روش برخورد با افراد منفی و سمی

افراد منفی همه جا هستند و مانند سم به زندگی ما نفوذ می‌کنند. ما باید روش برخورد با افراد منفی را بدانیم در غیر این صورت آرامش و پیشرفت خودمان را از دست می‌دهیم. دیروز قراری که با یک خانم داشتم را قطع کردم. قرار بود با دختر ایشان در سه درس تخصصی گسسته، فیزیک و هندسه تدریس خصوصی داشته باشم. به من اعتماد داشت چون دختر بزرگش هم با تدریس من قبول شد. اما این خانم بسیار منفی بودند، دائم غر می‌زدند، در برنامه ریزی و روش من دخالت می‌کردند، پول کم پرداخت می‌کردند و تمام انرژی و زمان من را هدر می‌دادند. متوجه شدم که ادامه دادن تنها به قیمت آرامش، زمان و اعتبار خودم تمام می‌شود. بنابراین آب پاکی را روی دست ایشان ریختم و گفتم «برای تدریس دخترتون به فکر معلم دیگه‌ای باشین» و تمام!

شما هم با چنین افرادی مواجه شده‌اید؟ آدم‌های منفی و سمی به شکل‌های مختلف در زندگی ما وارد می‌شوند و آرامش، امید، انگیزه و پیشرفت ما را می‌خورند. خیلی مراقب باشید و بدانید چطور با آن‌ها رفتار کنید. در ادامه ۷ روش برخورد با افرد منفی را آورده‌ایم که کمک می‌کنند در برابر این افراد واکسینه شوید و اجازه ندهید که حال شما را خراب کنند. با ما همراه باشید.

 

برخورد با افراد بد بین

 

ویژگی افراد منفی

افراد منفی ظاهر عجیب و غریبی ندارند و مثل من و شما آدم هستند اما رفتارهای خاصی دارند که باعث می‌شود حال ما نسبت به خودمان و زندگی بد شود. این افراد:

  • همیشه نگران هستند و انتظار بدترین نتیجه ممکن را دارند. مثلاً فردی که هیچ وقت غذای بیرون نمی‌خورد چون از مسموم و بستری شدن در بیمارستان می‌ترسد!
  • برای دیگران تعیین تکلیف می‌کنند مثلاً «تو باید میرفتی پزشکی می‌خوندی… از همون اول چرا نرفتی تربیت معلم که الان حقوق بگیر بودی و بیمه داشتی… به نظرم رشته معماری برات بهتر از کامپیوتر بود… اصلاً برو ازدواج کن…».
  • انتقاد پذیر نیستند و حتی اگر از آن‌ها حُسن جویی و تمجید کنیم باز هم ناراحت می‌شوند و منظور ما را بد برداشت می‌کنند.
  • پیگیر اخبار منفی هستند و همیشه اخبار منفی ابلاغ می‌کنند مثلاً فلان جا سیل آمده، سه نفر در یک درگیری کشته شدند، دزد فلان خانه را سرقت کرده و… . شنیدن و دیدن اخبار منفی ناخودآگاه ما را افسرده و ناامید می‌کند.
  • از خارج شدن از منطقه امن هراس دارند و نمی‌خواهند با ترس‌ها و چالش‌ها رو به رو شوند. همیشه می‌ترسند موفق نشوند و از عهده حل مسائل برنیایند.
  • همیشه افراد دیگر شاکی هستند و غُر می‌زنند. از رئیس بداخلاق و پدر و مادر سخت گیر، همسر خود شکایت دارند و اراده و کم همتی خود را نمی‌بینند.

این افراد سمی هستند و نه تنها به شما بلکه به خودشان هم آسیب می‌رسانند، بهتر است روش برخورد با افراد منفی را مسلط باشید که هم زندگی خود را کنترل کنید هم کمکی برای بهتر شدن حال آن‌ها باشید.

 

ویژگی های افراد منفی گرا

 

چگونه با افراد منفی و سمی رفتار کنیم؟

بعضی از افراد منفی فقط به دنبال یک نفر هستند که حال بد خود را به او انتقال دهند و حال خودشان بهتر شود. تصور کنید که کیسه زباله خود را بیاورند و در خانه شما بگذارند تا خودشان از شر بوی آن خلاص شوند در حالی که خانه شما آلوده می‌شود! به نظرتان این کار درست است؟ نه هرگز. نه خودمان این کار را کنیم و نه اجازه دهیم دیگران این کار را کنند. البته روش برخورد با افراد منفی، پرخاشگری و مشاجره نیست. حتماً می‌پرسید پس چکار کنیم؟ من هم می‌گویم ادامه مقاله را باد دقت بخوانید:

 

با افراد منفی و سمی چگونه رفتار کنیم

 

دوری از افراد منفی باف

الان که در حال نوشتن این مقاله هستم، ارتباطم را با یکی از نزدیکانم قطع کردم چرا که دائم از ازدواج و جهیزیه صحبت می‌کرد و کاملاً با اهداف من مغایرت داشت، ضمن اینکه در یکی از مهم‌ترین تصمیم‌گیری‌های زندگی‌ام با حرف‌های او به دردسر افتادم که هنوز پیگیر رفع آن هستم. از افراد منفی و سمی دوری کنید. عمر ما آنقدر طولانی نیست که بگوییم «عیب نداره این ۷۰ سال رو تلف کنیم و ۱۲۰ سال بعد رو درستش کنیم»!

 

دوری کردن از افراد منفی و سمی

 

موضوع را عوض کنید

حذف آدمهای منفی همیشه امکان پذیر نیست، شاید فرد مورد نظر از خانواده شما باشد و نتوانید او را کامل حذف کنید. در این مواقع بهترین روش برخورد با افراد منفی، این است که هر موقع لب به منفی بافی گشود، بحث را عوض کنید. البته عوض کردن موضوع گفتگو در این مواقع ممکن است باعث ناراحتی مخاطب شود. بهتر است ابتدا با او همدلی کنید سپس جهت صحبت را تغییر دهید. مثلاً بگویید «می‌فهممت واقعاً سخته… راستی پروژه جدیدت رو تبریک میگم خیلی خوب گرفتیشا…».

 

تغییر موضوع گفتگو

 

به اندازه دلسوزی کنید

روش برخورد با افراد منفی به معنی بد رفتاری نیست، شاید بهتر باشد گاهی اوقات با آن‌ها همدردی کنید و کمک حالشان باشید البته تا جایی که به خودتان لطمه‌ای وارد نشود. به این فکر کنیم که شاید روزی خودمان هم به همدلی آن‌ها نیاز داشته باشیم و با محبت امروزمان می‌توانیم محبت برای فردای خودمان ذخیره کنیم.

 

روش برخورد با افراد منفی و سمی

 

سیستم پشتیبان برای خود بسازید

بعضی از افراد منفی به دلیل کمبودهایی که در گذشته داشتند، دائم می‌خواهند خود را بالاتر و بهتر از بقیه نشان دهند و کار بقیه را بی‌ارزش جلوه کنند. برای خودم بارها پیش آمده که یکی از نزدیکانم مرا با سایر دخترهای فامیل مقایسه می‌کند و می‌گوید «یاد بگیر اونا ازدواج کردن و سر و سامان گرفتند… اما تو هنوز مجردی». در حالی که من تحصیلاتم را ادامه دادم و به دانشگاه رفتم و اکنون شاغل هستم چون باور داشتم که می‌توانم زندگی متفاوت‌تر و بهتری برای خودم بسازم.

چیزی که ما را در مسیر رسیدن به اهداف نگه می‌دارد، باورهای ماست و یکی از بهترین چیزهایی که باور ما را تقویت می‌کند، مرور دستاوردها و افتخارات گذشته است. مثلاً زمانی که بازار اوضاع خوبی ندارد، ناامید نشوید و به این فکر کنید در گذشته در چه روزهای سختی چه کارهایی کردید که باعث شد درآمد بیشتری داشته باشید. لوح‌ها، تقدیرنامه‌ها، جایزه‌ها، پیام تبریک دوستان و… هر کدام می‌توان سیستم پشتیبان برای شما باشند.

 

روش های برخورد با افراد سمی

 

کی باید کوتاه بیایید؟

شاید گاهی اوقات بهتر باشد که کوتاه بیاییم اما چه موقع این روش برخورد با افراد منفی، درست است؟ به عبارت دیگر از کجا بفهمیم که چه موقع باید این کار را انجام دهیم؟

  • آیا دوباره این آدم را می‌بینم یا نه؟
  • آیا ممکن است باز هم این موضوع تکرار شود یا نه؟
  • خودم به او تذکر دهم بهتر است یا فرد دیگری تذکر دهد؟
  • عمداً این رفتار را دارد یا سهواً؟
  • آیا اصلاً امکان تغییر وجود دارد یا نه؟

 

کوتاه آمدن در برابر افراد منفی

 

از انتقاد شنیدن نترسید

دوری از آدمهای انرژی منفی همیشه هم بد نیست و می‌تواند دید ما را نسبت به نکاتی که توجه نداشتیم، باز کند. از انتقاد این افراد نترسید و از انتقاد آن‌ها استقبال کنید شاید جایی نکته‌ای در کارها و رفتارتان هست که خودتان خبر ندارید اما از زبان فرد دیگری بشنوید و آن را اصلاح کنید.

 

انتقاد افراد منفی

 

دعوت به مسئولیت پذیری

شاید بهتر باشد به مخاطب یادآوری کنیم که نشستن و غر زدن هیچ فایده‌ای ندارد و باید مسئولیت کار خودش را بپذیرد. مثلاً اینکه «رئیسم بداخلاقه… همسرم لجبازه… فلان مریضی رو گرفتم… تو سرمایه گذاری شکست خوردم» به او یادآوری کنیم که خودش این انتخاب‌ها را کرده و الان باید راه حل مناسبی پیدا کند.

 

تکنیک برخورد با افراد منفی

 

بهترین روش برخورد با افراد بدقلق

افراد منفی همیشه و همه جا هستند و باعث می‌شوند که حال ما نسبت به خودمان و زندگی‌مان بد شود. از افراد سمی باید دوری کنیم و اگر امکانش نیست، روش برخورد با افراد منفی را یاد بگیریم. در این مقاله با ۷ روش روش برخورد با این افراد بد قلق آشنا شدید. اگر روش دیگری هم مد نظرتان هست، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.