روش برخورد با افراد مغرور

روش برخورد با افراد مغرور

افراد مغرور یکی از نچسب‌ترین آدم‌هایی هستند که کسی از آن‌ها خوششان نمی‌آید. این افراد با غرور بی‌جای خود بارها به دیگران آسیب می‌رسانند و خودشان مستحق نظر دادن می‌دانند. با این حال به افراد دیگر اجازه نظر دادن نمی‌دهند و اگر خودشان اشتباهی مرتکب شوند، زیر بار مسئولیت آن نمی‌روند. واقعاً که تحمل کردن این افراد کار حضرت ایوب است و تا کی سکوت کنیم تا آن‌ها حق ما را بخورند، با حرف‎‌هایشان ما را آزار دهند، تحقیرمان کنند، جایگاه ما را زیر سوال ببرند؟ یک فرد حرفه‌ای هیچگاه تن به رودربایستی و سکوت بی‌جا نمی‌دهد، افرادی که عزت نفس بالایی دارند قدر خود را می‌شناسند و به این افراد اجازه بی‌احترامی نمی‌دهند. متاسفانه در مدارس و دانشگاه و حتی در خیلی از خانواده‌ها روش برخورد با افراد مغرور را به ما یاد نداده‌اند. به همین دلیل وقتی وارد جامعه می‌شویم در مواجه با افراد مختلف، رفتارهای نادرست از خود نشان می‌دهیم.

در این مقاله از سایت ایرج شرفی، قصد داریم به یکی از زیرمجموعه‌های ارتباط مؤثر یعنی روش برخورد با افراد مغرور بپردازیم.

 

ویژگی افراد مغرور

 

با اعتماد به نفس بالا ظاهر شوید

افراد مغرور به احساسات و نیازهای دیگران توجهی نمی‌کنند و تنها منافع خودشان برایشان مهم است. این افراد از دیگران توقع لطف و مهربانی دارند اما زمانی که نوبت به خودشان می‌رسد، از صحنه محو می‌شوند. در برخورد با این افراد، قدرتمند و با اعتماد به نفس ظاهر شوید، این راهکار، بهترین روش برخورد با افراد مغرور است. آن‌ها از قدرت و اعتماد به نفس دیگران هراس دارند البته شاید این را بروز ندهند.

 شما با اقتدار و اعتماد به نفس خود به او می‌فهمانید که قدش از شما بلندتر نیست و حق زورگویی به شما را ندارد. به تدریج صلابت شما روی او اثر می‌گذارد و زیاد اطراف شمارسه نمی‌زند و سعی بر دستور دادن یا قلدری برای شما نمی‌کند.

 

نقطه ضعف افراد مغرور

 

در برخورد با افراد مغرور نقطه ضعف نشان ندهید

یک جمله زیبا هست که می‌گوید:

مانند ساحل آرام باش تا مانند دریا بی‌قرارت باشند.

یکی از اصول کاریزماتیک و جذابیت، آرام بودن است. معمولاً افرادی که در سطح قدرت بالاتری باشند با هر تنشی به هیجان و ترس نمی‌افتند و با بی‌خیال و بی‌تفاوتی از کنار آن عبور می‌کنند. روش برخورد با افراد مغرور باید طوری باشد که طرف مقابل شما را قدرتمند تصور کند و فکر آزار شما از سرش بیرون برود. نقطه ضعف نشان ندهید و طوری صحبت کنید که انگار کنترل اوضاع‌تان دست خودتان است.

 

ارتباط موثر خود با دیگران را گسترده‌تر کنید

افراد مغرور به شدت دوست دارند در مرکز توجه باشند و دیگران آن‌ها را ستایش کنند. این افراد اگر ببیند شما دوستان زیادی دارید که دورتان جمع می‌شوند و با هم بگو بخند دارید، به شدت عصبانی می‌شود و احساس پوچی می‌کنند. در روش برخورد با افراد مغرور، سعی کنید در جمع با دیگران ارتباط دوستانه برقرار کنید، بخندید، خوش ارتباط باشید، با طنزپردازی جمع را شیفته خود کنید و… بعد از چند دقیقه متوجه می‌شوید که آن فرد مغرور چقدر خلع سلاح شده و چاره‌ای جز عقب نشینی و سکوت ندارد چون شاهد قدرت شما در جمع می‌باشد.

 

نحوه برخورد با افراد مغرور

 

با مهربانی، شرمنده کنید

گذشته از موارد بالا، سعی کنید کمی خودتان را جای فرد مغرور بگذارید. این افراد آنقدر در زندگی سختی کشیده‌اند که برای مقابله با آن، بدترین روش را انتخاب نموده‌اند. افراد مغرور سعی دارند ضعف‌ها و خستگی‌های خود را پشت غرورشان پنهان کنند. در حالی آن‌ها هم انسان هستند و قلب و احساس دارند. گاهی اوقات با مهربانی‌های ناگهانی خود، آن‌ها را شوکه و شرمنده کنید. شاید بعد از مدتی با شما دوست شوند و دیگر آن فرد مغرور اعصاب خورد کن نباشند. این روش برخورد با افراد مغرور را یکبار امتحان کنید و خودتان هم لذت خواهید برد اما مراقب باشید از شما سوء استفاده نکنند.

 

ارتباط موثر با افراد مغرور

 

در برخورد با افراد مغرور حاضرجواب باشید

یک روش‌ برخورد با افراد مغرور، حاضر جوابی است. تاکنون برایتان پیش آمده که فردی در جمع به شما تیکه‌ای بیندازد اما آن لحظه ندانید چه جواب دهید و کلی احساس حقارت کنید؟ این زخم را بارها از افراد مغرور در جمع خورده‌ایم و می‌خوریم. افراد مغرور معمولاً گستاخ هستند و با کلامشان به ما بی‌احترامی می‌کنند. اما با تقویت حاضر جوابی می‌توانیم به موقع جواب‌های کوبنده و دندان شکن بدهیم که زبان طرف مقابل برای نیش و کنایه‌های بعدی بند آید. به جرأت می‌توانم بگویم که یکی از لذت بخش‌ترین کارهای دنیا حاضر جوابی‌های کوبنده است.

 

توجهی که را که دنبالش هستند به آن‌ها ندهید

افراد مغرور برای جلب توجه می‌میرند و حاضرند هر کاری کنند تا مورد تمجید قرار بگیرند. بسیار خب… اگر این خواسته آن‌ها برآورده نشود، بسیار ناراحت می‌شوند. شما با بی‌توجهی خود او را تشنه توجه خود نگه می‌دارید و در واقع می‌فهمد که جلب توجه شما کار راحتی نیست، برای جلب توجه شما باید محترمانه برخورد کند، و متواضع باشد. توجه شما یکی از ذخایر ارتباطی شماست، آن را بیهوده هدر ندهید بلکه هوشمندانه از آن استفاده کنید مخصوصاَ در روش برخورد با افراد مغرور.

 

نحوه برخورد با افراد پرتوقع

 

کم کردن رابطه و زمان با هم بودن

اگر هوا سرد باشد، چه کار می‌کنید؟ ترجیح می‌دهید در خانه گرم و نرم کنار بخاری بنشینید یا همان طور در سرمای بیرون، دندان‌هایتان بلرزد؟ معلوم است که دوست داریم در خانه راحت بنشینیم. پس سعی کنید زیاد با افراد مغرور مواجه نشوید و رابطه خود را با او کمرنگ یا حتی قطع کنید. این افراد فقط به ما حس بد می‌دهند و انرژی ما را پایین می‌آورند بنابراین هر چه از آن‌ها دورتر باشیم بهتر است.

 

جمع‌بندی

دوستان عزیز با ۷ روش برخورد با افراد مغرور آشنا شدید که مجدداً برای به خاطر سپاری شما در ادامه لیست کرده‌ایم:

  1. با اعتماد به نفس بالا ظاهر شوید
  2. نقطه ضعف نشان ندهید
  3. ارتباط موثر خود با دیگران را گسترده‌تر کنید
  4. با مهربانی، شرمنده کنید
  5. حاضرجواب باشید
  6. توجهی که را که دنبالش هستند به آن‌ها ندهید
  7. کم کردن رابطه و زمان با هم بودن

امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد و لذت و آرامش بیشتری از روابط خود کسب کنید.

 

6 پاسخ
    • ثریا شکری پور
      ثریا شکری پور گفته:

      ممنون خانم عروف زاد از نظر ارزشمندتون
      همانطور که در مقاله گفتیم، راهکارهای مختلفی وجود داره که یکی از آن‌ها کم کردن رابطه با شخص مورد نظر است و اینکه خیلی توجه نکنید به ایشان مخصوصا در جمع ها

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.