چگونه دیگران را بخندانیم

چگونه دیگران را بخندانیم؟

چگونه دیگران را بخندانیم؟ راستش خودم هم از کودکی به این سوال فکر می‌کردم و جالب بود فقط زمان‌هایی که به آن فکر نمی‌کردم می‌توانستم دیگران را بخندانم! شوخ طبعی در وجود همه ما هست فقط باید به آن اجازه بروز دهیم. همین خاطره کوتاه مثالی از الگوی مبالغه بود که در دوره هوش کلامی به شرکت کنندگان آموزش می‌دهیم و تحلیل همین مثال‌های روزمره کمک می‌کند هر چه زودتر شوخ طبعی را در خود تقویت کنیم.

در ادامه به مثال‌هایی از الگوی نفی حالت مطلوب می‌پردازیم که بسیار راحت است و با استفاده از آن‌ها می‌توانید شوخی‌های بامزه کنید و بدانید که دیگران را بخندانید و خوش زبان باشد!

 

چگونه دیگران را بخندانیم

 

الگوی نفی حالت مطلوب

راز شوخ طبعی این است که غیر منتظره باشید! یعنی کاری کنید یا حرفی بزنید که دور از انتظار باشد. در دوره هوش کلامی ۵ الگوی اصلی شوخ طبعی معرفی می‌کنیم که الگوی نفی حالت مطلوب رایج‌ترین آن‌هاست.

یکی از مشکلات افراد این است که می‌گویند «ما این الگوها را می‌فهمیم اما هنوز نمی‌دانیم از آن‌ها چطور استفاده کنیم تا دیگران را بخندانیم؟». به همین دلیل در این مقاله ۹ کاربرد این الگو را معرفی کردیم و امیدواریم برایتان مفید باشد.

 

تشبیه انسان به جانداران دیگر

یکبار در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یک عکس خنده‌دار دیدم:

عکس از منظره یک اتاق که فردی لباس‌هایش را روی زمین پخش کرده بود. نوشته زیر عکس را فراموش نمی‌کنم: «تصویری از پوست اندازی جوان ایرانی…». بسیار خندیدم. سعی کردم الگوی آن را پیدا کنم، با تحلیل و جست و جوی بیشتر متوجه شدم که در اکثر شوخ طبعی‌ها این روش رایج استفاده می‌شود. احتمالاً خودتان از این موارد زیاد دیده و شنیده باشید.

پوست اندازی کار جانداران دیگری مانند مار و… است نه انسان. نویسنده عکس با این طنز، رفتار انسان را به رفتار جاندار دیگر تشبیه کرده و باعث خنده شده بود. ما هم می‌توانیم از این الگو بهره ببریم و دیگران را بخندانیم. البته در استفاده از این الگو بسیار احتیاط کنید چرا که ممکن است فردی ناراحت شود و به او بر بخورد!

 

تشبیه جانداران دیگر به انسان

این الگو دقیقاً برعکس حالت قبل است، خودتان چه ایده‌هایی در این باره به ذهنتان می‌رسد؟ تا کنون نمونه‌های مشابه دیده‌اید؟ یک نمونه خنده‌دار که واقعاً برایم جالب بود: عکس گربه‌ای که به پشت روی زمین پخش شده بود و به سقف زل زده بود! زیر عکس نوشته شده بود: «وقتی شب‌ها به سوتی‌های گذشته‌ام فکر می‌کنم»!

بهترین نمونه‌های این مدلی که تا کنون دیده‌ام و می‌توانم به شما پیشنهاد کنم، صداگذاری‌های آقای جواد خواجوی است. در پیج اینستاگرام ایشان می‌توانیم یک روز کامل بخندیم و ایده بگیریم تا دیگران را بخندانیم!

 

جوک و خنده

 

با اعداد چگونه دیگران را بخندانیم

اعداد همیشه برای انسان‌ها جالب بوده و هست و خواهد بود. حتی پیشنهاد می‌شود که برای جذاب کردن تیتر روزنامه‌ها و اخبار از اعداد استفاده شود. البته در دنیای طنز هم کاربردهای جالب دارد. با اعداد می‌توانید اغراق به وجود آوریم و دیگران را بخندانیم!

به عنوان مثال چند وقت پیش با برادرم درباره سریال‌های تکراری تلویزیون صحبت می‌کردیم (داستان‌ها من و برادرم تمامی ندارد)، توصیفی از سریال یوزارسیف داشتم و گفتم: «این فیلم رو بیست سال پیش ساختن… بیست ساله که سالی بیست بار پخشش میکنن… تا ۲۰۰ سال دیگه هم میذارن…» خانواده‌ام می‌خندیدند. من در این طنز از عدد ۲۰ به صورت مکرر و اغراق آمیز استفاده کردم.

البته شما می‌توانید با اعداد علاوه بر اغراق، نفی حالت مطلوب بسازید. در یک برنامه تلویزیونی مجری از مهمان پرسید: «به نظر شما جایزه این مسابقه چقدر است؟» مهمان پاسخ داد: «خیلی کم… فقط ۲۰ میلیون دلار!».

این جمله نفی حالت مطلوب دارد چون با ابتدا با گفتن «خیلی کم» انتظار یک مبلغ کم مانند ۱۰۰ دلار را ایجاد کرد اما با گفتن «۲۰ میلیون دلار» حالت مطلوب را نقض کرد. همین غیرمنتظره بودن‌ها خنده دار هستند.

فکر می‌کنید برای گفتن مبالغ کم، چطور می‌توانید از این نکته شوخ طبعی کنید؟

 

پاسخ برعکس به سوالات بله/خیر

برای اینکه دیگران را بخندانیم نیازی به کارهای عجیب و غریب نیست! تنها باید حرفی بزنید که خلاف انتظار مخاطب باشد. یکی از جالب‌ترین‌ کاربردهای این الگو، پاسخ برعکس به سوالات بله/ خیر است.

زمانی که مخاطب از شما یک سوال شفاف می‌‌پرسد که جواب آن را می‌داند، شما در پاسخ با جدیت جواب برعکس بدهید. با این کار مخاطب شوکه می‌شود، در این لحظه ناگهان لبخند بزنید و جواب درست را بگویید. ادامه داستان هم مشخص است که صدای خنده مخاطب گوش شما را پر می‌کند.

یک روز قبل از کنکور برادرم، عمه‌ام با من تماس گرفت و گفت: «ثریا میخوایم بیایم خونتون… اینجوری محمد حسین برای درس خوندن اذیت نمیشه؟ درسش آسیب نمی‌بینه؟»، من هم در جواب با خنده گفتم: «چرا عمه جان خیلی آسیب می‌بینه… حتی برای امتحان‌های سال قبلش هم می‌افته!». عمه‌ام با صدای بلند خندید و ادامه دادم «نه اذیت نمیشه… خونده و دیگه تا فردا نمیخونه اتفاقا برای روحیه‌اش هم خوبه که دورش شلوغ باشه».

اگر سوال دارید که چگونه دیگران را بخندانیم، الگوی پاسخ برعکس می‌تواند برای شما مفید باشد!

 

جا به جایی شخصیت‌های داستان‌ها

یک داستان انتخاب کنید که مخاطبان با آن آشنا هستند و شخصیت‌های آن را می‌شناسند. سپس خودتان آن داستان را به حالت اغراق آمیزی درآورید و شخصیت‌های داستان را ج به جا کنید. به عنوان مثال داستان شنل قرمزی را حتماً به خاطر دارید؛ شنل قرمزی یک شخصیت آسیب پذیر و گرگ شخصیت خطرناکی است. حال اگر داستان را طوری تغییر دهید که شنل قرمزی شخصیت خطرناک و گرگ شخصیت آسیب پذیر باشد، آنگاه منطق ماجرا به هم می‌ریزد و خنده دار می‌شود.

تغییر شخصیت‌های داستان‌ها یک ایده جالب است که با کمک آن ‌می‌توانید دیگران را به راحتی بخندانید.

 

بخند

 

تعریف علمی از یک موضوع پیش پا افتاده یا غیر علمی

معمولاً برنامه‌های مستند حیات وحش را همگی می‌شناسیم و شبکه چهار همیشه در ساعات مختلف این برنامه‌ها را پخش می‌کند. تصور کنید یکبار شبکه چهار را باز می‌کنید و مناظره کاندیدای ریاست جمهوری را نشان می‌دهد که دقیقاً گوینده با همان حالت مستند حیات وحش، وقایع مناظره را توصیف می‌کند. مطمئن هستم که بعد از دیدن این برنامه، تا یک ماه شب‌ها از شدت خنده نمی‌توانید بخوابید!

مشابه این ایده‌ها فراوان هستند و ما می‌توانیم برای موضوعات غیر علمی یا پیش پا افتاده حالتی گزارش گونه یا مستندوار طراحی کنیم. خیالتان راحت باشد که با این روش دیگران را می‌خندانیم که هیچ، خودشان هم به ما کمک می‌کنند و جمله اضافه می‌کنند تا خنده‌دارتر شود.

 

تعریف عامیانه از یک موضوع علمی

این الگو دقیقاً برعکس الگوی قبلی می‌باشد اما کمی خلاقیت نیاز دارد تا بتوانیم با استفاده از آن دیگران را بخندانیم. کافیست به موضوع غیر علمی جان ببخشید و مانند داستان تعریف کنید. خودم (چون معلم هستم) برای توصیف ساختار اتم، از این روش استفاده می‌کنم، به عنوان مثال می‌گویم «الکترون خیلی بدبخته… همش مثل پروانه دور هسته میچرخه اما هیچ وقت به هسته نمیرسه…». با این توصیف دانش آموزانم می‌خندند.

این الگو برای معلم‌ها، اساتید دانشگاه و سایر مدرس‌ها بسیار موثر است چرا که فهم مطالب علمی را آسان و فضای تدریس را جذاب می‌کند.

 

اشتباه انجام دادن دستورالعمل‌ها

تصور کنید من می‌خواهم برای شما روش صحیح گذاشتن غذا در یخچال را توضیح دهم. آن وقت به شما عکس یک ساندویچ نصفه گاز زده را نشان دهم که پشت ظروف دیگر در یخچال، پنهان شده است. احتمال زیاد بخندید چون تصور شما این بود که ساندویچ را کامل و دست نخورده در قسمت جای مناسبی قرار دهم. اما کاملاً مشخص که خودم از آن دسته از افراد هستم که به غذاهای یخچال رحم نمی‌کنم و نمی‌گذارم فرد دیگری هم بخورد!

با این روش نفی حالت مطلوب اتفاق می‌افتد، منطق مخاطب به هم می‌ریزد و می‌خندد. به عنوان تمرین فکر کنید که برای آموزش پخت قورمه سبزی چگونه از این روش می‌توان استفاده کرد؟

 

پت و مت

 

تشبیه بزرگسال به کودک و برعکس

ما در میان اقوام خود یک پسربچه کوچک داریم که ۵ ساله و نامش علی است و بسیار خوش زبان. صحبت کردن این پسر بچه برای همه خنده‌دار و جذاب است چون مانند افراد بزرگسال صحبت می‌‌کند دقیقاً بر خلاف انتظاری که از کودک داریم!

یکبار پسرعمه‌ام با علی صحبت می‌کرد و می‌گفت «می‌خوایم تو با دخترمون ازدواج کنی» (حالا آن دختر بنده خدا ۲۰ ساله است). علی در جواب گفت «باید با خانواده و بزرگترهایم حرف بزنین»!  این داستان را تمام افراد فامیل می‌دانند و به عنوان تیکه کلام برای شوخ طبعی از این حرف علی استفاده می‌کنند.

ما توقع داریم کودک منطقی نباشد و دائم به بازی و سرگرمی فکر کند و این حالت بزرگسالانه باعث می‌شود که ما بخندیم (مانند انیمیشن بچه رئیس). البته برعکس این قضیه هم طنز آمیز است اینکه یک فرد بزرگسال مانند یک بچه ۵ ساله، گرگم به هوا بازی کند خلاف انتظار است و باعث خنده می‌شود.

کودکان شیرین زبان بسیار مورد توجه بزرگترها قرار می‌گیرند و اعتماد به نفس بالاتری خواهند داشت و درآینده پله‌های ترقی را سریع طی می‌کند.

این مطلب را بخوانید: هوش کلامی کودکان

حال با این روش چگونه می‌توانیم دیگران را بخندانیم، به این صورت که برای توصیف یک بچه، رفتار او را بزرگسالانه نشان دهید. از طرفی برای توصیف یک فرد بزرگسال، کارهای او را کودکانه توصیف کنید.

 

بچه خنده دار

 

امیدوارم از این روش‌ها استفاده کنید و با خنده مخاطبان بمباران شوید و روز به روز جذاب‌تر شوید.

 

سخن آخر

این تکنیک‌ها و ترفندها از مشاهده ویدئوها و استندآپ کمدی‌های مختلف جمع آوری شده‌اند. مطمئن باشید که الگوهای بیشتری هم وجود دارد که اگر خودتان با الگوهای طنزپردازی و نحوه تحلیل طنز‌ها آشنا باشید، می‌توانید از تمام دیده‌ها و شنیده‌ها ایده طنز بگیرید. این ایده‌ها را نگه دارید و هر زمان و در دورهمی‌ها یا مهمانی‌ها استفاده کنید تا به راحتی دیگران را بخندانید.

 

14 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.