چگونه سخنرانی خود را شروع کنیم

چگونه سخنرانی خود را شروع کنم؟

به سخت‌ترین قسمت سخنرانی خوش آمدید! بله سخت‌ترین قسمت سخنرانی، شروع آن ست که همیشه باعث سردرگمی تازه‌کارها می‌شود. اما سخنرانان حرفه‌ای و کارکشته خوب می‌دانند که در این قسمت باید چکار کنند تا توجه مخاطب را به خود گره بزنند! در حوزه بیان، شروع سخنرانی و پایان صحبت از هر قسمت آن مهم‌تر است و اگر در شروع آن موفق نباشیم دیگر باید فاتحه کل سخنرانی را بخوانیم چون مخاطب دیگر دل به ادامه صحبت نخواهد داد.

شاید با خودتان بگویید خیلی بی‌رحمانه است شاید حرف‌های ما برایشان مفید باشد، اتفاقاً بی‌رحمانه که نیست خیلی هم منطقی است! مغز ابتدا تحلیل می‌کند که موضوع برایش مفید هست یا نه؟! اگر نباشد چرا باید گوش دهد؟ پس باید هوشمندانه عمل کنیم و آگاهانه برای شروع سخنرانی خود برنامه ریزی کنیم که چه بگوییم و چطور بگوییم.

در ادامه مقاله از سایت ایرج شرفی، تکنیک‌های عالی برای شروع سخنرانی را معرفی می‌کنیم. این تکنیک‌ها کمک می‌کنند که شروع جذاب داشته باشید ضمن اینکه ساختار ذهنی برای صحبت‌هایتان به شما می‌دهد.

 

شروع سخنرانی

 

بهترین راه برای شروع سخنرانی، حسن جویی از مخاطبان

همانطور که در تیتر بالا ذکر کردم، بهترین راه برای شروع سخنرانی حسن جویی از مخاطب است. در ۹۰ درصد مقالات سایت، بارها و بارها تأکید کرده‌ایم که اگر می‌خواهید دل مخاطب را به دست آورید از او تعریف کنید. البته منظور ما چاپلوسی نیست، در مقاله حسن جویی کامل تعریف و تمجید حرفه‌ای را توضیح داده‌ایم.

بعد از سلام و معرفی خود، از مخاطب تشکر کنید که در مراسم حضور دارد. سپس از میزبان و فردی که واسط حضور شما برای سخنرانی است تشکر کنید. فکر می‌کنید چرا؟ چون با این کار مخاطب می‌داند که برای شما ارزش دارد و برای شما محترم است. از هوش کلامی خود استفاده کنید و به پنهانی‌ترین ویژگی مثبتِ‌ مخاطب که به موضوع سخنرانی مربوط می‌باشد اشاره کنید. خودتان خواهید دید که تا آخر سخنرانی پای صحبت‌های شما می‌نشینند و خودتان هم به شدت احساس راحتی خواهید داشت.

 

تکنیک های شروع سخنرانی

 

چکیده واضح و روشن از موضوع در شروع سخنرانی

به این روش شروع سخنرانی توجه کنید:

«ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتین و به این سمینار تشریف آوردین. قراره با تکنیک‌های متقاعدسازی حرفه‌ای آشنا بشیم. براتون هم نمایش کمدی تدارک دیدیم که تمامی مطالب گفته شده براتون مرور بشه. در انتهای سمینار هم از فلان بزرگوار دعوت کردیم که تشریف بیارن و از تجارب موفقیت‌هاشون با ما به اشتراک بگذارن.».

کدام قسمت‌ها برایتان جالب بود؟ نمایش کمدی؟ حضور فلان بزرگوار؟ در کل فرقی ندارد اما همین که در جریان موضوع و برنامه سخنرانی قرار بگیریم، خواه ناخواه منتظر می‌مانیم تا به آن موقعیت‌ها برسیم. جا نماند که طبق قانون انتظار، اگر به افراد وعده یک کاری را بدهید، به احتمال زیاد انتظار آن وعده را می‌کشند.

در ایران عزیزمان این تکنیک کاربرد زیادی برای شروع سخنرانی ندارد اما شما می‌توانید شروع کننده و گسترش دهنده آن باشید. با این کار مخاطب همراه و همپای شما تا انتهای سخنرانی پیش می‌آید.

 

چگونه سخنرانی خود را شروع کنیم

 

نقل قول از افراد مشهور و معروف

از افراد مشهور و محبوب که در حوزه موضوع شما تاثیرگذار هستند، یک نقل قول الهام بخش و جذاب بیان کنید. مردم افراد موفق را قبول دارند و حرف‌هایشان را می‌پذیرند، اگر نقل قول این افراد را در شروع سخنرانی بگنجانید هم توجه مخاطب را جلب می‌کنید و هم با شما همراه می‌شوند.

 

حاضر جوابی و هوش کلامی

 

شروع سخنرانی با آماری عجیب و تعجب آور

گفتن آمار عجیب در شروع سخنرانی بسیار جلب توجه می‌کند و مخاطب نمی‌تواند با آن مخالفت کند. البته این را هم بگویم که باید آماری که می‌آورید کاملاً موثق و معتبر باشد در غیر این صورا از همان ابتدا سخنرانی خود را نابود می‌کنید و اعتبار خود را به کل نزد مخاطبان از دست می‌دهید. مگر بدتر از این حالت هم در سخنرانی وجود دارد؟

به عنوان مثال اگر موضوع سخنرانی، کسب و کار خانگی برای بانوان باشد، می‌توانیم آمار زیر را ذکر کنیم:

«۸۲ درصد مادران دانمارکی و کمتر از ۵۰ درصد مادران یونانی در بیرون از خانه کار می کنند. این آمار جهانی لقب سخت کوش ترین مادران جهان را به زنان دانمارکی داده است».

اگر مخاطبان شما خانم و جویای کار خانگی مناسب باشند، با شنیدن این آمار احساس رقابت می‌گیرند و ترغیب می‌شوند که صحبت‌ها و راهکارهای شما را بشنوند تا جزو سخت کوش‌ترین مادران جهان باشند.

از آمار دادن در ابتدای سخنرانی غافل نشوید که هر کس غافل شد ضرر کرد (قال ثریا شکری پور).

 

روش های آغاز کردن سخنرانی

 

دادن امید و انگیزه

امید و انگیزه بهترین تغذیه برای روح است و ما اگر انگیزه نداشته باشیم نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم. انگیزه سوخت ما در مسیر رسیدن به اهداف است که گاهی کم و گاهی زیاد می‌شود. دقیقاً مانند موبایل باید منظم خودمان را شارژ کنیم، به خود انگیزه بدهیم و روحیه خود را بالا نگه داریم.

اگر در شروع سخنرانی مانند شارژ موبایل عمل کنید و انگیزه مخاطبان را بالا ببرید قول می‌دهم با دل و جان و چهار گوش و چشم به شما گوش می‌سپارند. از داستان شخصی خود و موفقیت‌هایتان، سختی‌هایی که کشیدید تعریف کنید. حتی از داستان افراد موفق مانند استیو جابز بهره ببرید که چقدر فقیر بود اما بعدها ثروتمند و مشهور شد.

 

انگیزه دادن به مخاطب

 

طرح مشکل

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد کاریزماتیک این است که صحبت‌هایشان برای دیگران مفید است. دیگران دوست دارند از این افراد مشاوره بگیرند و با جان و دل پای صحبت‌های آن‌ها می‌نشینند و حتی حاضرند ساعت‌ها در صف نوبت بمانند!

از این نکته استفاده کنید و برای میخکوب کردن مخاطب از همان شروع سخنرانی به مشکل او اشاره کنید. مشکل را طوری به تصویر بکشید که مخاطب دردها و نیازهایش را به یاد بیاورد و حسابی از وضعیت فعلی خود ناراحت شود. اما در ادامه بگویید که قرار است راهکارهای حل این مشکل را ارائه دهید.

 

حاضر جوابی و هوش کلامی

 

سوال پرسیدن

ساده‌ترین راه برای شروع سخنرانی، سوال پرسیدن است! البته سوال‌های خوب پرسیدن! معمولاً خودم در کلاس‌هایم این سوالات را می‌پرسم: «چه کسانی تا کنون با فلان مورد مواجه شده‌اند، کدام از شما دوست دارد فلان کار را انجام دهد، مورد  را بیشتر دوست دارید یا مورد ۲ را؟».

یعنی سوالات بسته می‌پرسم که هم مخاطبان را در سخنرانی خود شریک کنم هم اینکه بدانم وضعیت مخاطبان به چه صورت است تا سخنرانی‌ام را همسو با آن‌ها پیش ببرم.

سعی کنید همیشه ذهن خود را به سوال پرسیدن عادت دهید. سوال‌های خوب طراحی کنید که مخاطب را به فکر ببرد و اشتیاق زیادی برای جواب دادن به او بدهد تا از همان ابتدا با شما همراه شود.

 

انجام یک کار سرگرم کننده در شروع سخنرانی

بعضی از سخنران‌ها را می‌بینم که با لباس رفتگر یا پزشک روی سکوی سخنرانی حاضر می‌شوند و از آن طرف مخاطبان با چشمان از حدقه بیرون زده، در حالی دهانشان تا کف زمین افتاده، به او نگاه می‌کنند. بسیار خوب اگر خودتان باشید توجهتان جلب نمی‌شود؟ با خود نمی‌گویید چرا این استاد عزیز با این لباس روی سکو آمده؟ چه خبر شده؟

این کار به خلاقیت نیاز دارد و برای آن باید حسابی فکر کنید، بی‌گدار به آب نزنید چون اگر مخاطب خوشش نیاید هم اعتبار شما زیر سوال می‌رود هم اینکه اعتماد به نفس شما را پایین می‌آورد.

 

نحوه شروع سخنرانی

 

اشاره به رویدادهای اخیر که در جامعه داغ شده‌اند

خوب یادم هست زمانی که ماجرای محدود کردن اینترنت داغ بود، کسب و کارهای مختلفی بودند که از محصولات خود دائم تبلیغ می‌کردند و اصلاً با مردم همدردی نداشتند که قرار است اینترنت را از آن‌ها بگیرند! قسمت نظرات مردم را که می‌خواندم پر از انتقاد و درد دل بود که چرا کسی به این موضوع توجه نمی‌کند چرا فقط به فکر سود خود هستید و… .

سخنرانی هم دقیقاً به همین صورت است چون مخاطب ما مردم هستند! انسان هستند و مانند ما گرفتار مشکلات جامعه! اگر واقعاً می‌خواهید مخاطب را با خود همراه کنید، هوشمند باشید، همدل باشید و از واقعه‌ی اخیری که اتفاق افتاده استفاده کرده و به موضوع خود گره بزنید.

با این کار در شروع سخنرانی یخ مخاطب را می‌شکنید و ذهنش را فعال می‌کنید. حال به هنر شما بستگی دارد که چطور می‌توانید آن اتفاق را به موضوع مورد نظر خود گره بزنید! واقعاً راحت نیست. اما اگر ذهن خود را به بداهه گویی عادت دهید می‌توانید جنبه‌های گوناگونی برای ربط دادن دو موضوع پیدا کنید. هر چه هوش کلامی خود را تقویت کنید قدرت بداهه گویی شما افزایش می‌یابد و حرف کم نمی‌آورید!

 

 

قول دهید

مخاطب که بیخود و بی‌جهت پای صحبت‌های ما نمی‌نشیند (ببخشید که رُک صحبت می‌کنم اما واقعیت است). او آمده تا بعد از این مراسم، سمینار و… به یک نتیجه مهم برسد که دردی از زندگیش را دوا کند. بسیار خوب از این نکته استفاده کنید و از در همان شروعِ سخنرانی به مخاطبان بگویید که مثلاً در این سمینار یا کلاس با تکنیک‌ها و نکاتی آشنا می‌شوند که با استفاد هاز آن‌ها فروش بیشتری خواهند داشت!

البته قول هم می‌دهید پای حرفتان هم بایستید و واقعاً چیزی را قول داده‌اید بدهید.

 

سخن پایانی

در این مقاله با ۱۰ تکنیک برای شروع سخنراین آشنا شدید البته باز هم با خلاقیت خودتان می‌توانید تکنیک‌های دیگری هم به کار ببرید. در شروع سخنرانی باید خلاق باشید و سعی کنید توجه مخاطب فقط و فقط به شما جلب شود. با تقویت هوش کلامی خود می‌توانید در هر موقعیتی عالی صحبت کنید و مخاطب را میخکوب خود نگه دارید. هر روز با انجام تمرینات ساده که در دوره فن بیان و سخنرانی تدارک دیده‌ایم می‌توانید کلام خود را قدرتمندتر و اثرگذارتر کنید. برای یادگیری تکنیک‌های دیگر برای شروع سخنرانی، روی عکس زیر کلیک کنید.

 

دوره آموزش فن بیان و سخنرانی

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.