کتاب راه نفوذ بر دلها

کتاب راه نفوذ در دلها

هفته پیش بعد از تدریس در مدرسه به کتابخانه رفتم تا کتاب راه نفوذ بر دل‌ها را امانت بگیرم و در این مقاله به شما معرفی کنم. این کتاب یک جعبه ابزار کامل برای تقویت جذابیت است که شخصاً هر بار دستم به آن ‌می‌رسد نگاهی به آن می‌اندازم.

 

برای رسیدن به اوج باید جذابیت داشته باشید. این از همه چیز و هیچ چیز ساخته شده است. اراده و تلاش، منظره نگاه، طرز راه رفتن، اندازه‌های بدن، طرز صدا، راحتی بیان. نیازی به این نیست که جذاب باشید، به زیبا بودن هم نیازی نیست، به تنها چیزی که نیاز دارید جذبه است.

 

پاراگراف بالا بخشی از کتاب بی‌نظیر نفوذ بر دل‌ها است که این نقل قول را از سارا برنهاردت آورده بود. به این جمله دقت کنید «به زیبا بودن هم نیازی نیست، به تنها چیزی که نیاز دارید جذبه است»! معنای واقعی این جمله را زمانی فهمیدم که یکی از معروف‌ترین بازیگران کشورمان از چشم اکثر مردم افتاد!

این سلبریتی معروف با اینکه زیبا هستند اما با کلام خود، حرفی زدند که باعث رنجش مردم زیادی شد. از آن موقع، هر زمان که صحبتی از او در جمع می‌آوریم چندان تعریف خوشایندی از او نمی‌شنوم. دوست داشتم این کتاب راه نفوذ بر دل‌ها را او بدهم که محبوبیت خود را بهتر حفظ کند. ما با کلام خودمان دیگران را عاشق خود یا از خود متنفر کنیم و حتی اگر چهره زیبا هم داشته باشیم به مرور عادی می‌شود و دیگر مانند کلام و رفتار ما اثرگذار نخواهد بود.

بسیار خوب خوانندگان عزیز، اگر خوشگل هستید که خوش به حالتان اگر هم چهره معمولی دارید (مانند من)، دلخور نباشید. تنها روی مهارت‌های ارتباطی و هوش کلامی خود کار کنید تا به تدریج خودتان متوجه معجزه آن در زندگیتان باشید (مانند من).

 

راه نفوذ در دلها

 

کتاب راه نفوذ بر دلها شامل چه مطالبی می‌شود؟

این کتاب را برایان تریسی نوشته است و ۳۹ فصل دارد! اما نترسید هر فصل تنها سه الی چهار صفحه و خیلی کوتاه کوتاه هستند. نکته جالب در رابطه با این کتاب هم همین است. می‌توانید مواقعی که قبل از سرکار رفتن صبحانه می‌خورید یکی از فصل‌های آن را بخوانید، یا در کیف خود بگذارید و در مترو، اتوبوس یا زمان‌های خالی خود در محل کار یک فصل آن را بخوانید.

نکات ریز و جالبی در کتاب راه نفوذ بر دل‌ها خواهید خواند که شما را به فکر فرو خواهد برد. خودم زمانی که این کتاب را می‌خواندم به اشتباهات ارتباطی خود مانند ارتباط چشمی پی بردم و واقعاً خجالت کشیدم. امیدوارم شما هم همین طور شوید! منظورم این است که کتاب برایتان مفید واقع شود و به بهبود روابطتتان کمک کند.

 

خلاصه کتاب راه نفوذ بر دلها

در این بخش سه قسمت مهم از کتاب را برایتان آورده‌ام که شخصاً برای خودم جالب و کاربردی بودند:

 

فصل ۱۲: متمایل کردن سر

 

اعتماد به نفس بیش از مزاح و بذله گویی به مکالمه می‌افزاید. (لا روش فوکالد)

 

حرکتی که با بدن و سرتان ایجاد می‌کنید، تأثیر فوق العاده‌ای روی سایرین دارد. جیم ران در این باره یک خاطره جالب دارد:

سال‌ها قبل زنم، بدون آنکه من بدانم، توله سگ کوچکی را خرید و به خانه آورد. البته قصد نداشت بدون مشورت من این کار را بکند، اما این توله را دیده بود و از آن خوشش آمده بود. وقتی آن شب به خانه آمدم، توله کوچک را به من نشان داد. توله بسیار با نمکی بود. زانو زدم که او را از نزدیک ببینم، اما سگ به من پرید و لبم را پاره کرد. به غیر از آن روز که آشنایی ما بد شروع شد، بعد از آن مشکلی با هم نداشتیم.

من اغلب، انگار که حرف‌هایم را می‌فهمید، با او حرف می‌زدم. وقتی با او حرف می‌زدم، سرش را به سمتی خم می‌کرد. رفتارش به گونه‌ای بود که انگار دنیای ما را درک می‌کند. عقل سلیم به ما می‌گوید که این غیر ممکن است، اما حالتش به گونه‌ای بود که انگار حرف‌های ما را میفهمد. اما به هر صورت، و در قالب انسان‌ها، اگر وقتی کسی با شما صحبت می‌کند، سرتان را خم کنید، در او احساس بهتری ایجاد می‌کنید. این حالت شما برای شخص صحبت کننده بسیار خوشایند است.

 

کتاب در مورد نفوذ کلام

 

 

فصل ۲۸ از کتاب راه نفوذ بر دلها:

 

استفاده بیش از اندازه از اصوات، گیرایی را از میان می‌برد.

 

فقرا سریع حرف می‌زنند و بدنشان را زیاد تکان می‌دهند تا جلب نظر کنند. اما اغنیا آرام حرف می‌زنند و آرام حرکت می‌کنند، آن‌ها نیازی به جلب کردن توجه شما ندارند. این کار را قبلاً انجام داده‌اند.  (مایکل کین)

سخنرانان کم تجربه و عصبی و آن‌هایی که آمادگی لازم برای سخنرانی ندارند، اغلب در فاصله حرف زدن‌هایشان بیش از حد لزوم از اصواتی مانند آها، اوم، آه و غیره استفاده می‌کنند. معمولاً هدفشان این که فرصتی را برای فکرکردن به دست آورند. این اشخاص در واقع به دیگران می‌گویند گوش کنید، حرف من تمم نشده است. اما برای شنوندگان این اصوات هرگر جالب نیست. اشخاصی که صحبت می‌کنند لازم است تا حد امکان خودشان را از این کلمات خلاص کنند.

مشکل اینجاست که ما خیلی از اوقات درباره موضوع اطلاعات زیادی داریم اما وقتی از ما می‌خواهند چند دقیقه راجع به آن حرف بزنیم چیزی به ذهنمان نمی‌رسد. برای برطرف شدن این مشکل باید مغز خود را به سریع و تند صحبت کردن عادت دهیم.

در دوره هوش کلامی تمرینات مخصوصی به شرکت کنندگان می‌دهیم که هر روز انجام می‌دهند و به مرور این مشکل حل می‌شود. ضمن اینکه مهارت‌های جذاب‌تری مانند حاضرجوابی و متقاعدسازی را یاد می‌گیرند.

 

فصل ۳۳ کتاب راه نفوذ بر دلها:

 

توپ را در زمین آن‌ها نگه دارید.

 

گفتگو مانند بازی تنیس است. شما در نقش آن تنیس بازی هستید که می‌خواهید در بازی توپ را حفظ کند. مانند یک مربی تنیس باید توپ را چنان بفرستید که شاگردتان بتواند به آن برسد و به آن ضربه بزند. هر چه این بازی بیشتر طول بکشد برای شاگرد شما ارزشمندتر است.

یکی از بهترین راه‌های حفظ گفت‌و‌گو این است به موضوعی که مطرح کرده‌اید بچسبید. مثلاً اگر درباره غذا حرف می‌زنید، می‌توانید بگویید: «این ساندویچ را مزه کرده‌اید؟ خیلی خوشمزه است!».

مخاطب شما جواب می‌دهد و شما دوباره صحبت می‌کنید، سوال جدیدی مطرح می‌سازید: «من باید مراقب دور کمرم باشم. شما چه غذاهایی ترجیح می‌دهید؟».

و با همین ترتیب پیش بروید. شاید برای هر کسی این کار و حفظ جریان گفت‌وگو راحت نباشد. برای انجام این تکنیک شما باید بتوانید موضوعات مختلف را به هم ربط دهید که مسیر مکالمه را در دست خود بگیرید. در دوره هوش کلامی این مهارت را با انجام تمرینات خاصی به شرکت کنندگان یاد می‌دهیم تا هیچ موقع حرف کم نیاورند.

 

خلاصه کتاب راه نفوذ بر دلها

 

سخن آخر

امیدوارم که این مقاله برایتان مفید باشد و نهایت استفاده را از آن ببرید. کتاب راه نفوذ بر دلها یک کتاب کوتاه و مفید است که به شدت به موثرتر شدن روابط شما کمک می‌کند و تنها محدودیت آن خواست و اراده شماست.

اما باز هم این کتاب برایتان کافی نخواهد بود چرا که اول از هر چیز باید هوش کلامی خود را تقویت کنید که بتوانید نکات کتاب را به کار ببرید: مانند باز کردن سر صحبت، حفظ جریان گفت و گو، حسن جویی و… . با شرکت در دوره هوش کلامی، یک بار برای همیشه مشکلات کلامی خود را برطرف کنید تا آن کلام رویایی که دوست دارید را بسازید. مجموعه ایرج شرفی با بیش از ۵ سال تجربه تخصصی در زمنیه هوش کلامی در خدمت شما خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کن.

 

حاضر جوابی و هوش کلامی

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.