آداب معاشرت در عید نوروز

این مقاله اولین مقاله سایت ایرج شرفی در رابطه با آداب معاشرت در عید نوروز است و امیدواریم در این سال جدید برای شما مفید واقع شود. ابتدا بپرسیم که اگر در عید نوروز میزبان باشید و برایتان مهمان بیاید، دوست دارید کدام حالت‌های زیر اتفاق بیفتد؟

  • ناگهان که تصمیم دارید به جایی بروید، مهمان سرزده بیاید!
  • ساعت ۱۱ شب که آماده خواب و استراحت می‌شوید مهمان زنگ در را بزند!
  • مهمانی دائم درباره زندگی و کار و ازدواج شما فضولی کند!
  • بچه فامیل شلوغ بازی کند و گلدان و ظروف شما را بشکند!
  • مهمان تا دیر وقت بماند و مراعات حال شما را نداشته باشد!
  • مهمان با شوخی و خنده عیدی گران بخواهد و شما را در مضیغه و رودربایستی قرار دهد!

مسلم است که هیچ کدام از ما دوست نداریم چنین مهمانی داشته باشیم، دید و بازدیدی که اینطور باشد فقط موجب ناراحتی و دلخوری می‌شود. حتی افراد زیادی را دیده‌ام که عید نوروز را در خانه نمی‌مانند و به مسافرت می‌روند تا از شر این مهمانی‌های عید خلاص بشوند. اما خوب است که همگی به عنوان مهمانِ خانه دیگر، آداب معاشرت در عید نوروز را رعایت کنیم و ارتباط موثر و سازنده بسازیم که هم ما و هم میزبان در کنار یکدیگر اوقات خوشی را بگذارنیم.

 

آداب معاشرت در عید نوروز

 

سرزده سر نزنیم

یک عادت جالب بین ما ایرانی‌ها وجود دارد که خودمان دوست نداریم با ما اینطور رفتار شود در حالی که خودمان با دیگران اینطور رفتار می‌کنیم! اینکه در اوقات شلوغ و پرکار، یک مهمان ناخوانده و سرزده به خانه ما بیاید، فقط مایه دردسر و زحمت ما می‌شود. حتی شاید به خود مهمان هم خوش نگذرد چون از معذب بودن و خنده‌های مصنوعی میزبان احساس می‌کند که مزاحم شده است.

سرزده سرزدن به دور از آداب معاشرت در عید نوروز است و یک مهمان مؤدب و محترم از قبل با میزبان تماس می‌گیرد و ساعت مناسبی را با او هماهنگ می‌کند.

 

وقت شناس بودن در مهمانی رفتن

 

وقت شناس بودن لازمه آداب معاشرت در عید نوروز

بنده خاله‌ای دارم که خیلی برایم عزیز هستند، ایشان معمولاً برای دید و بازدید ساعتی را انتخاب می‌کنند که باعث زحمت میزبان می‌شود. مثلاً ساعت ۷:۳۰ تا ۹:۳۰ شب که در حال شام خوردن هستیم و آمادگی پذیرایی از مهمان نداریم.

یکی از اصول مهم در آداب معاشرت در عید دیدنی، انتخاب ساعت مناسب است. به عنوان مثال ساعات گزینه‌های مناسبی برای مهمانی رفتن نیست:

  1. ساعت ۸ تا ۱۰ صبح: چون ممکن است میزبان دیشب تا دیروقت بیدار بوده و صبح خواب باشد.
  2. ساعت ۱ تا ۳ بعد از ظهر: این ساعت برای نهار خوردن است و اگر قصد ندارید ناهار به مهمانی بروید، این ساعت مراجعه نکنید.
  3. همینطور بین ساعت ۷ تا ۹ شب مناسب نیست.

پس اگر قصد دارید به مهمانی بروید، ساعتی را انتخاب کنید که مناسب باشد.

 

به موقع برویم؛ نه زود و نه دیر

یک نکته مهم در آداب معاشرت در عید دیدنی این است که به به موقع برویم. تصور کنید دوستتان برای ساعت ۷ ونیم هماهنگ کرده که به خانه شما بیاید. شما هم کلی کار دارید و با خودتان اینطور برنامه ریزی کردید:

اول میرم دخترم رو از مدرسه میارم، بعد گوشت و میوه اینا میخرم، بعد که خونه برسم خونه رو مرتب می‌کنم که آبروم جلو مهمون نره! بعدش شام رو آماده می‌کنم، قبل از آمدنش هم میوه و پذیرایی رو آماده میکنم که وقتی ساعت ۷ و نیم اومد راحت پیشش بشینم.

بسیار خوب… ساعت ۶ و نیم است و دوستتان زنگ در را می‌زند. شما با تعجب در را باز می‌کنید و می‌گویید « فکر کردم ۷ و نیم میای… چون گفته بودی». او هم می‌گوید «کار نداشتم دیگه گفتم زودتر بیام با هم بیشتر بشینیم»! شما هم دلشوره دارید که هنوز کارهایتان تمام نشده است!

در این شرایط چکار می‌کنید؟ به دوستتان می‌گوید برگردد و همان ساعت ۷ و نیم بیاید؟ یا اینکه زحمت و سختی پذیرایی را به جان می‌خرید؟!

بر عکس این اتفاق هم می‌افتد! مثلاً مهمان دو ساعت دیرتر به شام بیاید و خودتان و بچه‌ها و خانواده از گرسنگی دیگر جان در بدن ندارید اما ناچار هستید که منتظر بمانید! بعد که مهمان می‌آید، بهانه می‌آورد که «ببخشید ترافیک بود… بچه ها دیر آماده شدن و… ». در این شرایط احساس نمی‌کنید که چقدر ارزش شما زیر سوال رفته است؟

خوب است که خودمان هم آداب معاشرت در عید نوروز را خیلی محترمانه به جا آوریم و هر جا می‌رویم به موقع حاضر شویم.

 

آداب دید و بازدید در عید

 

صحیح سلام و احوالپرسی کنیم

لازم است به یک نکته که در رابطه با آداب معاشرت در عید نوروز اشاره کنیم. در برنامه داریم که حتماً یک کلیپ طنز از این طرز سلام و احوالپرسی ایرانی‌ها بسازم:

نفر اول: سلام.. خوبی… خداروشکر… قربونت… ما هم خوبیم… چه خبر… چیکار میکنی… زنده باشی… آره ما هم میگذرونیم… فلانی خوبه… اون یکی فلانی خوبه… گربه سر کوچتون چیکار میکنه… همه سلام دارن…

حالا نفر دوم: سلام… ممنون خوبم… تو خوبی… خداروشکر… زنده باشی… ما هم میگذرونیم… زنده باشی… همه خوبن… سلام دارن…. شما چه خبر…. فلانی چطوره… چیکار میکنی…

این داستان واقعی است و اگر باور ندارید یکبار با یکی از دوستانتان تماس بگیرید و همین روش را امتحان کنید. به نظرتان این روش احوالپرسی که مثل ربات و طوطی (ترکیبی از هر دو) یک سری جملات تکراری می‌پرسیم و جوابش هم برایمان مهم نیست، اثرگذار است؟ واقعاً احوالپرسی است؟

اگر از مخاطب بپرسیم «فلان وامی که میخواستی جور شد؟… پروژت رو تحویل دادی؟…. قرارداد رو بستی… »، یک سوال بپرسیم که به حال شخصی مخاطب مربوط می‌شود، این روش واقعاً احوالپرسی است.

این مطلب را بخوانید: سلام و احوالپرسی حرفه‌ای

 

سلام و احوالپرسی خوب در عید نوروز

 

جنگ عقیده به را نیندازیم

معمولاً بین ما ایرانی‌ها باب شده که وقتی دور هم جمع می‌شویم فقط از موضوعات سیاسی و اقتصادی حرف می‌زنیم و شکایت داریم که چرا شرایط اینطور است، چرا آنطور است و فلان و بهمان. در این میان تعصبات و عقاید یکدیگر را هم زیر سؤال می‌برند و کار به بحث کشیده می‌شود. آخرش هم با دلخوری عید دیدنی را تمام می‌کنند. بسیار خوب… الان این شد عید دیدنی؟ وضعیت اقتصادی کشور از این رو به آن رو شد؟

چند ساعت دور هم بودن، ارزشش بیشتر از آن است که با موضوعات نامربوط یا چالشی، خراب شود. بهتر است در دید و بازدیدها از این موضوعات بپرهیزیم و آداب معاشرت در عید دیدنی را به عمل برسانیم تا دورهمی‌های لذت بخشی داشته باشیم.

 

مهارت گفتگو در معاشرت ها

 

سوالات خصوصی پرسیدن نابود کننده آداب معاشرت در عید نوروز

  • حقوقت چقدره؟
  • چرا ازدواج نمیکنی؟
  • چرا بچه دار نمیشین؟
  • چرا بچه دوم نمیارین؟
  • رتبه کنکورت چند شد؟
  • خونه رو چقدر اجاره کردین؟
  • خونه رو چقدر خریدین؟
  • کی عروسیتونه؟

این سوالات خصوصی، مربوط به حریم شخصی افراد می‌شود و ما حق نداریم درباره آن‌ها بپرسیم. مخاطب با این سؤالات معذب می‌شود و حس خوبی از ما نخواهد گرفت یا شاید هم برعکس عصبانی بشود و جواب تندی بدهد که خودمان برنجیم. دیگر نیازی به گفتن نیست که این سؤالات خصوصی و فضولی کردن، جایی در آداب معاشرت در عید دیدنی ندارد.

اگر هم کسی این سؤالات را از شما پرسید، یک جواب محترمانه و قاطعانه بدهید که دیگر تکرار نکند. البته خیلی مهم است که چطور جواب دهید تا مخاطب ناراحت نشود. در مقاله روش برخورد افراد فضول مفصل در این باره توضیح داده‌ایم.

 

روش برخورد با افراد فضول

 

ویدئوی زیر در رابطه با نحوه پرسیدن سوال‌های شخصی را ببینید:

 

 

اظهار نظر منفی نکنیم

هزار و صد رحمت به افراد فضول! باز آن‌ها سؤال می‌پرسند و دوست نداشته باشیم جواب نمی‌دهیم و اجازه ورود به حریم شخصی را نمی‌دهیم. اما با افرادی که درباره هر موضوع شخصی و خانوادگی ما اظهار نظر می‌کنند، چکار باید کرد؟ مانند این است که بدون اجازه و سر خود را پایین بیندازیم و وارد حریم شخصی افراد شویم! اصلاً خوب نیست.

این نکته را برای آداب معاشرت در عید دیدنی هم رعایت کنیم. مثلاً نگوییم:

  • این مدل مو بهت نمیاد!
  • دکور قبلیتون بهتر بود!
  • کنار خورشت اگه دسر هم میذاشتی بهتر بود!
  • کاش طلاهاتو نمیفروختی!
  • من جای تو بودم پولمو میدادم ماشین نه طلا!
  • خیلی چاق شدی!

به جای اظهار نظر منفی، می‌توانیم با حُسن جویی دل مخاطب را به دست بیاوریم و اگر هم نظری داریم محترمانه آن را بیان کنیم. مشکل اینجاست که خیلی از ما حُسن جویی حرفه‌ای را بلد نیستیم و فکر می‌کنیم در حد همان «تو عالی هستی… تو فرشته‌ای… اصن تو خدایی… » نامش تعریف و تمجید است. اما حُسن جویی اثرگذار و حرفه‌ای می‌تواند تنها با اشاره یک ویژگی مثبت به همراه دلیل باشد.

 

نقش حسن جویی برای باز کردن سر صحبت

 

مشکلات و منفی‌ها را جار نزنیم

شاید گاهی اوقات آنقدر مشکلات به ما فشار بیاورند که به همدردی دیگران نیاز داشته باشیم. اما بدانیم که هر فردی در زندگی خودش مشکلات خاصی دارد و هیچ کس در این دنیا بدون مشکل نیست. در عید دیدنی‌ها زیاد می‌بینیم که بعضی از افراد شروع می‌کنند به ناله کردن و بازگو کردن مشکلاتشان و دل آدم کباب می‌شود. بسیار خوب دل ما و مخاطب کباب شد رفت پی کارش! اما مشکلی حل شد؟ همان چند ساعتی هم می‌توانستیم در کنار هم بخندیم و شاد باشیم هم خراب شد.

بیاید از این به بعد حرفه‌ای رفتار کنیم و نقطه ضعف‌ها یا مشکلات خود را پیش هر کسی فریاد نزنیم! نه فقط برای آداب معاشرت در عید دیدنی، بلکه برای هر موقعیتی، طوری رفتار کنیم که کنترل امور زندگی را در دست داریم و تسلیم نمی‌شویم. مردم به افراد قوی بیشتر احترام می‌گذارند.

 

منفی بافی در دید و بازدیدهای عید

 

به موقع مهمانی را تمام کنیم

اگر شب به عید دیدنی می‌رویم تا دیروقت مثلاً بیش از ۱۱ مهمانی را طولانی نکنیم و تا قبل از خسته و کلافه شدن میزبان، برگردیم به خانه خودمان. اگر هم بعد از ظهر یا قبل از ظهر به بازدید رفته‌ایم و قرار نبوده شام یا ناهار دعوت باشیم، زود مهمانی را ترک کنیم تا قبل از آنکه موقع غذا درست کردن برسد و میزبان در رودربایستی بماند که برای ما هم غذا آماده کند. در این شرایط پیشقدم شوید و بگویید که برنامه خود را طوری تنظیم کرده‌اید که شام یا ناهار اینجا نباشید.

آداب معاشرت در عید دیدنی هم عجب چیزی است! زندگی، عید دیدنی و دورهمی با آن چقدر لذت بخش می‌شود!

 

آداب معاشرت در عید دیدنی

 

بدترین کارها در عید دیدنی

نمی‌دانم چطور بگویم اما شما که این مقاله را می‌خواهید حتماً یک فرد حرفه‌ای و مبادی آداب هستید که اصلاً نیازی نیست این نکات را مطرح کنیم. با این حال بهتر از قبل از رفتن به مهمانی، نکات زیر را نداشته باشیم که با وضع بد ظاهر نشویم:

  • بوی عرق
  • بوی جوراب
  • بوی دهان
  • خوردن پیاز و سیر
  • زیادی از خودمان تعریف کردن
  • با صدای بلند صحبت کردن
  • جدا کردن پسته از آجیل 😐
  • از همه میوه‌ها و غذاها زیاد خوردن تا خِرخِره!
  • دندان‌های ناتمیز!
  • میزبان را در رودبایستی قرار دادن برای عیدی!

 

آیا می‌دانید چطور ارتباط موثر برقرار کنید؟

مطمئناً برهیچ کسی پوشیده نیست که اگر میخواهیم دیگران را تحت تأثیر قراردهیم و یا دیگران مشتاق برقراری ارتباط با ما باشند باید اصول ارتباط موثر را یاد بگیریم.

ارتباط مؤثر از این نظر که تعارضات خودمان را با دیگران حل کنیم، به راحتی نه بگوییم، ارتباط صمیمانه برقرار کنیم و اگر کسی از دست ما ناراحت شد چطور از دلش دربیاوریم.

اگر بتوانید با دیگران ارتباط مؤثر برقرار کنید، همیشه و همه جا دوستان زیادی خواهید داشت که حاضرند به شما کمک کنند و همراهتان باشند. در عصر امروز که ارتباطات حرف اول را می‌زند و بدون ارتباط مؤثر نمی‌توان زندگی کرد، یکبار برای همیشه این مهارت را در خود ایجاد کنید.

مجموعه ایرج شرفی با بیش از ۵ سال تجربه تخصصی در زمینه هوش کلامی مهارت‌های ارتباطی، دوره بی‌نظیر ارتباط مؤثر را آماده کرده است و که در آن با به روز‌ترین و مؤثرترین نکات و تکنیک‌های ارتباط مؤثر، آشنا می‌شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی دوره ارتباط مؤثر کلیک کنید.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.