درخواست افزایش حقوق

بدون ترس و نگرانی درخواست افزایش حقوق بدهید!

شاید شما هم این اتفاق را تجربه کرده باشید که اتفاقی ته کُمد لباس‌هایتان یا جیبتان یا داخل گلدانی و… پولی پیدا کنید که روزی آنجا گذاشته باشید و یادتان نمانده باشد! چقدر این لحظات لذت بخش است! اما به نظر من لذت بخش‌تر از آن دیدن رقم‌هایی است که به مبلغ حقوقمان اضافه شده است. البته افزایش حقوق به همان اندازه که برای ما شیرین عسل است برای کارفرما کم از زهرمار نیست!

مایل هستم همینجا اعتراف کنم که خودم در زمینه افزایش حقوق بسیار آماتور و ناشیانه عمل می‌کردم و زمانی که با اصول آن شدم، خیلی خجالت کشیدم. روش من برای درخواست افزایش حقوق بسیار طلبکارانه و تهدید آمیز بود که باعث می‌شد مدیرم به لجبازی روی آورد. به نظرتان مدیران در این شرایط چه کار می‌کنند؟ اخراج! البته مدیر بنده بسیار مهربان بودند و همکاری را قطع نکردند اما همه اینطور نیستند.

در ادامه اصول حرفه‌ای و صحیح برای درخواست افزایش حقوق را آورده‌ام که برگرفته از نکات ناب هوش کلامی می‌باشد. این تکنیک‌ها واقعا کمک کردند شخصاً به اشتباهاتم پی ببرم و بدانم برای چنین تقاضایی چگونه باید عمل کرد. تقاضای بالا بردن حقوق یک درخواست معمولی نیست و می‌تواند باعث دلخوری دو طرف یا حتی اخراج کارمند شود.

واقعاً جا دارد قلم و کاغذ بردارید و این نکات را یادداشت کنید یا از صفحه گوشی یا رایانه خودتان اسکرین بگیرید و بارها با خودتان مرور کنید. امیدوارم با رعایت این نکات، هنگام مذاکره با دل قرص وارد اتاق مدیر ‌شوید و با لب خندان خارج شوید!

 

تکنیک های درخواست افزایش حقوق

 

چگونه درخواست افزایش حقوق بدهیم؟

درخواست افزایش حقوق دقیقاً مانند مذاکره تجاری است اصلاً خود مذاکره تجاری است. در این مذاکره شما مهارت و توانمندی خود را می‌فروشید و باید درخواست خود را طوری مطرح کنید که کارفرما بداند پذیرش به نفع اوست.

در متقاعد سازی همیشه باید درخواست خود را در قالب نیازها و خواسته‌های مخاطب بیان کنیم نه اینکه از همان اول بگوییم «مدیر حقوق منو زیاد می‌کنی؟». در این مواقع مدیر می‌پرسد «چرا؟ چطور؟». اما ما فقط چرا و چطور را می‌شنویم در حالی که هزاران سوال در ذهن مدیر مانند مور و ملخ هجوم می‌آورند:

  • مگر فرق تو با بقیه چیه که حقوق زیادتر می‌خوای؟
  • از کجا معلوم فردا بازم حقوق بیشتر نخوای؟
  • اصلا میدونی الان شرکت تو چه وضعیه؟ از اوضاع اقتصادیمون خبر نداری؟
  • تا الان چه گلی به سر ما زدی که اضافه حقوق میخوای؟
  • دست گل به آب دادنات یادت رفته؟
  • خودم بزرگت کردم حالا دُم درآوردی؟!
  • باز بوی پول به مشامت رسیده؟ تا فهمیدی افزایش فروش داشتیم؟
  • میدونی بهت نیاز داریم و از فرصت استفاده می‌کنی؟
  • و…

اگر خودتان مدیر باشید حتماً سوالات دیگری هم برایتان به وجود آمده است. حال هنر ما این است که مسیر درخواست خود را طوری طراحی کنیم که تمام این سوالات پاسخ داده شود بدون آنکه مدیر بپرسد. اگر خیال کارفرما بابت این مسائل راحت شود، دیگر با افزایش حقوق مشکلی ندارد که!

 

درخواست افزایش حقوق از کارفرما

 

آیا واقعاً لایق حقوق بیشتر هستم؟

اکثر ما فکر می‌کنیم که «جای الانم مال من نیست… باید حقوق و جایگاه من خیلی بالاتر باشه… مگه فلانی چیش از من بیشتر که حقوقش بیشتری می‌گیری… چرا این مدیر قدر منو نمی‌دونه… ». اما بهتر است کمی از خودمان بیرون بیاییم و از چشم مدیر و کارفرما به خودمان و کارمان نگاه کنیم:

مگر من چه فرقی با بقیه کارمندا دارم که باید حقوق بیشتر بگیرم؟

آیا کار خاص و بیشتری انجام می‌دهم؟

اصلاً صنعت کاری من چقدر کشش و جای درآمدزایی دارد؟

آیا حضور من باعث درآمد بیشتر شرکت می‌شود؟

وجود من چه ارزشی برای سازمان خلق می‌کند؟

حتماً قبل از مطرح کردن درخواستمان، به این سوالات فکر کنیم و اگر برای این سوالات پاسخ خوبی داشته باشیم یعنی فرد ارزشمندی در سازمان هستیم و همچنین لایق افزایش حقوق. اما اگر فقط خیال خام خودمان است، پس باید ابتدا ارزشی خلق کنیم سپس با دست پُر اقدام به درخواست افزایش حقوق کنیم.

 

دلایل افزایش حقوق

 

چگونه برای مذاکره با مدیر آماده شویم؟

مذاکره شما برای افزایش حقوق تنها به همان جلسه درخواست محدود نمی‌شود بلکه آن فقط نو کوه یخ می‌باشد! قبل از آن شما در موقعیت شغلی خود با کارهایتان، دستاوردها، توانمندی‌ها و… که به دست آورده‌اید ذهنیتی در ذهن مدیر ساخته‌اید که همان باعث می‌شود درخواست شما را بپذیرد یا نه! مصاحبه کاری هم خودش بخشی از این کوه عظیم است!

اگر شما سابقه کاری خوبی داشت باشید که خوش به حالتان و کارتان بسیار راحت‌تر است! در غیر این صورت باید ابتدا قسمت عظیم آن کوه یخ که زیر آب پنهان است را بسازید.

متأسفانه بسیاری از کارمندان با اینکه توانمند هستند اما نمی‌تواند ارزش خود را به مدیر بشناسانند (توانستید این کلمه درست بخوانید؟). لطفاً دقت کنید شاید ما از نظر خودمان پر تلاش باشیم اما نظر مدیر مهم است که آیا او هم همینطور فکر می‌کند؟!

دوست عزیز شاید مدیر شما چنین نظری نداشته باشد، اما معنایش آن نیست که شما خدایی نکرده ارزشمند نیستید، بلکه آن طور که باید نتوانستید ارزش خود را به او نشان دهید. به هر حال هر آدمی قلق خاص خودش را دارد، برای یک مدیر مهم است که کار با کیفیت تحویلش دهید، یک مدیر دیگر به نتیجه اهمیت بیشتری می‌دهد و… . شاید لازم باشد مدتی را دست نگه دارید و فقط روی این پروسه کار کنید تا دیده شوید! دقیقاً مانند بالا رفتن از تپه و رسیدن به بالای آن که باعث می‌شود همه شما را ببینند و بشناسند! تقویت فن بیان یکی از همین مهارت‌هاست که کمک می‌کند همیشه در جمع بدرخشید.

 

چگونه از مدیر خود درخواست کنیم

 

چرا درخواست افزایش حقوق ما پذیرفته نمی‌شود؟

ما اگر برای جلسه درخواست افزایش حقوق هزار تا صغری و کبری هم چیده باشیم و تمام اصول متقاعدسازی را به کار برده باشیم، اما با عدم رعایت نکات زیر، تمام رشته‌های ما پنبه می‌شود:

 

جایگاه خود را بسنجید

تصور کنید شما در شرکتی کار می‌کنید که مدیر ارشد حقوقی معادل ۱۰ میلیون دریافت می‌کند. حال اگر کارشناس آن مجموعه درخواست افزایش حقوق به اندازه ۱۱ میلیون داشته باشد، به نظرتان منطقی است؟

ما باید جایگاه شغلی خود را هم در نظر بگیریم و با توجه به آن درخواست منطقی مطرح بنماییم.

 

فرصت و زمان کافی مدیر را در نظر بگیرید

هیچگاه در مواقعی که مدیر عجله دارد و تایم کافی برای صحبت ندارد، در رابطه با حقوق صحبت نکنید که به شکست ۱۰۰ درصد منتهی می‌شود! هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد!

 

تحت فشار بودن مجموعه را درک کنید

یکی از بدترین زمان‌ها برای درخواست افزایش حقوق، مواقعی است که شرکت تحت فشار باشد! می‌دانید اگر چنین کاری کنیم چه برداشتی می‌کنند؟ اینکه داریم از آب گل آلود ماهی می‌گیریم و به عنوان باجگیر به چشم آن‌ها می‌آییم!

در چینی مواقعی چنین درخواستی نداشته باشید بهتر است. اما اگر واقعاً مجبور هستید باید طوری نشان دهید که درخواست شما هیچ ربطی به شرایط مجموعه ندارد. به مدیر خود اطمینان دهید که چه با درخواستتان موافقت کند یا نکند، شما همچنان کنارشان هستید و به مجموعه کمک می‌کنید.

 

جنبه تعریف و تمجید داشته باشید

معمولاً یکی از ترس‌های افراد مافوق این است که «اگر از کارمندم تعریف کنم خودشو میگیره و توقعش بالا میره». واقعاً هم همین طور است.

بنده خودم علاوه بر دیجیتال مارکتر، معلم هم هستم و بارها این واکنش را از دانش آموزان دیده‌ام. امسال در کارگاه کامپیوتر توجهم به یکی از شاگردانم جلب شد که با اینکه بازیگوش است اما استعداد عملی خوبی دارد و کار با کامپیوتر را زود یاد می‌گیرد. دو بار در کلاس تحسینش کردم. اما بعد از سومین بار رفتارهای غیرمحترمانه‌ای از او می‌دیدم، دستور می‌داد، ایراد می‌گرفت و بین صحبت‌هایم دخالت می‌کرد. نگاهش به من از بالا به پایین بود انگار که من زیردست او هستم!

بلافاصله رفتارم را با او تغییر دادم و برای مدتی بی محلی کردم تا برای جلب توجه من مجبور به تلاش بشود! خداروشکر به اشتباهش پی برد و رفتارش مودبانه و محترمانه شد.

رفتار مدیر و کارمند هم همین طور است و سعی کنید هیچگاه مواقعی که از شما تعریف می‌کنند، همان موقع درخواست افزایش حقوق را مطرح نکنید.

 

مشام خود را لو ندهید

یک واقعیتی وجود دارد که احتمال زیاد خودتان هم دیده‌اید، زمانی که شرکت فروش خوبی دارد و درآمد بالایی کسب می‌کند، اکثر کارمندان پشت اتاق مدیر صف می‌کِشند! فکر می‌کنید چرا؟ دقیقاً برای درخواست افزایش حقوق!

پیشنهاد می‌کنیم در این مواقع همرنگ جماعت نشوید که فکر کنند بوی پول به مشامتان خورده است چون اکثر همکاران قبل از شما درخواست خود را مطرح کرده‌اند!

 

فرهنگ سازمانی خود را برای در نظر بگیرید

در بعضی سازمان‌ها برای درخواست افزایش حقوق حتماً باید به صورت مکتوب باشد و نامه آن را برای مدیر ارسال کنیم. اما در بسیاری از شرکت‌ها درخوسات شفاهی مرسوم‌تر است! با توجه به فرهنگ سازمانی خود اقدام کنید.

 

اشتباهات مرگبار حین درخواست افزایش حقوق!

تصور کنید با شرایط زیر به مذاکره برویم:

  • نگرفتن اجازه و هماهنگی قبلی، قبل از مطرح کردن درخواست
  • ظاهر نامناسب و نامرتب
  • بوی نامطبوع دادن
  • درست قبل از درخواست، خرابکاری بزرگی به بار آورده‌ایم
  • هنوز کارهای عقب افتاده قبلی را تمام نکرده و تحویل مدیر نداده‌ایم
  • مقدمه چینی طولانی
  • خود را مقابل رئیس قرار دادن (مثلاً استفاده از واژه شما به جای ما)
  • تهدید کردن به رفتن در صورت عدم توافق
  • اشاره به شرکت‌های دیگر که حقوق بیشتر می‌دهند
  • مقایسه خود با دیگر همکاران
  • فقط از مشکلات شخصی و مالی حرف زدن به جای مطرح کردن توانمندی‌های خود
  • بی‌توجهی به دلسوزی‌ها و کمک‌های مدیر که در رشد ما نقش بزرگی داشته است
  • جلوی دیگران درخواست کردن
  • بی ارزش کردن حقوقی دریافتی فعلی
  • تخریب همکاران دیگر
  • پیشنهاد ریسک دار دادن (مثلاً این ماه شرکت چه سود داشته باشد یا نداشته باشد ۴۰ درصد افزایش حقوق داشته باشم!)

بعید می‌دانم با این شرایط درخواستمان پذیرفته شود!

 

اگر مدیر نه گفت!

تمام نکات مطرح شده تا اینجا، به شما کمک می‌کند که جواب مثبت از مدیر بگیرید. اما تحت هر شرایطی اگر مدیر درخواست افزایش حقوق شما را نپذیرفت پرخاشگری نکنید! چون به عنوان یک کارمند دردسرساز به چشم می‌آیید. کارمندی که حرفه‌ای باشد، ابتدا تشکر می‌کند و در این مواقع سوال می‌پرسد:

ممنون میشم راهنمایی کنید که عملکردم باید چطور باشه تا افزایش حقوق داشته باشم؟

چه تغییر در کارم باید ایجاد کنم؟

کارهایی هست که نباید انجام بدم یا ساعت کاریمو بیشتر کنم؟

حتی با این تکنیک اگر باز هم جواب منفی شنیدید، باز هم تشکر کنید و بگویید من تمام تلاش خودم را به کار می‌گیریم تا کیفیت کارم بهتر شود و شما من را فردی شایسته افزایش حقوق بدانید. ممنون که وقتتون رو در اختیارم گذاشتین.

تکنیک‌های ارتباط مؤثر را به کار ببرید تا بیشتر بله بگیرید.

 

درخواست افزایش حقوق در شرکت‌های خصوصی

 

اگر مدیر درخواست ما را پذیرفت

این لحظه هزاران بار تقدیم شما باد! حتی تصورش هم نمی‌گذارد آدم در پوست خود بگنجد! تا اینجا ما به خواسته خود رسیدیم اما یادمان باشد که این مذاکره دو طرفه است و ما باید به خواسته مدیر هم توجه کنیم.

در این لحظه مدیر با شنیدن این جمله آرامش می‌گیرد «ممنون از لطفی که کردین حتماً تمام تلاشم رو می‌کنم که جبران کنم و پشیمون نشین».

 

افزایش حقوق

 

هیچ کدام از نکات گفته شده فایده‌ای ندارند اگر…

یک جمله عالی وجود دارد:

اگر به اندازه حقوقتان تلاش کنید، هیچگاه رشد نخواهید کرد!

اگر فردی همیشه بیشتر از وظیفه‌اش کارکند و چیزهای بیشتری یاد بگیرد، همه لایق افزایش حقوق است و ترسی برای مطرح کردن درخواست افزایش حقوق ندارد. خوب است به جای اینکه به مدیر خود برچسب ظالم و زالو بزنیم، کمی به کار خودمان فکر کنیم که آیا من آنقدر خوب کار می‌کنم که افزایش حقوق، حقم باشد!

پیشنهاد می‌کنم همیشه در دو موضوع روی خودتان کار کنید:

  • توسعه فردی مانند: تقویت فن بیان و سخنرانی، هوش کلامی و…
  • موضوع تخصصی حرفه خود

این دو را به موازات پیش ببرید اما به اولی بهای بیشتری بدهید که عجیب در دومی هم اثر دارد!

امیدوارم این مقاله برایتان مفید واقع شود و در انتها از نظرات و پیشنهادات شما استقبال می‌کنیم.

9 پاسخ
    • ثریا شکری پور
      ثریا شکری پور گفته:

      سلام دوست عزیز
      وقتتان بخیر
      همانطور که در مقاله مطاله کردیم، نحوه درخواست ما در پذیرش مدیر تاثیر زیادی دارد.
      میزان تاثیرگذاری کلام ما با هوش کلامی ما ارتباط مستقیم داره، هر چه هوش کلامیمون بیشتر باشه، کلاممون جذابتر و اثرگذار تره. مثلا قدرت بداهه گویی و حرف کم نیاوردن، حاضرجوابی، شوخ طبعی، متقاعدسازی که همه این موارد در ارتباط با مدیر یا هر فرد دیگری باعث می‌شود، طرف مقابل بهتر پیشنهاد ما را بپذیرید

      پاسخ
  1. شهرام بیعانی
    شهرام بیعانی گفته:

    سلام وقتتان بخیر
    تشکر بابت مقاله خوبتان
    به نظر من یه کارمند باید از قبل ببیند آیا خودش استحقاق حقوق بیشتر دارد یا نه
    چون بسیاری از کارمندان فقط به دنبال افزایش حقوق هستند و نه کارایی بیشتر و بهتر برای مججموعه
    از این موارد زیاد برای من پیش می آید چون مدیر هستم

    تشکر

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.