تحلیل سخنرانی جیم ران با نکات طلایی

سخنرانی جیم ران یک سخنرانی معمولی نیست و پشت تمام حرف‌هایش یک دنیا تجربه نشسته است، افراد زیادی تحت نظر او آموزش دیده و بزرگ شده‌اند. هر چند اکنون دیگر در این دنیا نیست اما سخنانش همچنان الهام بخش و راهنمای هر فردی چه مدیر، چه دانشجو، کارمند، خانه دار و… است.

 

سخنرانی جیم ران

به جرات می‌توانم بگویم که یکی از قدرتمندترین سخنرانان دنیا جیم ران است. جیم ران اعتماد به نفس، اقتدار، هوش کلامی و هر آنچه که یک سخنران برای درخشیدن نیاز دارد، را در خود جمع کرده است. هر بار که سخنرانی‌های او را می‌بینم به خودم آگاه‌تر می‌شوم و خدا را شاکرم که در عرصه فن بیان و سخنرانی فعالیت می‌کنم و فرصت آشنایی با افراد موفق دنیا همچون جیم را دارم. سخنرانی جیم ران یک سخنرانی معمولی نیست و پشت تمام حرف‌هایش یک دنیا تجربه نشسته است، افراد زیادی تحت نظر او آموزش دیده و بزرگ شده‌اند. هر چند اکنون دیگر در این دنیا نیست اما سخنانش همچنان الهام بخش و راهنمای هر فردی چه مدیر، چه دانشجو، کارمند، خانه دار و… است.

در این مقاله یکی از سخنرانی‌های کوتاه او را آورده‌ایم و تمام نکات متقاعد سازی، جلب توجه، احساسی، انگیزشی و… را که در آن بیان شده، مطرح می‌کنیم. مطالعه این مقاله گام کوچک اما موثر برای بهبود مهارت‌های فن بیان و سخنرانی شما است. با ما همراه باشید.

 

 

جیم ران کیست؟

جیم ران (Jim Rohn) تا سن ۲۵ سالگی مانند مردم عادی زندگی می‌کرد، به بی‌راهه می‌رفت و نمی‌توانست راهی برای رسیدن به آرزوهای خود دست یابد. تا اینکه با «جان اِرل شُف» (John Earl Shoaff) که تجارت خودش را داشت، آشنا شد. از آن زمان شیفته فلسفه طرز تفکر تجاری شُف شد و راه او را پیش رفت. جیم برای رشد شخصی خود زمان زیادی را صرف کرد و در نهایت به میلیونرهای زمان خودش تبدیل شد.

جیم ران تا کنون سخنرانی‌های زیادی داشته و افراد متعددی تحت تربیت او رشد یافته و به ثروت رسیده‌اند. جیم ران در سال ۲۰۰۹ چشم بر جهان بست و کوله باری از سخنران زیبا و مفید برای ما به یادگار گذاشت.

 

 

تحلیل سخنرانی جیم ران

  1. مطرح کردن موضوع و ارزش گذاری روی آن: جیم می‌گوید «من می خواهم ۴ سوال بپرسم که برای من بسیار با ارزش هستند و برای شما هم همینطور»
  2. پرسیدن سوال: جیم ران با مطرح کردن ۴ سوال عالی به شدت مخاطب را به فکر فرو می‌برد و توجه را جلب می‌کند. «می خوام چهار سوال بپرسم… چرا… چرا… چرا… ». این سوالات از زبان خود ما بارها بیان شده و حداقل یک بار از خودمان پرسیده ایم. بارها در دوره فن بیان و سخنرانی گفتیم که مخاطب خود را خوب بشناسید و از زبان خودش سخن بگویید.
  3. جواب دادن به سوالات با سوال دوم: جیم ران با یک جمله باعث تعجب می‌شود «جواب این سوالات سوال دوم است» خود این جمله جلب توجه می‌آورد که چطور سوال را با سوال می‌شود جواب داد؟ این جمله‌ نشان از هوش کلامی جیم ران دارد.
  4. پرسیدن سوالات دوم و تکرار «چرا که نه… چرا که نه….». باز هم تاکید می‌کنم که دقت کنید چطور سوالات از دل نیازها و خواسته‌های مخاطب برمی‌آید.
  5. گفتن جواب سوالات دسته دوم و نوید خبر خوب به مخاطب
  6. پرسیدن سوالات دسته سوم: یک بار دیگر این قسمت را مشاهده کنید، ببینید که سوالات چقدر قدرتمند و اثرگذار هستند و چطور خودتان را به فکر فرو می‌برد. پرسیدن سوال خوب و درست، مخاطب را تسلیم صحبت‌های شما می‌کند و منتظر راه حل از شما می‌شود. بنابراین سطح پیشنهادپذیری مخاطب افزایش می‌یابد.
  7. معرفی افراد دیگر که قبلاً شرایط فعلی مخاطب را داشتند: با این کار جیم ران دلگرمی و امید تازه‌ای به مخاطب می‌دهد چون با سوالات قبلی، حسابی مخاطب را سرزنش کرده بود تا به خودش بیاید.
  8. تکرار جمله «اگر ما می‌توانیم… تو هم میتوانی، اگر ما می‌توانیم …. تو هم می‌توانی»: تکرار یکی از روش‎های رایج در سخنرانی است (تکنیک آنافورا).
  9. سوال چهارم: « چرا تو نه؟…»
  10. ایجاد حس امید و غرور در مخاطب: «تو که مغزشو داری، تواناییشو داری……». یک سخنران خوب باید مانند جیم ران به احساسات مخاطب آشنا باشد و بداند چطور از آن برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب استفاده کند.
  11. سوال پنجم: جیم ران با گفتن «سوال آخرم» به مخاطب خبر می‌دهد که به پایان سخنرانی نزدیک می‌شود و با این کار توجه او را جلب می‌کند. در تحلیل سخنرانی‌های قبلی، اهمیت این نکته را بارها تاکید کرده‌ایم.
  12. ایجاد حس ترس و عجله در مخاطب: «ما داریم به اواخر قرن ۲۰ نزدیک می‌شویم… زمانی باقی نمانده…. زمان خوبی برای…. »
  13. دعوت به اقدام: در پایان یک تصویر عالی از آینده برای مخاطب به تصویر می‌کشد و او را به تلاش، هدفگذاری و تغییر دعوت می‌کند.
  14. خوشحال کردن مخاطب: جیم ران در آخر برای مخاطب آرزوی موفقیت می‌کند و البته خیلی ریز و مجلسی خدمات خود را تبلیغ می‌کند «روزی به شرکت تو برای سخنرانی بیایم.» البته خیلی حرفه‌ای بیان می‌کند که «میخواهم هر چه دارم برای شما باشد…» تا مخاطب متوجه سودی که عایدش می‌گردد، بشود.

 

جمع بندی

این سخنرانی جیم ران کوتاه بود اما تکنیک‌های متعدد و زیادی داشت. جدا از این نکات، زبان بدن و لحن او بسیار عالی بودن که واقعا جای توضیح دادن همه این نکات در یک مقاله کافی نیست. پیشنهاد می‌کنیم مقالات مربوط به زبان بدن را که قبلتر در سایتقرار داده ایم، مطالعه کنید تا بتوانید زبان بدن سخنرانان را به خوبی تحلیل کنید.

 

7 پاسخ
    • ایرج شرفی
      ایرج شرفی گفته:

      بنیامین عزیز ممنون که نظرت رو با ما به اشتراک گذاشتی
      از اونجایی که در هر ذهنی، افکار و تحلیل های خاص اون فرد وجود داره، ممکنه نظرات و تحلیل هایی به ذهن شما رسیده باشه که به ذهن ما نرسیده باشه
      پس ممنون میشم تحلیل هایی که شما از این سخنرانی دارید رو با ما به اشتراک بگذارید
      با سپاس

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.