته باشید و با استفاده از آن‌ها بر ارتباطات خود پادشاهی کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.