آموزش کامل فن بیان در خواستگاری 💕

بالاخره رسیدیم به یکی از مهم‌ترین کاربردهای فن بیان! آن هم چه کاربرد شیرین و جذابی، «فن بیان در خواستگاری»!😍

یادم هست استادی داشتم که سر کلاس، داستان‌های شخصی زیادی از خود تعریف می‌کرد. یک بار اشاره کرد که در دوران جوانی ۱۳ بار خواستگاری‌های مختلف رفت تا بالاخره با همسر مناسب خود ازادواج کرد. ایشان بسیار باتجربه و کارکشته شده بودند و به دانشجوهای پسر توصیه می‌کردند «اگه دیدین که خواستگاری داره منتفی میشه، زرنگ باشین و بین بحث‌های دو خانواده از فرصت استفاده کنین و موز بخورین» 😅!

البته این استاد عزیز شوخی می‌کردند و منظور خاصی نداشتند. امیدواریم همه جوانان به آرزوی قشنگ خود برسند و با فردی که دوست دارند ازدواج کنند.💕

ما هر چقدر هم اصطلاحاً بچه مثبت، تحصیل کرده، خوشگل و پولدار باشیم اما اگر به آداب و فن بیان در خواستگاری آگاه نباشیم امکان دارد اشتباهی از خود یا خانواده ما سر بزند که طرف مقابل را دلگیر کند، از تصمیمش منصرف شود و رویاهای ما هم دود شوند! 💘 آداب خواستگاری مثلاً اینکه برای جلسه خواستگاری چه بپوشیم، در جلسه خواستگاری چه سوالاتی بپرسیم و چگونه خود را معرفی کنیم.

یک جمله معروف هست که می‌گوید:

«آماده نشدن برای چیزی، آماده شدن برای شکست است!»

نه فقط برای فن بیان در خواستگاری، کلاً در هر کاری اگر می‌خواهیم موفق شویم، باید از قبل برای آن برنامه ریزی و چشم‌انداز داشته باشیم و طبق آن قدم برداریم. در غیر این صورت باد روزگار ما را با خود به هر جا که بخواهد می‌بَرَد.

در ادامه این مقاله از سایت ایرج شرفی، به مهم‌ترین آداب و فن بیان در خواستگاری می‌پردازیم تا دو طرف به شناخت معقولی نسبت به هم برسند و تصمیم درست برای آینده بگیرند.

 

فن بیان در خواستگاری

 

 

برنامه ریزی برای روز خواستگاری

خواستگاری پویا از نغمه در سریال ترانه مادری، یک نمونه از خواستگاریِ بدون آداب است. اگر می‌خواهید جواب منفی بشنوید مانند پویا عمل کنید یعنی بدون هماهنگی قبلی نغمه (یا عشق خود) را در خیابان غافلگیر کنید و به او یک کادوی گران و غیر معقول بدهید! همان جا هم بروید سر اصل مطلب! بسیار خب… جواب عروس خانم هم مشخص است و چیزی هم که عوض دارد گله ندارد!😐

 

 

رفتار دختر و پسر در جلسه خواستگاری روی نظر طرف مقابل تاثیر دارد. لطفاً این جلسه مهم را جدی بگیرید و برای آن برنامه ریزی کنید:

تماس بگیرید و روز و ساعت را با خانواده طرف مقابل هماهنگ کنید. روز موعود هم ترافیک و معطلی بین راه را در نظر داشته باشید و کمی زودتر راه بیفتید که به موقع به جلسه برسید. وقت شناسی شما، نشان از مسئولیت پذیری شما دارد.

این مطلب را بخوانید: آداب مکالمه تلفنی صحیح

 

استخراج سوالات متداول در جلسه خواستگاری

یک آدم فرز و باهوش در این موقعیت‌ها برای تقویت فن بیان در خواستگاری چکار می‌کند؟ احسنت… از قبل لیست سؤالات متداول در جلسه خواستگاری را پیدا می‌کند و بعد با این لیست چکار می‌کند؟ سوالات که به تنهایی دردی دوا نمی‌کنند، باید جواب همه سؤالات را هم با کلمات باکلاس و لفظ قلم، پیدا کند.

اما افرادی که در دوره فن بیان و سخنرانی ما شرکت کرده‌اند، می‌دانند که متن سخنرانی بدون تمرین، معجزه‌ای رقم نمی‌زند. اگر می‌خواهید با فن بیان در خواستگاری، دیگران را شیفته خود کنید، باید از قبل مقابل دوربین یا آینه تمرین کنید. تمرین کردن به شما کمک می‌کند در موقعیت اصلی، روان، جذاب و بدون تُپُق صحبت کند.

این مطلب را هم بخوانید: حذف تیکه کلام ها

 

سوالات متداول در خواستگاری

 

برای جلسه خواستگاری چی بپوشیم؟

نمی‌خواهم یک نسخه برای همه تجویز کنم و بگویم برای جلسه خواستگاری چه بپوشیم، قطعاً خودتان بهتر می‌دانید چه ظاهری مناسب است اما سعی کنید لباس‌های زرق و برق دار که حالت خودنمایی دارد نپوشید! زیورآلات مانند ساعت و دستبند هم در حد کاربردی بپوشید نه تجملاتی! در مقاله آراستگی و نوع پوشش، ویژگی‌های یک ظاهر حرفه‌ای و شیک را توصیف کرده‌ایم.

پوشش و رفتار دختر در جلسه خواستگاری بهتر است با نجابت بیشتری همراه باشد.

 

جلسه خواستگاری چی بپوشیم

 

نکات مهم فن بیان در خواستگاری

تصور کنید که در جلسه خواستگاری هستید. تمامی مراحلی که در ادامه می‌گویم که در ذهن خود اجرا کنید و حتی اگر ایده جدیدی به نظرتان آمد، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید:

 

فن بیان و احوالپرسی در جلسه خواستگاری

یک موقعیت وجود دارد که اگر به خوبی در آن عمل کنید، می‌درخشید و خیلی زود دیگران را به خود جذب خواهید کرد. آن موقعیت هم جایی نیست به جز «احوالپرسی کردن». متأسفانه ما ایرانی‌ها افتضاح احوالپرسی می‌کنیم و اشتباهاتی را به زبان می‌آوریم که گاهاً از آن بی‌خبریم.

اگر واقعاً فن بیان در خواستگاری برایتان مهم است و نمی‌خواهید دامنگیر این اشتباهات شوید، مقاله سلام و احوالپرسی حرفه‌ای را بخوانید در غیر این صورت ادامه مقاله را هم نخوانید!

 

نشستن در جای مناسب

اجازه دهید بزرگترها بالای مجلس بنشینند و عروس و داماد هم تا حد امکان رو به رو یا کنار هم ننشینند. رعایت این نکته نشان از احترام و ادب شما دارد که باعث می‌شود خانواده‌ها بدانند که شما عجول نیستید و فهمیده هستید.

 

باز کردن سر صحبت در جلسه خواستگاری

سخت‌ترین کار در خواستگاری، باز کردن سر صحبت است و اتفاقاً اهمیت فن بیان در خواستگاری، اینجا پررنگ‌تر می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم باز کردن سر صحبت را به فردی از خانواده بسپارید که خوش صحبت است و می‌توانید با خوش زبانی و شوخ طبعی برود سر اصل مطلب!

البته مهارت باز کردن سر صحبت، تُحفِه‌ای نیست که از آسمان برای همان یک نفر نازل شده باشد، شما خودتان هم می‌توانید این مهارت را به دست آورید و خودتان سر صحبت را آنطور که صلاح می‌دانید باز کنید. در مقاله باز کردن سر صحبت، ۵ روش آسان را شرح داده‌ایم.

 

رفتار دختر در جلسه خواستگاری

 

معرفی خودمان

هر چه از فن بیان در خواستگاری یاد می‌گیرید به یک طرف، نحوه معرفی کردن خودتان به یک طرف دیگر! این موضوع خیلی مهم است و سعی کنید بارها و بارها مقابل آینه یا دوربین، این موقعیت حساس را تمرین کنید.

معمولاً نگرانی آقایان در معرفی خود این است که «مبادا بگویند چه شغلیه که داری… چرا هنوز سربازی نرفتی… دانشگاهی که خوندی به درد نمیخوره… چقدر بی‌عرضه‌ای که خونه و ماشین نداری هنوز! بیمه نداری پس دختر ما رو هم فراموش کن!».

اما شما می‌توانید طوری خودتان را معرفی کنید که رضایت خانواده دختر را جلب کنید و این کاملاً به خود شما بستگی دارد. به نقاط قوت و دستاوردهای مهمی اشاره کنید که به درد ازدواج می‌خورد تا به شما اعتماد کنند. مقاله معرفی خود را حتماً مطالعه کنید.

 

شوخی در جلسه خواستگاری

یک خانمی از خاطرات خواستگاری‌هایش تعریف می‌کرد:

یه خواستگاره اومد بعد وقتی مامانم چایی اورد  با خنده گفتم فقط یه ایرانی میتونه تو هوای ۴۰ درجه چایی بخوره‌. اونم خندید اما مادرش نکاه عاقل اندر سفیه بهم انداخت!

شوخی کردن یک کار حساس است و سعی کنید تا زمانی که صمیمیت کافی بین دو خانواده شکل نگرفته، از شوخی بپرهیزید. شوخ طبعی یک چاشنی جذاب و بی‌نظیر برای فن بیان در خواستگاری است اما ریسک هم دارد.

اگر می‌خواهید در ارتباط سازی با دیگران طرد نشوید، نکته زیر را از دست ندهید:

 

حال اگر ناخواسته یا خواسته، حرفی زدید که فضای خواستگاری را تاریک کرد، سریعاً بحث را عوض کنید. در مقاله چگونه موضوع بحث را عوض کنیم، با تکنیک‌هایی آشنا می‌شوید که خیلی زیرآبی‌وار موضوع بحث را عوض کنید.

 

جملات مرگبار در جلسه خواستگاری (جملات ممنوعه)

  • دختر ما خواستگار دکتر، مهندس و وزیر داشته اما رد کرده: این جمله دو ذهنیت منفی نسبت به دختر خانم به وجود می‌آورد: «چقدر ظاهر بینه و فقط به جایگاه و موقعیت توجه میکنه» و «اگه خواستگارها خوب بودن پس چرا ازدواج نکرد؟».
  • ببینیم پسرمون دخترتون رو میپسنده یا نه: اگر حتی به اندازه یک نخ سوزن هم با فن بیان در خواستگاری آشنا باشیم، فکر این جمله هم به سرمان نباید بزند. این جمله نشان می‌دهد که داماد مستبد و خودرای است!
  • کارِ خونه برای زن و کار بیرون برای مرد: در دنیای امروز، آنقدر آدم فهمیده و روشن فکر زیاد شده است که کمتر کسی این باور سنتی را دارد.
  • دیگر چه جملاتی به نظر شما ممنوعه است؟ در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مراقب باشید که این جملات ممنوعه را در جلسه خواستگاری به زبان نیاورید.

 

جملات ممنوعه در خواستگاری

 

دروغ گفتن

به قول شاعر:

گر خشت اول را نهی کج             تا ثریا می‌رود دیوار کج

بدترین اشتباهِ فن بیان در خواستگاری دروغ گفتن است اما ماه همیشه پشت ابر پنهان نمی‌ماند و بالاخره روزی دروغ ما برملا می‌شود. دروغ گفتن چیزی جز ترس و شرم برای گوینده ندارد. ترس از این جهت که مبادا دستش رو شود و شرمندگی بعد از آن هم تا آخر عمر با آدم همراه است. چرا عاقل کند کاری که باز آید پشیمانی؟!

فردی که عزت نفس بالا دارد هیچگاه متوسل به دروغ نمی‌شود و برای خانواده، شغل، محل تولد و زندگی و چهره خودش ارزش قائل است.

به نظرتان با صداقت، اعتماد و احترام بیشتری جلب می‌کنیم یا با دروغ؟

خوب است که رفتار دختر در جلسه خواستگاری با گفتار آن‌ها همخوانی داشته باشد. رفتار پسر در جلسه خواستگاری نیز همینطور.

 

دروغ گفتن در خواستگاری

 

نه گفتن و نه شنیدن

«نه گفتن» یکی از نکات مهم فن بیان در خواستگاری است. اگر واقعاً جوابتان مثبت نیست، طرف مقابل را منتظر نگذارید و همان موقع جواب آخر را بگوییم. متأسفانه اکثر ما به «نه گفتن در خواستگاری» مسلط نیستیم و طوری جواب می‌دهیم که طرف مقابل از درخواست و پیشنهاد خود شرمنده و حقیر می‌شود.

در ویدئوی زیر با نحوه نه گفتن اصولی آشنا می‌شویم:

 

 

همچنین شنیدن جواب «نه» سخت است اما بدانیم به همان اندازه که ما حق داریم درخواست کنیم، طرف مقابل هم حق دارد نه بگوید چون فقط زندگی ما نیست، زندگی او هم هست.

 

گوش دادن فعالانه لازمه فن بیان در خواستگاری

می‌دانید گوش دادن یکی از ویژگی‌های افراد کاریزماتیک است؟ ما فکر می‌کنیم فن بیان در خواستگاری یعنی فقط خوب حرف بزنیم، اما این همه داستان نیست! اتفاقاً گوینده خوب کسی است که در قدم اول، خوب گوش می‌دهد.

اگر گوش دادن فعالانه را در جلسه خواستگاری اجرا کنید خواهید دید که طرف مقابل چقدر از صحبت کردن با شما لذت می‌برد و با شما اتفاق نظر بیشتری خواهد داشت. این موضوع آنقدر مهم است که در مقاله گوش دادن فعالانه به طور کامل تکنیک‌های مربوط به آن را شرح داده‌ایم.

 

گوش دادن فعال

 

خداحافظی حرفه ای

حس خوب هنگام خداحافظی، یاد ما را در قلب و ذهن مخاطب حک می‌کند و اشتیاقش برای دیدار بعدی با ما بیشتر می‌شود. هیچ اجباری نیست که اصول خداحافظی حرفه ای را رعایت کنیم. اما اگر می‌خواهیم تاثیرگذار باشیم، در نظر دیگران به خوش صحبتی و زیبایی یاد شویم، تکنیک‌های ارتباط موثر تنها راه حل ما هستند.

۴ تکنیک مهم که در مقاله خداحافظی حرفه‌ا‌ی آورده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم مانند آیه قرآن حفظ کنید و به استفاده آن‌ها خود را عادت دهید.

 

اهمیت خداحافظی

 

جلسه خواستگاری چی بپرسیم؟

یک کتاب عالی برای تقویت فن بیان در خواستگاری می‌شناسم که کمک می‌کند در جلسه خواستگاری سوالات هوشمندانه و هدفمند بپرسیم تا به شناخت درستی نسبت به طرف مقابل برسیم.

 

کتاب ۳۳ سؤالی که باید در جلسه خواستگاری بپرسید

این روزها ازدواج‌ها سخت شده چون به راحتی نمی‌شود به دیگری اعتماد کرد. ازدواج موفق ازدواجی است که دو طرف با شناخت تصمیم بگیرند نه صرفاً از روی احساس یا اجبار یا منفعت!

در کتاب ۳۳ سوالی که باید در جلسه خواستگاری پرسید، سوالات متداول و مهم در جلسه خواستگاری مطرح شده که به شدت پیشنهاد می‌کنم مطالعه کنید. این کتاب را از سایت فیدیبو می‌توانید تهیه کنید.

 

بهترین روش تقویت فن بیان در خواستگاری

فن بیان تنها به جلسه خواستگاری محدود نمی‌شود. فردی که فن بیان خوب دارد، تحت هر شرایطی خوب صحبت می‌کند، چه جلسه خواستگاری، چه کاری چه دوستانه و… .

با کسب مهارت فن بیان و سخنرانی می‌توانید در هر موقعیتی بدرخشید و اعتبار بیشتری کسب کنید. مهارتی که تا آخر عمر برای شما سود و نفع دارد.

مجموعه ایرج شرفی با بیش از ۵ سال تجربه تخصصی در زمینه هوش کلامی و فن بیان، دوره بی‌نظیر فن بیان سخنرانی را آماده کرده است و که در آن با به روز‌ترین و مؤثرترین تکنیک‌های فن بیان، آشنا می‌شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی دوره فن بیان و سخنرانی کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.