۱۰ برخورد با افراد پر حرف

به شخصه بارها و بارها با افراد پر حرف مواجه شده‌ام و هر بار زمان و انرژی‌ام هدر رفت و تنها چیزی که برای خودم باقی ماند، سرزنش و استرس بابت کارهای عقب افتاده‌ام بود! شما تا کنون با افراد پر حرف مواجه شده‌اید؟ و ندانید چطور از دست او فرار کنید و دائم به ساعت گوشی خود نگاه کنید و حرص بخورید؟ برخورد با افراد پرحرف یکی از مهارت‌هایی است که در این مواقع به کمک می‌آید.

افراد پر حرف معمولاً از روی عادت پرحرفی می‌کنند و قصد آزار ندارند اما ما هم وقت و انرژی خود را از سر راه نیاورده‌ایم (کمی عصبانی هستم 😊)! اگر همکارمان پرحرفی کند و وقت ما را بگیرد، در نهایت خودمان مسئول کم کاری در مقابل مدیر هستیم! اگر زیاد پشت تلفن صحبت کنیم و حواسمان به مشتری نباشد، مشتری می‌رود و خودمان از درآمد می‌افتیم و… .

برخورد با افراد پر حرف یکی دیگر از مجموعه مهارت‌های مدیریت افراد بدقلق است که در ادامه ۹ مورد از مؤثرترین آن‌ها را آورده‌ایم. بخوانید و استفاده کنید و از این پس نگران مواجه شدن با این افراد نباشید!

 

از اول بگوییم که محدودیت زمانی داریم!

ای کاش این راه حل را زودتر می‌دانستم و خود استفاده می‌کردم! یکی از بهترین این است که رُک و پوست کَنده از ابتدا به مخاطب بگویم محدودیت زمانی داریم. مثلاً دوستتان به شما زنگ می‎زند و عجله هم دارید، می‌توانید بگویید:

شما: چقدر خوشحال شدم صدات رو شنیدم. من چون جایی کار دارم نمی‌تونم بیشتر از یک ربع صحبت کنم.

بعد از یک ربع خیلی دوستانه بگویید: فلانی جان من باید برم دیگه… کار دارم… ممنون تماس گرفتی.

به همین راحتی!

حتی در صحبت‌های حضوری هم می‌توانید این روش را استفاده کنید و محدودیتی ندارد. مزیت این روش آن است که از ابتدا اتمام حجت کرده‌اید و جای ناراحتی و دلخوری باقی نمی‌ماند.

 

محدودیت زمانی را یادآوری کنیم!

یکی از روش‌های برخورد با افراد پر حرف این است که محدودیت زمانی را یادآوری کنیم چون آنقدر غرق صحبت کردن می‌شوند که یادشان می‌رود چقدر صحبت کرده‌اند و فکر می‌کنند هنوز هم کم حرف زده‌اند! میان کلام او خیلی مؤدبانه محدودیت زمانی را یادآوری کنیم:

«خانم/ آقای فلانی چون بهتون گفته بودم ۱ ربع دیگه، الان تموم شده. اگر اجازه بدین بریم سر بحث اصلی»!

گاهی اوقات افراد منفی باف آنقدر از شرایط ناله و شکایت می‌کنند که با این روش هم می‌توان آن‌ها را مدیریت کرد. البته در مقاله نحوه رفتار با افراد منفی باف، روش‌های برخورد با آن‌ها را کامل توضیح داده‌ایم.

 

نحوه برخورد با افراد پر حرف

 

موضوع صحبت را عوض کنیم با کلمات انتهایی!

اگر فکر می‌کنیم رُک بودن کمی برایتان سخت است یا صلاح نمی‌دانید که مستقیماً محدودیت زمانی مشخص کنید، سعی کنید موضوع صحبت را تغییر دهید و کنترل گفتگو را در دست بگیرید. یکی از بهترین روش‌ها برای عوض کردن موضوع گفتگو، استفاده از کلمات انتهای مخاطب است. مثلاً اگر گفت «…. آره داشتم پنیر داخل لقمه میذاشتم که… » شما هم سریع شیرجه بزنید و کلمه پنیر یا لقمه را بردارید و بلافاصله با یک جمله که این کلمات در آن هست، صحبت او را تمام کنید و وارد بحث دیگری شوید!

مخاطب: آره داشتم می‌گفتم بعد از اینکه رفتیم خونه فلانی، فلانی رو دیدم و چقدرم پوز می‌داد… یه ساعت طلا خریده بود…

شما: گفتی ساعت… یادم افتاد الان باید برم فلان جا… عزیزم زیاد با فلانی نَگَرد که با حرفاش حالت بد نشه… منم برم دیگه.

 

کنترل پر حرفی مخاطب

 

با سوال مناسب هدایتش کنیم!

در گفتگو، طرفی قدرت بیشتر دارد که سؤال می‌پرسد و بیشتر گوش می‌دهد!

یکی از روش‌های برخورد با افراد پر حرف، پرسیدن سؤال مناسب است. شما با سؤال کردن می‌توانید کنترل مکالمه را در دست بگیرید و مخاطب را به جهت مورد نظر خود سوق دهید. البته باید سؤالی بپرسید که باعث شود مخاطب کمتر صحبت کند نه اینکه تازه به یادش آورید که پارسال عید نوروز کجا رفته بود و دوباره از نو شروع کند به داستان تعریف کردن!

سوالات باز که مخاطب برای جواب دادن نیاز به توضیح دارد، نپرسید. با دو سؤال بسته می‌توانید مخاطب را وارد یک گود دیگر کنید و بعد از آن سریع مکالمه را تمام کنید.

سؤال اشتباه: حالا چرا رفتی اونجا؟ چی شد که رفتی؟

سؤال مناسب: رفتی اونجا؟ تنها بودی؟ خب اشکال نداره حالا الان زیاد بهش فکر نکن دیگه (و تمام).

دقت کنید که بعد از دو سؤال بسته، چطور موضوع مکالمه را بستیم.

 

برخورد با افراد پر حرف

 

تعارفش را رد نکنیم!

گاهی اوقات افراد پر حرف بعد از اینکه خودشان هم از حرف زدن خسته می‌شوند، می‌گویند «ببخشید تروخدا… وقتتون گرفتم… سرتون رو درد آوردم… ». در این مواقع بهترین فرصت برای قطع گفتگو است. البته از آنجایی که ما ایرانی‌ها به شدت تعارفی هستیم ممکن است در رودربایستی بیفتیم و اصلاً به روی مبارک خودمان نیاوریم. اما تعارف زورکی و رودربایستی فقط باعث دلخوری می‌شود.

در این مواقع نگویید «نه، خواهش می‌کنم»! بگویید «من عذرخواهی میکنم… چون یه کاری دارم باید برم. نمیتونم صحبت کنم». با این کار نه وقت خودتان گرفته می‌شود و نه از طرف مقابل دلخور می‌شوید که وقتتان را گرفته است.

 

 

از قطع حرف‌هایش نترسیم!

گاهی اوقات آخرین راه تنها راه است! اگر مخاطب دائم در حال صحبت کردن بود و حتی فرصت نفس کشیدن نه به خودش و نه به ما نداد، هیچ اشکالی ندارد که کلامش را قطع کنیم. البته شاید بعضی از افراد زود رنج باشند و ناراحت شوند، بهتر است با ملایمت و ادب این کار را انجام دهیم. تا کنون چنین تجربه‌ای داشته‌اید؟

 

روش رفتار با افراد پر حرف

 

شنونده خوبی برای حرف‌هایش نباشیم!

یکی از روش‌های برخورد با افراد پر حرف این است که شنونده خوبی برای حرف‌هایشان نباشیم!

در مقاله‌های دیگر از سایت، بارها به گوش دادن فعالانه تاکید کرده‌ایم و گفته‌ایم اگر می‌خواهیم فردی به صحبت کردن و ادامه ارتباط با ما علاقمند شود، با گوش دادن دلش را به دست آوریم. اما این بار می‌گوییم شنونده خوبی نباشید! اگر به فرد پر حرف با علاقه گوش دهید، راغب می‌شود بیشتر صحبت کند! آیا این چیزی است که شما می‌خواهید؟ قطعاً نه!

در مقاله گوش دادن فعالانه به تکنیک‌های آن اشاره کرده‌ایم و شما دقیقاً باید برعکس عمل کنید. یعنی ارتباط چشمی خوب نداشته باشید، دائم به ساعت نگاه کنید، تأیید نکنید و… .

 

طرز برخورد با افراد پر حرف

 

حد و مرز مشخص کنیم!

آنقدر بابت این موضوع از یکی از همکارانم ضربه خورده‌ام که اگر بخواهم برایتان تعریف کنم، باید تا فردا من بنویسم و شما هم تا فردا بخوانید! فقط در همین حد بگویم که آنقدر به پر حرفی‌های همکارم در رابطه با مسائل خانوادگی‌ و مشکلات مالی‌اش گوش دادم که ساکت بودن من او را دچار سوء تفاهم کرد. طوری که در محیط کار تمرکز من را مختل می‌کرد و تمایلم را به کار از دست داده بودم. از طرفی دائم به بنده القا می‌کرد که باید برای حل مشکلات مالی‌اش به او کمک کنم گویا وظیفه‌ام بود! در نهایت با لطف خدا و برنامه ریزی مدیر، توانستم خود را از او جدا و دور کنم.

سعی کنیم در روابطمان حد و مرز مشخص کنیم تا هر دو طرف در امنیت و آرامش زندگی کنیم ضمن اینکه بعدها به اختلاف و کدورت منجر نشود.

 

روش برخورد با افراد پر حرف

 

کمی مهربان باشیم!

تا اینجا تکنیک‌های مختلف برای برخورد با افراد پر حرف معرفی کردیم. اما شاید بهتر باشد گاهی اوقات مهربان باشیم و بگذاریم طرف مقابل حرف‌هایش را بزند. این نکته در روابط بلند مدت مثلاً خانواده خیلی اهمیت دارد و در واقع وظیفه ما محسوب می‌شود.

 

مهربانی با فرد پر حرف

 

سخن آخر

نوش جانتان! با ۹ تکنیک اصولی و حرفه‌ای برخورد با افراد پر حرف آشنا شده‌اید. امیدوارم که برای شما مفید واقع شود. اگر پیشنهاد و نظر یا انتقاد هم دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.