معرفی کتاب اثر مرکب

معرفی کتاب اثر مرکب | تنها فرمول تضمینی و درست برای موفق شدن

یکی از معروف‌ترین، جذاب‌ترین، اثرگذارترین و بهترین کتاب‌ها در زمینه موفقیت، کتاب اثر مرکب به قلم اسطوره موفقیت آقای دارن هاردی است. هر فرد سرشناسی این کتاب را چندین بار خوانده است یا بدون آنکه روحش خبر داشته باشد مطابق با اصول و قواعدی که برای هدف‌گذاری و تقویت اراده در این کتاب آمده، عمل می‌کند. خودم تاکنون کتاب اثر مرکب را ۴ بار مطالعه کرده‌ام و الان هم که در حال نوشتن این مقاله هستم، تصمیم دارم مجدداً آن را بخوانم.

«اثر مرکب» مانند سایه در زندگی ما را تعقیب می‌کند و کوچکترین کاری مانند چک کردن موبایل هم می‌تواند ما را از مسیر اهدافمان دور کند. آقای دارن هاردی با آموزش دادن قوانین «اثر مرکب» به منشی خودش، از او یک ثروتمند ساخت! جالب‌ترین قسمت آنجایی است که به شما ترفندی یاد می‌دهد که با یک دفترچه ساده، هدیه‌ای بهتر از BMW را به همسر خود دهید و تا آخر عمر عاشق شما بماند!

 در این مقاله سه قسمت از جالب‌ترین بخش‌های این قرآن موفقیت را با شما به اشتراک می‌گذاریم. امیدواریم به درخشان‌تر شدن آینده شما کمک کند.

 

اثر مرکب

 

کتاب اثر مرکب در یک کلام

  • چند بار تاکنون آرزو کرده‌اید از همکارتان که حرفه‌ای‌تر از شماست، جلو بیفتید؟
  • چند بار تاکنون اقدام به کاری کردید اما از نیمه راه رهایش کردید؟
  • حتماً دلتان می‌خواهد فرزندتان در آینده مانند افراد معروف، موفق و سرشناس شود؟
  • شاید مایل هستید مهارتی مانند فن بیان و سخنرانی را یاد بگیرید و به جمع حرفه‌ای‌ها ملحق شوید؟

کتاب اثر مرکب، در یک کلام راه حل رسیدن به تمام اهداف و برطرف کردن مسائل را معرفی کرده است. آقای دارن هاردی که از خانواده‌ای متوسط بود، خودش اعتراف کرده به تمام اهداف و خواسته‌های زندگیش رسیده است و همه آن را مدیون فقط یک راز است:

 

تفاوت‌های شگرف = زمان + تکرار + تصمیم‌های کوچک هوشمندانه

این فرمول معادل با ضرب المثل معروف «رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود / رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود» است. اکثراً فکر می‌کنیم که برای موفقیت باید کارهای بزرگی انجام دهیم یا اصطلاحاً شق القمر کنیم؛ مثلاً تصمیم می‌گیریم از ۱۰۰ کیلو به ۶۰ برسیم و طبق برنامه ریزی روزی ۲ ساعت ورزش کنیم. روز اول با انگیزه و قدرت استارت می‌زنیم، روز دوم و سوم هم خوب پیش می‌رویم اما بعد از یک هفته اشتیاق ادامه دادن نداریم و اگر خیلی با اراده باشیم نهایتاً یک ماه پای هدفمان می‌مانیم. ریشه این اهمال کاری‌ها یا بی‌اراده بودن‌ها در نشناختن قانون نانوشته‌ای است که هر لحظه زندگیمان در دستان آن است، یعنی اثر مرکب!

طبق اثر مرکب، یک نتیجه یا تفاوت شگرف از کارها و اثرهای کوچک تشکیل می‌شوند که به صورت منظم و مداوم اتفاق می‌افتند! مثلا برای ۴۰ کیلو کاهش وزن، باید روزی چند گرم چند گرم کم کرد. شاید با خودتان بگویید که:  «اینطوری باید چند سال رژیم بگیریم!» درست است اما نه آن رژیمی که فکر می‌کنید!

 

یک اثر مرکب سه تفاوت بزرگ

در کتاب اثر مرکب یک مثال جالب هست؛ سه دوست که هر کدام از نظر وزن، مهارت فردی، ازدواج و درآمد شبیه یکدیگر هستند:

  • دوست اول «لَری» است که کار خاصی انجام نمی‌دهد و تغییری در روال و کارهایش نمی‌آورد.
  • دوست دوم «اسکات» است که شروع به تغییرات به ظاهر کوچک، بی‌اهمیت و مثبتی می‌کند. مثلاً هر روز ۱۲۵ کالری از رژیم غذاییش حذف می‌شود و روزانه ۱۰ دقیقه مطالعه داشته باشد.
  • دوست سوم «براد» است که تصمیم‌های کوچک و مخربی می‌گیرد. مثلاً خرید تلویزیون با صفحه نمایش بزرگ برای دیدن برنامه‌های آشپزی مورد علاقه‌اش و روزانه مصرف نوشیدنی‌های الکلی.

وضعیت این سه نفر بعد از ۲ سال و نیم یعنی ۳۱ ماه:

  • لری همچنان در جایگاه قبلی خود قرار دارد.
  • اسکات در این ۳۱ ماه هزاران ساعت کتاب مفید مطالعه کرده است که به واسطه این اطلاعات جدید روابطش را با همسرش بهبود داده و از زندگی زناشویی لذت بخشی را تجربه می‌کند. از طرفی توانسته حقوق خود را بیشتر کند و ترفیع بگیرد. همچنین ۲۰ کیلو کاهش وزن داشته است.
  • اما براد در این مدت به واسطه خوردن غذاهای چرب و نوشیدنی‌های الکلی حدود ۲۰ کیلو اضافه وزن دارد، از وضعیت خود شکایت می‌کند و در آستانه طلاق با همسرش به سر می‌برد.

این مثال از کتاب اثر مرکب را همیشه به یاد داشته باشید، اگر اطرافیان ما از ما موفق‌ترند راز آن‌ها در همین پدیده نامحسوس است. آن‌ها کارهایی را می‌کنند که معمولاً افراد دیگر حاضر به انجام آن نیستند؛ به همین سادگی!

 

نتیجه اثر مرکب

 

هدیه‌ای بهتر از BMW به همسر خود هدیه دهید!

دارن هاردی در کتاب اثر مرکب یکی از ایده‌های خلاقانه خود را فاش می‌کند که باعث شد رابطه او با همسرش عاشقانه‌تر از قبل شود. هادری برای این کار یک سال به صورت مداوم اقدام کوچکی انجام می‌داد. به این صورت که:

 تصمیم گرفتم یک دفتر پر از تشکر برای همسرم بنویسم، برای مثال از شیوه برخورد با دوستانش، پختن غذای مورد علاقه‌ام، مدل مویی که دوست داشتم و… . من به دنبال ویژگی‌هایی از همسرم بودم که مرا تحت تأثیر قرار می‌داد و بابت آن‌ها از او متشکر بودم. یک سال مخفیانه دفتر را پر کردم. سپس در جشن شکرگزاری به همسرم هدیه دادم؛ در حالی که گریه می‌کرد گفت که بهترین هدیه عمرش را گرفته است؛ حتی بهتر از بی ام دبلیو که روز تولدش به او هدیه داده بودم!

با یک اقدام ساده و کوچک اما مداوم، نتیجه بزرگ و حتی با ارزش از گران قیمت‌ترین ماشین هم حاصل شد. این قدرت اثر مرکب است که ما هم می‌توانیم برای رسیدن به خواسته‌ها و رویاهایی که سال‌ها آرزوی رسیدن به آن‌ها را داریم، به کار بگیریم.

سخن آخر

کتاب اثر مرکب یک کتاب معمولی نیست که از خواندن آن خسته شوید، این کتاب پر از داستان‌ها و نکات جالب است. زمانی که خودتان این کتاب را بخوانید متوجه می‌شوید که مانند روز روشن زندگی روزانه شما را به تصویر می‌کشد و ایرادات و مسائل آن را مطرح می‌کند. با خواندن این قرآن موفقیت می‌توانید بسیار ساده‌تر از آنچه که فکر می‌کنید به اهداف خود برسید. به عنوان مثال خودم با انجام تمرینات ساده و روزانه هوش کلامی توانستم مهارت‌هایی مانند حاضرجوابی و بداهه گویی را تقویت کنم تا در ارتباطات خودم موفق‌تر و اثرگذارتر باشم. شما چطور؟ می‌خواهید کدام مهارت خود را با استفاده از اثر مرکب تقویت کنید؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.