در دست گرفتن جمع و صحبت کردن در جمع

در دست گرفتن جمع با ۹ تکنیک ساده

شرکت‌ کننده‌های دوره هوش کلامی آنقدر این سوال را پرسیدند «چجوری حرف بزنم و جمع رو در دست بگیرم؟» که تصمیم گرفتیم یک مقاله جداگانه برای آن بنویسیم حتی اگر از آسمان سنگ ببارد! که حق هم دارند چون در دست گرفتن جمع فقط یک مهارت نیست بلکه خود قدرت است و ارزش آموزش دیدن را دارد.

خوب فکر کنید، شما هم تا به حال افرادی را دیده‌اید که در دست گرفتن جمع برای آن‌ها آب خوردن است. هر کلمه از حرف‌هایشان انگار میخ دارد چون مخاطب را میخکوب نگه می‌دارد. کسی بین کلام آن‌ها نمی‌پَرَد و شش دانگ حواسشان به صحبت‌های آن‌هاست. فرمان جمع را در دست می‌گیرند و ذهن مخاطبان را با خود به هر طرف بخواهند می‌کشانند. یک طنز می‌گویند و همه می‌خندند، یک استدلال میاورند و همه از ته دل تحسینشان می‌کنند! عصای معجزه‌گر که می‌گویند یعنی این!

چند وقت پیش یک ویدئو از یک پسربچه منتشر شد که فضای مجازی را پُر کرده بود. خودتان ویدئوی او را ببینید که چطور با سن کم اما محکم و قوی حرف می‌زند و پلیس و مسئولان با حیرت به او گوش می‌دهند:

 

 

حال که ویدئو را دیدید چهره کودک را بهتر در خاطر دارید یا افراد دیگر که آنجا بودند؟ می‌بینید مهارت در دست گرفتن جمع چه قدرتی دارد و چطور باعث درخشش و محبوبیت ما می‌شود.

پیشنهاد نمی‌کنم ادامه مقاله را بخوانید مگر آنکه واقعاً بخواهید تکنیک‌های صحبت کردن در جمع را یاد بگیرید و از آن‌ها بهره ببرید و زندگی بهتر و لذت‌ بخش‌تری برای خود بسازید. هر نکته در ادامه این مقاله حاوی مهم‌ترین نکات هوش کلامی و فن بیان است که شاید جای دیگر نخوانده باشید. امیدواریم همان طور که برای ما نتیجه بخش بوده، برای شما هم باشد.

 

مزایای مهارت صحبت کردن در جمع

 

خودت را بپذیر

ما تا زمانی که خودمان را نپذیریم و با خودمان کنار نیاییم نمی‌توانیم در جمع صحبت کنیم و همیشه نگران قضاوت‌های دیگران هستیم. متأسفانه یکی از مشکلات اصلی ما هم این است که دائم نگران این هستیم دیگران من را چطور می‌بینند، درباره من چه فکر می‌کنند، نکند من را  مسخره کنند و… . مطمئن باشید با این طرز فکر باید حسرت در دست گرفتن جمع را با خود به دیار باقی ببریم!

قضاوت یک بخشی از ذات ذهن آدم است همه آدم‌ها تصمیم‌هایشان را با قضاوت می‌گیرند، نه فقط من یا شما بلکه حتی آدم‌های نخستین! اجداد غارنشین ما زمانی که از غار خارج می‌شدند و با فردی از قبیله دیگر مواجه می‌شدند باید او را قضاوت می‌کردند تا بدانند دوست است یا دشمن، تا با او ارتباط بگیرند یا به او حمله کنند.

ما خودمان مگر دیگران را در ذهنمان قضاوت نمی‌کنیم؟ همانطور که ما حق داریم قضاوت ذهنی داشته باشیم، دیگران هم همین حق را دارند. این دیدگاه به تقویت عزت نفس ما کمک می‌کند. به شخصه زمانی که کاری را در معرض دید دیگران قرار می‌دهم، از یک تکنیک برای کم شدن استرس خودم استفاده می‌کنم:

با مخاطبان همدلی می‌کنم و خود را جای آن‌ها می‌گذارم که کنجکاوانه به من نگاه می‌کنند و گوش می‌دهند نه خصمانه! حتی اگر هم مسخره‌ام کنند، من باز هم به کار خودم ادامه می‌دهم چون از درستی کارم مطمئن هستم و می‌دانم که قرار نیست همه از من خوششان بیاید، مگر من از همه خوشم می‌آید؟

 

عزت نفس برای صحبت در جمع

 

بلدی خوب استدلال کنی؟

مخاطب عزیز، ما همگی انسان هستیم و صاحب عقل و فکر به همراه یک حافظه که از کودکی تا کنون تبدیل به انباری از اطلاعات و تجربه شده است. منطق دیدنی نیست اما همیشه در پشت صحنه تصمیم گیری‌های ما نقش بازی می‌‌کند. بگذارید اینطور بگویم که در صورتی مخاطب حاضر می‌شود به صحبت‌های ما گوش دهد که واقعاً یک ساختار استدلال گونه در بیان ما وجود داشته باشد.

اگر از هر دری صحبت کنیم و راجع به موضوعات بی‌ربط صحبت کنیم، دیگر فاتحه در دست گرفتن جمع را باید خواند! چون دیگر مخاطب برای ما تره هم خورد نمی‌کند و با خودش می‌گوید «چه آدم پوچ و بی‌هدفیه…. بلد نیست حرف بزنه»! البته ببخشید که اینطور می‌گویم اما واقعیت است!

برای اینکه منطقی و سنجیده صحبت کنیم باید ابتدا خودمان درست فکر کنیم! بله… فکر کردن. مهارتی که متأسفانه اکثراً نداریم و خیلی از تصمیمات خود را تحت تأثیر قضاوت‌‌ها و نظرات دیگران می‌گیریم. فردی که صاحب فکر باشد صلاح خود را بهتر از هر فرد دیگری می‌داند، از طرفی دیگران را بهتر می‌تواند راهنمایی کند و مشاوره دهد. چنین فردی واقعاً شایسته در دست گرفتن جمع است.

در مقاله بداهه گویی چند الگو معرفی کرده‌ایم که در این زمینه به شما کمک می‌کند.

 

قبل از صحبت کردن خوب فکر کن

 

از زبان مخاطب حرف زدن و نیازهاشو ودغدغه هاشو بگو

کارتون تام و جری را به احتمالِ خدا درصد دیده‎اید که گربه برای گرفتن موش یک تله طراحی می‌کرد و داخل آن هم یک تکه پنیر می‌گذاشت. بوی پنیر هم به مشام موش ناقلا می‌رسید و مجبور می‌شد برای خوردن آن وارد تله شود و به دام می‌افتاد (البته در کارتون تام و جری موشِ خیلی زرنگ بود و دم به تله نمی‌داد). صحبت کردن در جمع هم باید همینطور باشد.

میخواهیم جمع را در دست بگیریم بسیار خوب اما باید قلابش هم در دست مبارکمان باشد! این قلاب چیزی نیست جز نیاز‌ها، خواسته‌ها و آرزوهای مخاطب! اگر گوش می‌خواهید که به حرف‌های شما گوش دهد پس شما هم لطف کنید و صحبت خود را با نیاز و خواسته مخاطب گره بزنید. آن وقت ببینید که شش چشمی و شش گوش به شما توجه می‌کند!

 

راز در دست گرفتن جمع

 

مهارت ارتباط موثر

آنتونی رابینز یکی از بزرگترین سخنرانان انگیزشی در جهان است که بعید می‌دانم او را نشناسید. این مرد شریف و موفق در زندگی سختی‌های زیادی کشید تا به ثروت زیادی برسد. مهم‌ترین عامل موفقیت و شهرت او، مهارت حیرت انگیز او در سخنرانی‌هایش است. سخنرانی که چه عرض کنم، بمب انرژی بگویم بهتر است! می‌دانید که افراد پرانرژی سریع دیگران را دور خود جمع می‌کنند و در دست گرفتن جمع برایشان راحت‌تر است.

آقای آنتونی راز سخنرانی خود را اینگونه بیان می‌کند:

من سخنرانی نمی‌کنم بلکه ارتباط می‌گیریم.

نمی‌دانم چرا اکثراً موقع سخنرانی یا صحبت در جمع، مانند ربات می‌شویم و خیلی خشک و کتابی صحبت می‌کنیم؟! اگر شما هم می‌خواهید مخاطب شما را تحویل نگیرد و بلند شود برود، همین کار را کنید. اما پیشنهاد می‌کنم تأثیرگذار باشید دقیقاً مانند آنتونی! مخاطبان را مانند دوست صمیمی خود بدانید و خیلی راحت (ریلکس) سخن بگویید! سؤال بپرسید، شوخی کنید، داستان بگویید و… البته در ادامه این موارد را بیشتر توضیح می‌دهم.

اما یکی از رازهای خودم را می‌خواهم فاش کنم، رازی که همیشه کمکم می‌کند تا دل دیگران را به دست آورم و به خواسته‌هایم برسم! حُسن جویی! تا می‌توانید هوشمندانه و غیر مستقیم در صحبت‌هایتان از مخاطب تعریف و تمجید کنید. البته حُسن جویی هر چه غیر مستقیم‌تر باشد مؤثرتر است!

 

بهترین روش صحبت کردن در جمع

 

مثال آوردن و داستان گویی

مثالی که پسر بچه در فیلم به کار بُرد را یادتان هست؟ مقایسه هزینه دارو با درآمد مزرعه ارز دیجیتال! مثال‌ها واقعاً اهرم‌های عالی هستند و کمک می‌کند موضوع خیلی سریع و راحت در ذهن مخاطب جا بیفتد. البته مثال زدن هم خودش یک پا هنر است! خودتان را عادت دهید که در صحبت‌هایتان مثال بیاورید، مخصوصاً داستان. اصلاً خود داستان گویی به تنهایی برای در دست گرفتن جمع کافیست البته به شرطی که داستان گویی جذاب را بلد باشیم.

چند روز قبل از نوشتن این مقاله به همراه همکارم و خانواده ایشان به تئاتر کمدی رفتیم که از شدت خنده یادم رفت خوراکی‌هایم را بخورم! حین رفتن که در ماشین نشسته بودیم همکارم یک لطیفه خنده دار را برایم تعریف کرد که من خنده‌ام نگرفت. همان موقع خواهرش گفت «ای بابا تو هم نمی‌تونی یک داستانو قشنگ تعریف کنی و فقط خرابش می‌کنی». واقعاً دوست داشتم آن لحظه مقاله داستان گویی جذاب را به همکار عزیزم تقدیم کنم اما فرصت نشد هر چند برایش لینک را می‌فرستم.

 

روش درست صحبت کردن در جمع

 

زبان بدن

پسربچه فیلم با اینکه روی ولیچر نشسته بود اما زبان بدن او عالی بود، سرشار از اعتماد به نفس. یکبار دیگر فیلم را ببینید که چقدر ارتباط چشمی قوی با مأمور پلیس برقرار می‌کند و کاملاً محترمانه نظر خود را ابراز می‌کند. دست‌هایش را خیلی خوب حرکت می‌دهد و گارد ندارد دقیقاً مناسب برای در دست گرفتن جمع. قول می‌دهم اگر این زبان بدن را نداشت، مأمور پلیس اصلاً به او گوش نمی‌کرد و با خود می‌گفت «بابا این بچس… جدی نگیرش».

فکر کنم شما که این مقاله را می‌خوانید تا کنون چندین میلیون بار شنیده‌اید که زبان بدن ۵۵ درصد از اثر پیام را شامل می‌شود. یعنی ۵۵ درصد از پیام گوینده به عهده زبان بدن اوست و اگر در این مورد سهل انگاری کند اثر کلامش را نابود می‌کند.

در رابطه با زبان بدن در سایت مقالات متعدد داریم خدا را شکر! می‌توانید هر کدام را خواستید بخوانید زبان بدن چشم، دست، پا و… . در کل خلاصه وار می‌گویم که هنگام صحبت کردن در جمع، به زبان بدن خود آگاه باشید و بدانید که در لحظه بدن شما چه پیامی را انتقال می‌دهد.

 

تاثیر زبان بدن در طریقه درست صحبت کردن در جمع

 

صدای رسا و واضح

صدای رسا… صدای رسا… صدای رسا… . متأسفانه خیلی‌ از افراد کنترل آگاهانه‌ای روی صدای خود ندارند یا خیلی آرام صحبت می‌کنند یا خیلی بلند! لحن که جای خود دارد و می‌بینیم که اکثراً در حالت عادی لحن مناسب نداریم. برای در دست گرفتن جمع باید صدا پرانرژی و لحن آمیز باشد.

بهترین تمرین برای تقویت صدا و لحن، خواندن کتاب داستان‌های کودکانه است. همزمان با خواندن صدای خود را ضبط کنید و دقیقاً دیالوگ شخصیت‌های داستان را با لحن مناسب ادا کنید. سپس صدای خود را گوش کنید و لحن خود را بررسی کنید. البته از دوستان یا نزدیکان هم می‌توانید کمک بگیرید.

 

طنز پردازی

موفق‌ترین افراد برای در دست گرفتن جمع، شوخ طبع‌ترین افراد است (قال ثریا شکری پور). کافیست به اینستاگرام نگاهی بیاندازیم و می‌بینیم که کمدین‌ها تعداد فالوئر بیشتر، لایک و کامنت بیشتری دریافت می‌کنند! البته از قدیم الایام کمدین‌ها برای مردم دوست داشتنی و جذاب بوده‌اند و فکر کنم نام چارلی چاپلین حالا حالاها فراموش نشود.

اما واقعاً چرا طنز آنقدر قدرتمند و جذاب است؟ چون شوخ طبعی نشانه هوش کلامی بالاست و افراد شوخ طبع همیشه باهوش و بازیگوش به نظر می‌آیند! به نظر خودم اگر فردی فقط شوخ طبع باشد، ۹۰ درصد مسیر جذابیت را گذرانده است. البته شوخ طبعی هم کار راحتی نیست و با اینکه همه دوست داریم طناز و خوش مشرب باشیم، اما اکثراً از نداشتن چنین مهارت جادویی رنج می‌بریم و با دیدن افراد شوخ طبع در دورهمی‌ها، حسرت می‌خوریم.

خبر خوبی برایتان دارم البته آرام باشید، ما در مقاله چگونه دیگران را بخندانیم، رازهای طنزپردازی را فاش کرده‌ایم. حتماً مطالعه کنید اگر می‌خواهید واقعاً دنبال در دست گرفتن جمع هستید.

 

اصول صحبت کردن در جمع با استفاده از شوخ طبعی

 

فن بیان

در دست گرفتن جمع بدون داشتن فن بیان خوب، ممکن است آیا؟ خیر و تا به اینجا هر چه گفتیم، همه فن بیان بود! صداسازی، داستان گویی، زبان بدن و… . نکته مهم این است که در فضای مجازی دوره فن بیان و سخنرانی زیاد و انتخاب بین آن‌ها سخت شده است. حتی افراد زیادی را می‌شناسم که چندین دوره مختلف را شرکت می‌کنند و نتیجه نمی‌گیرند.

مشخص است که آموزش دیدن بدون تمرین کردن هیچ فایده‌ای ندارد و تنها به اطلاعات ما اضافه می‌کند که چیزی جز ادعا هم ندارد! مهارت و لذت تحسین شدن فقط با تمرین و ممارست به دست می‌آید. تمامی مطالبی که در این مقاله خواندید را به عمل بکشانید تا معجزه آن‌ها را ببینید و از زندگی لذت بیشتری ببرید. برای اینکه با یکی از بهترین تمریناتِ در دست گرفتن جمع آشنا شوید، روی دوره هوش کلامی کلیک کنید.

 

11 پاسخ
  1. mehran
    mehran گفته:

    سلام
    من پسر هستم و خیلی دلم میخواد تو جمعی که دختر مورد علاقم هست خوب حرف بزنم که جذبم بشه بقیه هم جذبم بشن که اعتبار پیش اون بره بالا اما حقیقتش یک مقدار خجالت میکشم چون تا الان همش سکت بودم و توجمعا زیاد حرف نمیزدم نمیدونم منو قبول کنن

    پاسخ
    • ثریا شکری پور
      ثریا شکری پور گفته:

      سلام آقای مهران عزیز
      وقتتون بخیر
      ممنون از سوال خوبی که پرسیدین
      برای این مساله راهکار زیادی وجود داره که بهترین اون رفع کم حرفیه. مقاله با لینک زیر برای شما خیلی مفیده. پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید:
      https://irajsharafi.com/bedahe-goii/

      پاسخ
  2. رحمتی
    رحمتی گفته:

    به نظرم قدرت استدلال کردن خیلی مهمه چون استدلال کمک میکنه حرف کم نیاریم و از طرفی مخاطب حرفامون رو بپذیره و ما راحتتر جمع رو با خودمون همراه کنیم
    تشکر استاد

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.