۷ روش برخورد با افراد حسود

داستان هابیل و قابیل را به خاطر دارید؟ هابیل و قابیل هر دو فرزندان حضرت آدم بودند که هابیل پسر باایمان‌تر بود که حضرت آدم توجه ویژه‌ای نسبت او داشت. همین موضوع باعث حسادت قابیل شد و در نهایت برادر خود را کشت و اولین قتل بشریت به وقوع پیوست! افراد حسود از زمان حضرت آدم بوده و هست و خواهد بود. این موضوع کاملاً طبیعی است چون ما آدم‌ها دوست داریم همه چیز را در حد کمال داشته باشیم و دیگران ما را برتر و بالاتر بدانند. اما واقعیت روی دیگری دارد، همه ما صاحب همه چیز نیستیم و در بعضی موارد دچار ضعف هستیم. در این میان اگر فردی بهتر از خودمان ببینیم، به او حسادت می‌کنیم. ما باید روش برخورد با افراد حسود را خوب بلد باشیم چون گاهی اوقات این حسادت فقط در حد نیش و کنایه شنیدن است اما گاهی ما را در معرض خطر توطئه و آبروریزی قرار می‌دهد و برای این مواقع دعوا و کتک کاری فقط اوضاع را پیچیده می‌کند.

 

 

شناسایی افراد حسود

روش برخورد با افراد حسود اصلاً اینطور نیست که در وهله اول به هر فردی که به ما گفت «بالا چشمت ابروعه» برچسب حسود بزنیم. شاید منظور او فقط شوخی باشد یا ما خودمان را آنقدر بالا فرض کردیم که برخورد عادی دیگران را حسادت تعبیر می‌کنیم. افراد حسود ویژگی‌های مشخصی دارند که در ادامه ذکر می‌کنیم:

  1. انتقاد بُرنده در جمع
  2. شایعه سازی
  3. تبریک نگفتن در زمان موفقیت‌هایمان
  4. بد نشان دادن خوبی‌های ما
  5. تنها گذاشتن ما در زمان سختی
  6. خوشحال بودن در زمان ناراحتی ما
  7. از ما خوششان نمی‌آید
  8. مرغشان یک پا دارد (لجبازی با ما)
  9. ممانعت از توجه دیگران نسبت به ما
  10. آسیب زدن به ما

دقت کنید که این افراد هم می‌توانند خطرناک باشند هم اینکه فقط نقش ماست را بازی کنند! افراد حسودی که بی‌آزار هستند توانایی آسیب رساندن به ما را ندارند و فقط با نیش و کنایه عقده خود را نشان می‌دهند. اما دسته دوم می‌تواند شامل همکاران ما در محیط کار باشد که می‌توانند به راحتی علیه ما توطئه کنند یا با دیدن کوچکتر اشکالی در کارمان، به رئیس گزارش دهند تا اوضاع کاری ما را خراب کنند.

روش برخورد با افراد حسود شامل هر دو دسته می‌شود و باید بدانیم که در برخورد با هر کدام چه رفتار مناسبی از خود نشان دهیم.

 

حسود کیست؟

 

از افراد حسود بدتان نیاید

یک جمله معروف شنیده‌ام که مطمئناً شما هم شنیده‌اید:

به کسانی که به شما حسودی می‌کنند، احترام بگذارید، زیرا آن‌ها کسانی هستند که از صمیم قلب معتقدند: شما بهتر از آن‌ها هستید.

کمی خودمان را جای افراد حسود بگذاریم و به او حق دهیم چرا که اگر ما هم جای او بودیم شاید همین حس و رفتار را داشتیم. به عنوان مثال شاید هنوز هدف خود را پیدا نکرده و نمی‌داند علاقه اصلیش چیست و در شغلی کار می‌کند که دوستش ندارد. به همین دلیل از موفقیت شغلی شما ناراحت می‌شود و فکر می‌کند «من چه آدم بیخودی هستم… اصلا به چه دردی میخوردم..».

خود را جای دیگران گذاشتن بسیار حال ما را آرام می‌کند و دیگر از دست هر کسی به راحتی عصبانی نمی‌شویم. همدلی کردن با حسود باعث می‌شود گارد او را می‌شکند و به تدریج رابطه‌اش با شما خوب می‌شود.

 

خصوصیات اخلاقی افراد حسود

 

۷ نکته طلایی برای مهار کردن افراد حسود

بسیار خب… رسیدیم به قسمت اصلی مقاله… یعنی روش‌های برخورد با افراد حسود. در این مقاله ۵ راهکار اساسی و موثر را معرفی می‌کنیم که صد البته خواندن آن‌ها هیچ فایده‌ای برای شما ندارد اگر به آن‌ها عمل نکنید! پیشنهاد می‌کنیم یک کاغذ و خودکار آماده کنید و این نکات را به صورت تیتروار یادداشت برداری کنید تا مجدداً بتوانید به خاطر آورید و استفاده کنید.

 

هر فردی حق دارد نظر خودش را داشته باشد

دوست دارید یک نفر بیاید و به شما بگوید که «باید همونطور که من می‌گم فکر کنی و نظر بدی…»؟! این کار دور از حقیقت است و کنترل افکار دیگران هم دست ما نیست. اصلاً خدا آدم‌ها را متفاوت خلق کرده که هر کدام با دیدگاه خودشان به رشد این دنیا کمک کنند. بنابراین دلخور شدن از نظر هر کسی و هر فردی نباید ما را دلسرد و ناامید کند. یک روش برخورد با افراد حسود این است که با خودتان بگویید «تو هم از دیدگاه خودت داری منو میبینی… ولی من میدونم کارم درسته و به نتیجه عالی میرسه…».

 

گارد شکنی با حسن جویی

بارها به حسن جویی تاکید کرده‌ایم که هیچ راهی بهتر از حسن جویی برای نفوذ به قلب آدم‌ها وجود ندارد. با تعریف و تمجید ار فرد حسود، به او احساس ارزشمندی می‌دهید و او می‌فهمد که مانند ما وجود مفیدی دارد. بنابراین حسادت او فروکش می‌کند و رابطه‌اش با ما بهتر می‌شود. این روش برخورد با افراد حسود دقیقاً مانند آب روی آتش عمل می‌کند و شاید روزی همان فرد، دوست صمیمی و یار شما شود. به قول حافظ:

آرامش دو گیتی تفسیر این دو حرف است           با دوستان مروت با دشمنان مدارا

 

موفقیت‌ها و دستاوردهایمان را جلوی چشم او نیاوریم

یکی از سیاست‌مدارانه‌ترین و حرفه‌ای‌ترین رفتاری که از افراد موفق و معروف دیده می‌شود، این است که خودشان از خودشان تعریف نمی‌کنند و موفقیت‌هایشان را به رخ دیگران نمی‌کشند. تواضع و فروتنی یکی از ویژگی‌های افراد موفق است چون با این کار روابط خود را با دیگران حفظ می‌کنند تا حسادت بقیه تحریک نشود و صمیمت خود با دیگران را همیشه داشته باشند. این روش برخورد با افراد فضول در واقع نوعی حالت پیشگیری دارد.

شاید برایتان سوال شود که «خب پس چجوری خودمونو به دیگران بشناسونیم… چطور متوجه بشن که ما آدم حرفه‌ای هستیم… گاهی اوقات موقع معرفی واقعا لازمه که به موفقیتامون اشاره کنیم…». سوال خیلی خوبی است، ما بالاخره زحمت می‌کشیم تا مهارتی را کسب کنیم، مهندس شویم، دکترا بگیریم، پزشک شویم و… ، باید دیگران این ویژگی‌های ما را بشناسند! برای معرفی خودمان یک روش حرفه‌ای وجود دارد که در مقاله معرفی خود، مفصل توضیح داده‌ایم. البته پیام مخفی بهتر از همه این روش‌ها می‌باشد که ما در دوره هوش کلامی آن را آموزش می‌دهیم.

 

رفع تعارض

گاهی اوقات ممکن است هیچ کدام از روش‌های بالا جواب ندهد و فرد حسود از خر شیطان پایین نیاید! در این مواقع دعوا و مشاجره هم اوضاع را خراب‌تر می‌کند و فرد حسود با ما دشمن‌تر می‌شود. حل تعارض برای همین مواقع به کار می‌رود یعنی جایی که ما یک چیز می‌خواهیم و طرف مقابل هم چیز دیگر و هیچ کدام هم جهت نیستیم. اگر به حل تعارض مسلط باشیم دیگر نه دشمنی خواهیم داشت و نه کسی می‌تواند سد راه ما شود. جای این مهارت در خانواده‌ها خالی است واقعاً!

 

نشان دادن آن روی دیگر زندگیمان

قبول دارید که هیچ موفقیتی رایگان و مفت به دست نمی‌آید؟ هر چیزی بهایی دارد که برای رسیدن به آن باید پرداختش کرد:

  • بهای قبولی در بهترین دانشگاه‌ها، سختی درس خواندن، شب بیداری، دل کندن از تفریح، فیلم و سریال ندیدن، کنسل کردن دورهمی با دوستان، کنار گذاشتن گوشی و اینستاگرام و…
  • بهای استخدام شدن در سازمان عالی، انجام پروژه‌های سنگین، ساختن سابقه پربار و غنی، توسعه فردی، تسلط به مهارت‌های ارتباطی، یادگیری فن بیان و سخنرانی، تقویت هوش کلامی، ارتباط موثر و…
  • بهای مدیر نمونه شدن، انضباط شخصی، پایبندی به برنامه ریزی، مدیریت بحران، افزایش قدرت حل مسأله، دیر وقت به خانه برگشتن و…
  • بهای فرزند خوب داشتن، کار کردن روی خودمان، یادگیری مهارت ارتباطی، تحمل دوران بارداری، تر و خشک کردن کودک تا بزرگ شدن، تامین هزینه‌های تحصیلی و…
  • و…

بنابراین هیچ چیزی مفت به دست نمی‌آید و افراد حسود معمولاً فقط بعد موفقیت ما را می‌بینند در حالی متوجه پشت صحنه نیستند، نمی‌دانند که ما چه سختی‌هایی را پشت سر گذاشته‌ایم. بهترین روش برخورد با افراد حسود این است که آن‌ها را با مشکلات و سختی‌های خود آشنا کنیم تا کمی دلشان خنک شود یا به حال ما بسوزد و حسادتشان کاهش یابد.

 

روش برخورد مناسب با افراد حسود

 

تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس خودمان

اگر یک اسکناس ۱۰۰ هزار تومانی را مچاله کنید، باز هم همان ارزش ۱۰۰ هزار تومان را دارد؟ اگر زیر پا بیندازیم و آن را خاکی کنیم چطور؟ در هر حالت باز هم ارزش اسکناس سر جایش است. شما هر چقدر عزت نفس بالایی داشته باشید و ارزش خود را درک کنید دیگر با رفتارهای افراد حسود دلخور نمی‌شوید و می‌دانید که این کارها تاثیری روی ارزش شما ندارد.

 

انگیزه گرفتن از افراد حسود

یک داستان واقعی وجود دارد که بسیار جالب است:

یک بار برای تنوع در مسابقات سرعت سگ‌ها، یک یوز پلنگ را به مسابقه می‌آورند. موقع شروع مسابقه تعجب همه تماشاچیان برانگیخت، یوز پلنگ حتی یک تکان کوچک به خود نداد و سر جایش پشت خط شروع نشسته بود.

از برگزارکننده مسابقه علت را می‌پرسند و او پاسخ بسیار جالبی می‌دهد:

گاهی تلاش برای اینکه ثابت کنی تو بهترین هستی، توهین به خودت است!

حسادت دیگران به ما یعنی که ما در مسیر رشد و از آن‌ها بهتر هستیم. بنابراین باید بابت این رفتار افراد حسود، از آن‌ها انگیزه بگیریم و قدر خود را بدانیم. گاهی اوقات اصلاً دلیل ندارد که ما شان خود را پایین بیاوریم و با این افراد بحث کنیم، بی‌تفاوتی همراه با یک لبخند قدرتمندانه خودش گویای ابهت و بزرگی شما و کوچکی فرد حسود می‌باشد.

 

انگیزه گرفتن از افراد حسود

 

جمع بندی

به آخر رسید این دفتر اما حکایت همچنان باقیست… بسیار خب تیترها را یادداشت کردید؟ خاطرتان هست که چند روش برخورد با افراد حسود را مطرح کردیم؟ امیدوارم که لیست ۹ روش گفته شده را یادداشت کرده باشید و من بعد در روابط بخود به کار گیرید تا رنگ آرامش بیشتر را در زندگی خود ببینید. در انتها از نظرات شما دوستان خوشحال می‌شویم.

8 پاسخ
  1. محمدرضا جعفری
    محمدرضا جعفری گفته:

    سلام
    مطالب بسیااااار ارزنده ای بود
    من که خیلی حال کردم
    جا داره که پشت بند راهکار های ارایه شده جمله ای از امام علی بگم که فرمودند:
    آفرین بر حسد که چه عدالت پیشه است
    پیش از همه خود حسود را میکشد
    وخلاصه اینکه آدم حسود به نقل قول دیگری هر تیری ((حرف یا رفتاری))که پرتاب میکنه به سمت خودش برمیگرده
    من گاهی از رفتار بعضیا خیلی رنج میبردم اکنون که در رابطه با حسادت وتواناییها و شخصیتم آگاهی کسب کرده و میکنم بسیار آرامش دارم و فقط میخندم
    امیدوارم دنیایی دور از کینه و حسادت برای خود و اطرافیان بسازیم
    موفق و سربلند باشید
    یا حق

    پاسخ
    • مهدی
      مهدی گفته:

      سلام
      مطالب شما خیلی حال منو خوب کرد وقتی که ارزش ها و تلاش هام رو فهمیدم واقعا حسادت موزلی برای کسایی که توانایی انجام کاری رو ندارن فقط سوال من اینه که وقتی فردی با قصد دعوا میاد به طرف ما و روبرو میشه میگه بیا دعوا کنیم اما برعکس اون ما اصلا تو حس درگیری نیستیم قصد درگیری هم نداریم باید چه کنیم چه واکنشی نشون بدیم

      پاسخ
      • ایرج شرفی
        ایرج شرفی گفته:

        سلام. خواهش میکنم
        در این موقعیت می تونید در کمال آرامش به او بگید که با او دعوا ندارید و حتی اگر می تونید از او بخاطر یکی از ویژگی هاش تعریف کنید.

        پاسخ
  2. احمدی
    احمدی گفته:

    خوبه ک خودمون رو جای اون قرار بدیم ولی اگر اون حرف شنو نباشه ک بخای باهاش صحبت کنی چی؟؟من از وقتی ازدواج کردم خواهر بزرگترم بهم حسادت می‌کنه چندباری هم واسم زده ولی بخشیدمش حالا دیگه ذورش ب مادرم رسیده و واسه اون میزنه .خداهدایتش کنه شماهم واسش دعا کنین این رفتارشو بذار کنار

    پاسخ
  3. لاله
    لاله گفته:

    مزخرفه. این مسیر رو رفتم و همه چیز بد تر شد. حتما نویسنده یا منتشر کننده این مطلب یه آدم حسودو ندیده حتی از دور. گفتن این حرفا قشنگه ولی راهکار نیست. راهکار اینکه. ۱.ازش نترسید و اجازه ندید از حدش فراتر قدم بزاره. توی هر چیزی دخالت کنه و شما پذیرا باشید. ۲.محدوده خودتونو مشخص کنید و بهش اجازه ورود ندید. ۳.اصلا تحسینش نکنین چون متوهم تر میشن و فکر میکنن حق تحقیر و تخریبتونو دارن. ۴. هیچ حرفی از اهداف رویا زندگی مشکلات نزنین کلا هیچی نگین تا نتونن براتون نقشه نابودی بکشن. ۵. مراعاتشو نکنین تا فکر نکنن این وظیفتونه . ۶. ازشون نترسین نترسین نترسین در برابرشون باییستید. ۷.به خاطرشون از خودتون نزنین مثلا چون از شما زشت تره و به خوشگلیتون حسودی میکنه اینطور نشه ک ب خودتون نرسید و آرایش نکنین. ۸.موفقیت هاتونو با صدای بلند جن بگیرین این حق شماست از خودتون دریغ نکنین. ۹. زندگیتونو بکنین و بدون توجه بهش از زندگیتون لذت ببرین. ۱۰ . هیچ اشکالی نداره خورد بشه بشکنه. اینا با نفعشه نه مراعات و ترحم. و نکته آخر زندگی سختی دارین مخصوصا اگه اون فرد حسود در خانوادتون باشه. و وقتی کسی طرف شما نباشه. ولی اینو بدونین که رفتار شما باعث بروز این حسادت شده. و اوج گرفتنش و اجازا ی نشون دادنش. پس کافیه دیگ. باید تغییر کنید.جرعت کنید. نه بگین . و حتی دعوا کنین. اینکار محافظت از خودتونه . مجددا میگم من هر دو مسیر رو رفتم. و بخش نشانه های آدم حسود مقاله درست بود

    پاسخ
  4. عادل
    عادل گفته:

    سلام به نظر من اگر استعدادها توانایی ها و
    پیشرفتاتون رو از آدم حسود مخفی کنید
    توی دردسر نمیفتید من که خودم از دست حسودا خیلی دردسر کشیدم

    پاسخ
  5. فهیمه
    فهیمه گفته:

    یکی از راههای سالم با افراد حسود این است که از نگاه آسیب شناسانه با او رو به رو شویم. مثلا بدانیم که حسد ورزیدن ناشی از عدم موفقیت فرد حسود است. پس اگر بتوانیم گامی هر چند کوچک در جهت موفقیت او برداریم در واقع آبی بر آتش حسد او ریخته ایم. و این گاهی دقیقا بر عکس آن چیزی است که در ابتدا عموما مردم تحریک می شوند که حسادت فرد حسود را بیشتر بر انگیخته کنند. چشم و هم چشمی ها یکی از رفتارهای بیمار گونه و از مثالهایی است که زیاد به چشم می خورد و بهتر است که فرهنگ چشم و هم چشمی را هر روز کاهش دهیم وگرنه خانمان سوز می شود.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.